- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Ćwiczenia terenowe wykopaliskowe na stanowisku Muyu Muyu (Peru) 7700-CWTMM-OG
Ćwiczenia terenowe obejmują udział w pracach wykopaliskowych realizowanych na stanowisku Muyu Muyu (południowe Peru, region Arequipa) przez Centrum Badań Andyjskich UW we współpracy z Universidad Católica de Santa María w Arequipie. Muyu Muyu, położone na wysokości około 3300 m n.p.m. stanowi interesujący przykład inkaskiego wysokogórskiego ośrodka ceremonialnego. W okresie Horyzontu Późnego (XV-XVI w.) mieścił się tam najprawdopodobniej główny regionalny ośrodek kultu i wyrocznia pobliskiego wulkanu Solimana. Według kroniki Cristobala de Albornoz wyrocznia Solimany miała zostać przez Inków odbudowana lub przebudowana na gruncie istniejącego tam wcześniej ośrodka, co sugeruje, iż stanowisko posiada najprawdopodobniej dłuższą historię sięgającą przynajmniej Późnego Okresu Przejściowego. W obrębie samego kompleksu Muyu Muyu możemy zaobserwować stosunkowo dobrze zachowaną kamienną architekturę o charakterze ceremonialnym oraz funeralnym, zaś w bezpośredniej bliskości stanowiska zlokalizowane są liczne pochówki w płytkich grotach skalnych. Poza pozostałościami związanymi z kulturą Inków, na stanowisku notuje się także artefakty późniejsze, datowane na okres kolonialny.
W ramach odbywanych praktyk wykopaliskowych, poza nabyciem podstawowych umiejętności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem archeologicznych prac wykopaliskowych, studenci będą mieli okazję zaznajomić się ze specyfiką prowadzenia wykopalisk wysokogórskich w Andach. Studenci wezmą udział w wytyczaniu wykopów i użytkowaniu aparatury pomiarowej. Ponadto zakres obowiązków studentów w ramach praktyk terenowych obejmował będzie dokumentację fotograficzną, rysunkową oraz opisową eksplorowanych jednostek stratygraficznych, a także identyfikację, dokumentację i inwentaryzację wszelkich wydobytych artefaktów.
Do wzięcia udziału w praktykach wymagana jest co najmniej podstawowa znajomość języka hiszpańskiego.
Dodatkowo, w ramach praktyk terenowych istnieje także możliwość wzięcia udziału w pracach wykopaliskowych na stanowisku Sacsayhuaman (Cuzco) prowadzonych przez dr Alexeia Vranicha z Centrum Badań Andyjskich UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po odbyciu praktyk wykopaliskowych student:
K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk, społecznokulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
K_W02 zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii
K_W03 ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych
K_W04 ma uporządkowaną wiedzę ogólną o społecznościach pradziejowych, starożytnych, średniowiecznych i nowożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii
K_W06 ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych
K_W07 rozumie związek między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki a możliwościami ich wykorzystania w archeologii
K_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii
K_W10 ma uporządkowaną wiedzę ogólną o metodach i technikach dokumentacji źródeł archeologicznych
K_W14 ma podstawowe wiadomości o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych
K_W15 ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne społeczności
K_W18 ma wiedzę na temat zasad bezpieczeństwa i higieny pracy archeologa
K_W19 zna podstawowe zasady etyki zawodowej archeologa
Student potrafi:
K_U02 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje zawarte w różnych źródłach
K_U04 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie archeologii, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U05 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności w zakresie złożoności i udziału kultury w ewolucji człowieka
K_U13 wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi
K_U14 zastosować odpowiednie metody i techniki archeologiczne
K_U19 pracować w zespole i komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu archeologii
K_U21 zastosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w działalności archeologicznej
K_U22 zaplanować pracę w zakresie archeologicznych badań terenowych
K_U24 współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów interdyscyplinarnych
K_U25 planować swój tok studiów i przyszłej kariery naukowej, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
Student jest gotów do:
K_K01 wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów
K_K02 uznania istotnego znaczenia pozostałości materialnych, języków starożytnych i źródeł pisanych jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości
K_K03 docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka
K_K05 wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka
K_K06 podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności
K_K07 uznania własnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego
K_K08 wypełniania obowiązków związanych z upowszechnianiem wiedzy o dziedzictwie archeologicznym w społeczeństwie
K_K09 inicjowania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych
K_K10 uznania społecznej roli archeologii
K_K11 uznania znaczenia problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz do przyjęcia odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych, w zgodzie z obowiązującym prawem państwa, na terenie którego prowadzone są badania
K_K12 uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym
K_K13 odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę, biorące pod uwagę aktywność studenta w trakcie prowadzonych badań terenowych i sposób wywiązywania się z obowiązków studenta wymienionych w opisie przedmiotu
Literatura
Albornoz C. (1989/1584) Instrucción para descubrir todas las guacas del Piru y sus camayos y haziendas. En Fabulas y Mitos De Los Incas. Pierre Duviols & Henrique Urbano (ed.). Madrid, Historia 16: 161-198.
Curatola Petrocchi, M. (2001) Adivinación, oráculos y civilización andina. [w:] Krzysztof Makowski et al., Los dioses del antiguo Perú. Vol. II: 223-245. Lima: Banco de Crédito del Perú.
Duviols, P. (1967) Un inédit de Cristobal de Albornoz: La instrucción para descubrir todas las guacas del Pirú y sus camayos y haziendas. Journal de la Société des américanistes, 56 (1): 7-39.
Perea Chávez, R, Ziółkowski M. (2017) Proyecto de investigación arqueológica con excavaciones en el sitio de Muyu Muyu - Chichas. Informe final. Temporada I - Año 2017.
Ziółkowski, M, Sobczyk, M. 2005 Dos sitios ceremoniales en las laderas del Nevado Solimana. Andes 6: 317-335.
Ziółkowski, M, Sobczyk, M. (2009) Buscando el oráculo y santuario del Nevado Solimana. Andes 7: 623-662.
Ziółkowski M. (2008) Coropuna y Solimana: los oráculos de Condesuyos. [w:] Adivinación y oráculos en el andino antiguo, Curatola, Marco & Mariusz Ziółkowski (ed.), Fondo Editorial PUCP - IFEA, Lima 2008.
Ziółkowski M. (2015) Pachap unancha. El calendario metropolitano del Estado Inca. Sociedad Polaca de Estudios. Latinoamericanos Ediciones El Lector, Arequipa.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: