- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Archeologia zmysłów: życie w pałacach Majów 7700-AZŻPM-OG
Wykład obejmie zagadnienia teoretyczne związane z antropologią i archeologią zmysłów: prezentację celów, pytań badawczych oraz metodologii związanych z tym podejściem do kultury. Teoria zostanie doprecyzowana na przykładzie kultury Majów Okresu Klasycznego, która od 20 lat badana jest pod kątem doświadczeń sensorycznych jej członków. Życie elit majańskich, a w szczególności życie władców i ich najbliższego otoczenia stanie się soczewką dla zanalizowania sposobów kulturowego odbioru i manipulacji doświadczeniami cielesnymi w przeszłości.
Poruszane zagadnienia:
Wprowadzenie do antropologii i archeologii doświadczeń i zmysłów, paradygmat badań zmysłów wg Howes’a i Classen, formułowanie pytań badawczych z zakresu antropologii zmysłów.
kategoryzacja i hierarchia zmysłów w kulturze Majów oparta przede wszystkim na analizie źródeł lingwistycznych i ikonograficznych
doświadczenia sensoryczne w majańskim pałacu: spotkania, ceremonie, taniec, wykonywanie muzyki, oświetlenie, przygotowywanie i konsumpcja jedzenia,
zmysły a ideologia, polityka i życie społeczne: władza nad zmysłami jako jedna z podstaw budowania społecznych zależności,
badanie wrażeń zmysłowych z przeszłości przez współczesnych badaczy – badania eksperymentalne, interdyscyplinarne, rekonstrukcja doświadczeń z przeszłości.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza, absolwent:
ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł ikonograficznych, epigraficznych archeologicznych i etnograficznych, które można wykorzystać do badania kultur archeologicznych pod kątem archeologii zmysłów K_W03
rozumie związek między osiągnięciami antropologii zmysłów a możliwościami ich wykorzystania w archeologii K_W07
Umiejętności, absolwent potrafi:
wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznym K_U13
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje zawarte w różnych źródłach K_U02
przygotowywać prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem różnych materiałów źródłowych K_U20
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka, w szczególności doświadczeń zmysłowych K_K05
Kryteria oceniania
Praca pisemna. Tematyka pracy zostanie dostosowana do zainteresowań studentki/studenta lub przydzielona w ramach kilku ogólnych kategorii. Praca będzie sprawdzać umiejętność wykorzystania różnorodnych źródeł (ikonograficznych, epigraficznych, archeologicznych, etnograficznych) do interpretacji doświadczeń zmysłowych i odpowiedzi na pytania badacze inspirowane założeniami paradygmatu archeologii zmysłów poznanego na zajęciach.
Literatura
1. Newman, S. E. (2019) ‘Sensorial Experiences in Mesoamerica: Existing Scholarship and Possibilities’, Routledge Handbook of Sensory Archaeology, pp. 481–499.
2. Mongeluzzo, R. (2013) ‘Maya Palaces as Experiences: and Its Inluence on Sensory Ancient Maya Royal Architecture Perception’, in Day, J. (ed.) Making Senses of the Past: Toward a Sensory Archaeology.
3. Howes, D. (1991) The Varieties of Sensory Experience, T. (wybrane rozdziały)
4. Goodwin, Graham. (2018). Modeling Sound in Ancient Maya Cities: Moving Towards a Synesthetic Experience using GIS & 3D Simulation, Anthropology Department Theses and Dissertations. 49. http://digitalcommons.unl.edu/anthrotheses/49
5. Skeates, R. and Day, J. (2020) The Routledge Handbook of Sensory Archaeology. (wybrane rozdziały)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: