- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Akademickie zasoby informacyjne i narzędzia publikacyjne 5100-OUIS-OG
Uczestnicy rozwiną swoje kompetencje informacyjne zapewniające efektywne korzystanie ze źródeł informacji zarówno w czasie studiów, jak i w późniejszym życiu zawodowym. Poznają źródła informacyjne, rozwiną umiejętności korzystania z elektronicznych źródeł informacji oraz narzędzi przydatnych podczas pisania różnego typu prac o charakterze naukowym. Prezentowane na kursie przykłady wyszukiwań i ćwiczeń sprawdzających umiejętności wyszukiwania będą ukierunkowane na przygotowanie uczących się do korzystania z różnych dostępnych sposobów przeszukiwania zasobów tradycyjnych i online. Zajęcia wyposażą studentów nie tylko w wiedzę i umiejętności pozwalające na korzystanie z różnego rodzaju zasobów bibliotecznych, ale także na samodzielne wyszukiwanie źródeł bibliograficznych dostępnych w sieci internet, ich ocenę oraz selekcję. Część zajęć będzie miała charakter warsztatowy. Ćwiczenia poświęcone zostaną m.in. rozwijaniu praktycznych umiejętności wykorzystywania narzędzi do wyszukiwania źródeł informacji i literatury oraz tworzenia przypisów i bibliografii w tekście.
Przedstawione zostaną również założenia otwartej nauki (open science), jako wprowadzenie do zasad otwartego publikowania i korzystania z otwartych zasobów informacyjnych, w tym otwartych zasobów edukacyjnych (OZE).
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po przeprowadzonych zajęciach student/ka:
• zna i rozumie:
własne potrzeby informacyjne oraz konieczność kształtowania kompetencji informacyjnych;
metody korzystania z zasobów informacyjnych i narzędzi wyszukiwawczych dostępnych w bibliotekach;
narzędzia usprawniające proces edycji tekstu naukowego;
zna i rozumie, co oznacza idea otwartości w nauce;
• potrafi:
samodzielnie identyfikować naukowe i relewantne źródła informacji, w tym w otwartym dostępie (open access);
wyszukiwać oraz interpretować informacje;
korzystać z zasobów informacyjnych (katalogi biblioteczne, zasoby elektroniczne, bazy i inne źródła informacyjne i edukacyjne dostępne online;
korzystać z zaawansowanych narzędzi do edycji tekstu naukowego;
korzystać z narzędzi służących do automatyzacji procesu cytowania śródtekstowego i tworzenia bibliografii załącznikowej;
• jest gotowy/a do:
rozwiązywania swoich potrzeb informacyjnych i problemów wyszukiwawczych;
uświadomienia sobie konieczności ciągłego pogłębiania swoich kompetencji informacyjnych jako wkład w rozwój społeczeństwa informacyjnego;
realizowania w prawidłowy sposób pisemnych prac o charakterze naukowym;
uświadomienia sobie, stosowania oraz propagowania idei otwartości w nauce
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach. Dopuszczalne dwie nieobecności.
Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
80% - prace cząstkowe (ćwiczenia i prace zadawane do wykonania na zajęciach i w domu) (min. 60% poprawnie wykonanych zadań – ocena dostateczna, 75% - ocena dobra, 90% - ocena bardzo dobra),
20 % - aktywność na zajęciach.
Literatura
Shishenkova, M. (2016). Wiarygodność informacji w epoce cyfrowej: przegląd wybranych koncepcji. Zagadnienia Informacji Naukowe, vol. 54, nr 1, s. 85-94.
Dabrowski de Flores, B. (2019). Open science and citizen science: a great chance for research? [w:] red. Piotr Wachowiak. Wyzwania współczesnej gospodarki w badaniach doktorantów i młodych naukowców. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, s. 31-42.
Bednarek-Michalska, B. (2010). Otwarta nauka. Open Access. (online) https://ngoteka.pl/bitstream/handle/item/47/open_access.pdf?sequence=1
Przewodnik po otwartej nauce. Warszawa ICM UW 2009. (online) http://kpbc.umk.pl/dlibra/docmetadata?id=44002 .
Grodecka, K., Śliwowski, K. (2014). Przewodnik po otwartych zasobach edukacyjnych. (online) https://delibra.bg.polsl.pl/publication/25771
Foster, E. D., & Deardorff, A. (2017). Open science framework (OSF). Journal of the Medical Library Association: Journal of the Medical Library Association, 105(2), 203. (online) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5370619/
Butcher, N. (2015). Basic guide to open educational resources (OER). (online) https://ton.oer4pacific.org/id/eprint/25/
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: