Autodiagnoza polonistyczna (w tym warsztaty pisarskie) 4501-SPSEJ-AP
Zakres tematów realizowanych na zajęciach:
Powtórzenie wiadomości z zakresu wiedzy o języku w odniesieniu do fleksji, składni, słowotwórstwa, leksykologii, ortografii i interpunkcji. Zaznajomienie z treściami Podstawy programowej.
Czytanie dzieł literackich i odbiór innych tekstów jako proces autokomunikacji. Potrzeba i rola analizy w spotkaniach z tekstami kultury. Jak czytamy? Kategoryzacje, zestawienia porównawcze, oceny.
Co wyznacza sposób czytania? Udział czytelnika, rola tekstu i kontekstu. Style i filozofie odbioru (kategoryzacja Głowińskiego, strukturalizm, strategie poststrukturalne).
Natura i cechy tekstów hybrydycznych oraz ich usytuowanie w świecie kultury i komunikacji. Potrzeba i rola analizy tekstów hybrydycznych. Jak czytamy teksty hybrydyczne?
Tworzenie narracji autotematycznych (warsztaty pisarskie).
W cyklu 2023L:
1. Powtórzenie wiadomości z zakresu wiedzy o języku w odniesieniu do fleksji, składni, słowotwórstwa, leksykologii, ortografii i interpunkcji. Zaznajomienie z treściami Podstawy programowej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka:
zna pojęcie systemu języka
zna podstawowe pojęcia językoznawcze
zna kluczowe pojęcia z dziedziny literaturoznawstwa i wiedzy o kulturze
zna kluczowe strategie tworzenia tekstów narracyjnych
Umiejętności
Student/ka:
dokonuje analizy elementów języka (wyrazów i zdań)
analizuje teksty kultury i formułuje ich interpretacje
wyjaśnia istotę i potrzebę różnych odmian analizy i interpretacji tekstu
wykorzystuje kategorie genologiczne jako narzędzie rozumienia tekstu
wykorzystuje różnorodne strategie tworzenia tekstów narracyjnych
Postawy
Student/ka:
rozumie różnicę między systemem językowym a użyciem języka
rozumie istotę i funkcję interpretacji tekstów kultury
rozumie, jaką rolę w kształtowaniu polonistycznego doświadczenia odgrywają umiejętności i doświadczenia związane z tworzeniem wypowiedzi pisemnej
podejmuje systematyczną refleksję nad własnymi kompetencjami polonistycznymi
Kryteria oceniania
Zadanie na zaliczenie
Zadanie sprawdza rozumienie kluczowych pojęć z zakresu podstawy programowej kształcenia ogólnego (przedmiot język polski) oraz umiejętność funkcjonalnego posługiwania się nimi (w części językoznawczej i literaturoznawczej).
W części językoznawczej zadanie ma formę testu.
W części literaturoznawczej zadanie ma formę pisemnej autodiagnozy (wraz z indywidualnym planem rozwoju) w zakresie wiedzy i umiejętności polonistycznych w postaci tekstu o objętości 1-2 stron rozmiaru A4.
Literatura
Burzyńska A., Markowski M. P.: Teorie literatury XX wieku. Wydawnictwo Znak: Kraków 2006.
Calkins L.: A Guide to the Writing Workshop, Heinemann: Portsmouth 2006.
Calkins L., Martinelli M.: Launching the Writing Workshop, Heinemann: Portsmouth 2006
Dubisz, S. (red.): Nauka o języku dla polonistów. Warszawa: Książka i Wiedza 1994 i dalsze.
Kaniewska B., Legeżyńska A.: Teoria Literatury. Skrypt dla studentów filologii polskiej. Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”: Poznań 2005
Markiewicz H.: Sztuka interpretacji w ostatnim półwieczu. Tom III. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS: Kraków 2011.
Mosiołek-Kłosińska K. (red.): Formy i normy. Czyli poprawna polszczyzna w praktyce. Felberg JSA: Warszawa 2001.
Padgett R.: Handbook of Poetic Forms. Teachers & Writers Collaborative: New York 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: