Dydaktyka biologii i przyrody III semestr 4501-SPSEB-DBP3
Dydaktyka biologii i przyrody jest kursem poświęconym planowaniu procesu dydaktycznego oraz kształtowaniu warsztatu metodycznego nauczyciela biologii i przyrody.
Skupia się na planowaniu poszczególnych elementów procesu dydaktycznego (począwszy od celów i zadań edukacyjnych, przez strukturę lekcji, rolę ucznia i nauczyciela, aż po projektowanie efektów edukacyjnych zgodnie z ideą odwróconego planowania). Studenci, wykorzystując obserwację dydaktyczną oraz bazując na doświadczeniach zdobywanych podczas praktyk będą dokonywali analizy materiałów edukacyjnych (m.in. konspektów lekcji, kart pracy, zadań, sprawdzianów), a projektowane w ramach zajęć zadania i lekcje tworzone będą z myślą o klasach, z którymi studenci współpracują w szkołach praktyk.
Podczas zajęć warsztatowych i terenowych Studenci nabywają umiejętności praktyczne i ćwiczą swój warsztat pracy.
Moduł I. Projektowanie.
1. Rola i funkcjonowanie egzaminów zewnętrznych.
2. Wyniki uczniów w badaniach edukacyjnych i na egzaminach.
3. Ocenianie i kryteria.
4. Planowanie długoterminowe: rozkład materiału i planowanie działu.
5. Koncepcje programów nauczania.
6. Rozwój i doskonalenie zawodowe w pierwszych latach pracy.
Moduł II. Dydaktyka przedmiotu.
7. Metody dydaktyczne rozwijające umiejętności pracy z materiałami źródłowymi i analizę.
8. Metody dydaktyczne służące efektywnemu zapamiętywaniu, przetwarzaniu i syntezie informacji biologicznych.
9. Metody dydaktyczne wykorzystujące technologię informacyjno-komunikacyjną.
10. Rozumowanie i zastosowanie wiedzy biologicznej do rozwiązywania problemów biologicznych.
11. Metody dydaktyczne w zajęciach terenowych, rozwijanie postawy szacunku wobec przyrody i środowiska
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W wyniku realizacji kursu w zakresie wiedzy student/ka:
· zna integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie; tworzenie rozkładu materiału;
· zna i stosuje zasady monitorowania bieżącej i długoterminowej pracy uczniów;
· zna i rozumie rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy;
· ma wiedzę dotyczącą etyki zawodu nauczyciela
W zakresie umiejętności Student/ka:
· posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych i wychowawczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów, oraz analizy rozkładu materiału;
· analizuje własne działania pedagogiczne i wskazuje obszary wymagające modyfikacji oraz samorozwoju, eksperymentuje i wdraża działania innowacyjne, planuje własny rozwój zawodowy;
W zakresie postaw Student/ka jest gotów/gotowa:
· do współpracy z osobami tworzącymi środowisko edukacyjne ucznia - uczniami, rodzicami i innymi nauczycielami, tworząc klimat sprzyjający procesom nauczania–uczenia się;
· świadomie oceniać swoją wiedzę i umiejętności, aktualizować wiedzę przedmiotową; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego;
· do refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka;
· przyjmować postawę popularyzatora wiedzy, rozumiejąc jego rolę w społeczeństwie, w zakresie działalności opartej na wiedzy i umiejętnościach z zakresu biologii i przyrody;
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie frekwencji oraz prac zaliczeniowych.
Literatura
Jakubowski, M., Pokropek, A., (2009) Badając egzaminy – podejście ilościowe w badaniach edukacyjnych, Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna,
Lilpop, J., Zachwatowicz, M., Banasiak, Ł., Chrzanowski, M.M., Bębas, P. (2017) Jak przygotować pracę badawczą na Olimpiadę Biologiczną? Poradnik, Edukacja Biologiczna I Środowiskowa 2(2017) 79-102,
Moss, C.M., Brookhart, S. M., (2014) Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję., Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej,
Ostrowska, B., Spalik, K., (red) (2013) Uczymy myślenia – zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych,
Ostrowska B., Spalik K. (red), (2010) Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych – pomiar, zadania testowe z komentarzami, Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN,
Piątek, T., (2015) Doświadczenie (nie) oswojone – stosowanie metody badawczej na lekcjach przyrody. Raport z badania ilościowo-jakościowego, Warszawa: Centrum Nauki Kopernik,
Rocard M. et al, (2007) Education Education NOW: renewed pedagogy for the future of Europe, European Comission, Brussels,
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej (...), Dz.U. 2017 poz. 356,
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia, Dz.U. 2018 poz. 467,
Spalik, K., Markowska, A., Lechowicz, M., Grajkowski, W., Chrzanowski, M.M., Borgensztajn, J., Ostrowska, B., Musialik, M. (2014) Błędne przekonania w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa 4(2014) 56-66,
Stawiński, W. (red.), (2006) Dydaktyka biologii i ochrony środowiska., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN,
Sterna, D., (2014) Uczę (się) w szkole, Warszawa: Centrum edukacji Obywatelskiej,
Wiggins, G. P., & McTighe, J. (2005) Understanding by design (2nd ed.). Pearson.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: