Dydaktyka biologii i przyrody I semestr 4501-SPSEB-DBP1
Dydaktyka biologii i przyrody jest kursem poświęconym planowaniu procesu dydaktycznego oraz kształtowaniu warsztatu metodycznego nauczyciela biologii i przyrody.
Skupia się na planowaniu poszczególnych elementów procesu dydaktycznego (począwszy od celów i zadań edukacyjnych, przez strukturę lekcji, rolę ucznia i nauczyciela, aż po projektowanie efektów edukacyjnych zgodnie z ideą odwróconego planowania). Studenci, wykorzystując obserwację dydaktyczną oraz bazując na doświadczeniach zdobywanych podczas praktyk będą dokonywali analizy materiałów edukacyjnych (m.in. konspektów lekcji, podstawy programowej), a projektowane w ramach zajęć zadania i lekcje tworzone będą z myślą o klasach, z którymi studenci współpracują w szkołach praktyk.
Zakres tematów omawianych w semestrze:
Moduł I. Projektowanie.
1. Źródła celów edukacyjnych.
2. Koncepcja odwróconego planowania (Understanding by Design).
3. Struktury lekcji.
4. Analiza lekcji – cele, efekty i kryteria sukcesu.
Moduł II. Dydaktyka przedmiotu.
5. Cele nauczania biologii, podstawa programowa i ramowe plany nauczania – miejsce edukacji przyrodniczej w programie szkolnym.
W cyklu 2023L:
W wyniku realizacji kursu w zakresie wiedzy student/ka: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W wyniku realizacji kursu w zakresie wiedzy student/ka:
· zna i stosuje zasady planowania procesu dydaktycznego (m.in. wyznaczania celów edukacyjnych, określania efektów, projektowania lekcji, oceniania);
· zna i rozumie miejsce przedmiotów biologia i przyroda w podstawie programowej oraz ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych;
· zna i rozumie zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji oraz moderowania interakcji między uczniami;
W zakresie umiejętności Student/ka:
· formułuje adekwatne cele kształcenia, w szczególności zgodne z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej oraz z kompetencjami kluczowymi;
· obserwuje procesy edukacyjne, poddaje refleksji i wykorzystuje wyniki własnych obserwacji do analizy ról i czynności pedagogicznych;
· dostosowuje sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów;
W zakresie postaw Student/ka jest gotów/gotowa:
· świadomie i odpowiedzialnie podchodzić do planowania procesu dydaktycznego;
Kryteria oceniania
zaliczenie na podstawie obecności oraz zadania zaliczeniowego.
Literatura
Jakubowski, M., Pokropek, A., (2009) Badając egzaminy – podejście ilościowe w badaniach edukacyjnych, Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna,
Lilpop, J., Zachwatowicz, M., Banasiak, Ł., Chrzanowski, M.M., Bębas, P. (2017) Jak przygotować pracę badawczą na Olimpiadę Biologiczną? Poradnik, Edukacja Biologiczna I Środowiskowa 2(2017) 79-102,
Moss, C.M., Brookhart, S. M., (2014) Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję., Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej,
Ostrowska, B., Spalik, K., (red) (2013) Uczymy myślenia – zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych,
Ostrowska B., Spalik K. (red), (2010) Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych – pomiar, zadania testowe z komentarzami, Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN,
Piątek, T., (2015) Doświadczenie (nie) oswojone – stosowanie metody badawczej na lekcjach przyrody. Raport z badania ilościowo-jakościowego, Warszawa: Centrum Nauki Kopernik,
Rocard M. et al, (2007) Education Education NOW: renewed pedagogy for the future of Europe, European Comission, Brussels,
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej (...), Dz.U. 2017 poz. 356,
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia, Dz.U. 2018 poz. 467,
Spalik, K., Markowska, A., Lechowicz, M., Grajkowski, W., Chrzanowski, M.M., Borgensztajn, J., Ostrowska, B., Musialik, M. (2014) Błędne przekonania w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa 4(2014) 56-66,
Stawiński, W. (red.), (2006) Dydaktyka biologii i ochrony środowiska., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN,
Sterna, D., (2014) Uczę (się) w szkole, Warszawa: Centrum edukacji Obywatelskiej,
Wiggins, G. P., & McTighe, J. (2005) Understanding by design (2nd ed.). Pearson.
W cyklu 2023L:
Jakubowski, M., Pokropek, A., (2009) Badając egzaminy – podejście ilościowe w badaniach edukacyjnych, Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna, |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: