Tożsamość i zasoby osobiste nauczyciela (wraz z emisją głosu) 4501-SPSE-TZON
Opis Świetni nauczyciele mają wiele cech wspólnych – na przykład koncentrują się na uczeniu się uczniów, a nie na sobie, sprawnie diagnozują stopień zrozumienia danego tematu przez uczniów i na bieżąco dostosowują do niego swoje nauczanie, budują sprzyjający uczeniu się klimat klasy. A jednak we wszystkich tych (i innych) działaniach, które stanowią o dobrym rzemiośle nauczycielskim, świetni nauczyciele przejawiają również coś mniej uchwytnego: autentyczność, świadomość i pewność siebie a nawet pewną dozę artyzmu, która wynika z ich osobowości. Indywidualności tej nie można i nie należy pomijać w procesie „stawania się nauczycielem” ponieważ w edukacji – by użyć słów Marshalla McLuhana poza ich pierwotnym kontekstem – „przekaźnik jest przekazem”.
Intensywny warsztat „Tożsamość i zasoby osobiste nauczyciela” jest pierwszym krokiem na drodze budowania samoświadomości i tożsamości nauczycielskiej studentów Szkoły Edukacji PAFW i UW. Pozostając w silnym związku (czasowym i tematycznym) z warsztatem „Autobiografia edukacyjna”, warsztat „Tożsamość i zasoby osobiste nauczyciela” posługuje się metodami introspekcji oraz symulacji, aby pomóc studentom uświadomić sobie, jakimi nauczycielami pragną zostać i jak są postrzegani przez innych. Warsztaty przysłużą się również budowaniu, ze zbioru wcześniej nieznających się ludzi, grupy studenckiej – wspólnoty osób, którzy sobie ufają i wierzą, że mogą rozwijać się, korzystając z siebie nawzajem.
Warsztat obejmie również przygotowanie w zakresie emisji głosu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
Uświadamia sobie głębokie motywacje, które popchnęły ją/go w kierunku wyboru zawodu nauczyciela;
Zaczyna konstruować lub rekonstruować wizję siebie jako nauczyciela;
Zaczyna rozumieć własne silne strony / zasoby osobiste, które może wykorzystać w pracy nauczycielskiej oraz swoje słabsze strony – te, nad którymi musi jeszcze pracować;
Poznaje niektóre aspekty postrzegania siebie przez innych, co pomoże jej/mu w bardziej świadomy sposób korzystać ze swoich zasobów osobistych;
Posiada podstawową wiedzę o funkcjonowaniu i patologii narządu mowy;
Nabywa prawidłowych nawyków posługiwania się narządem mowy.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach i przygotowanych zadań
Literatura
Wybór tekstów używanych podczas zajęć przekazanych studentom / kom.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: