Jak się uczymy? II semestr 4501-SPSE-JSU1
Na zajęciach poznamy zasady skutecznej edukacji wynikające z rozumienia mechanizmów psychologicznych funkcjonowania człowieka. Zastanowimy się, jak zastosować poznaną wiedzę i wynikające z niej narzędzia w pracy nauczycielskiej. Prezentowane na kursie informacje o procesie uczenia i nauczania będą poparte obrazującymi zjawiska koncepcjami, badaniami oraz przykładami praktycznymi. Wspólnie spróbujemy połączyć gromadzoną wiedzę z narzędziami i pomysłami wypracowanymi w trakcie spotkań. Realizowane tematy dotyczyć będą podstawowych procesów poznawczych takich jak uwaga, pamięć. Poznamy rolę motywacji i emocji w procesie skutecznego uczenia. Dodatkowo skupimy się na umiejętnościach związanych z obserwacją zachowania i doborem adekwatnych narzędzi wspierających proces uczenia się w różnych obszarach kompetencji. Kurs ma pomóc studentom i studentkom myśleć o nauczaniu w kategoriach świadomego projektowania procesu, aby zmaksymalizować jego efektywność i atrakcyjność dla uczniów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Studentka/Student wie, co jest przedmiotem zainteresowania psychologii jako nauki. Odróżnia podejście naukowe od zdroworozsądkowego.
Studentka/Student zna podstawowe prawa uczenia się, mechanizmy związane z pamięcią, emocjami, uwagą oraz motywacją w procesie uczenia.
Studentka/Student rozumie znaczenie kontekstu rozwojowego w odniesieniu do takich pojęć psychologicznych jak motywacja, pamięć, uwaga oraz emocje.
Studentka/Student rozumie rolę i znaczenie pojęcia dobrostanu w kontekście nauczania oraz uczenia się. Zna i rozpoznaje czynniki sprzyjające oraz czynniki ryzyka wpływające na dobrostan zarówno ucznia jak i nauczyciela.
Studentka/Student zna pojęcie stresu jako zjawiska obecnego w procesie uczenia się. Rozumie jego rolę oraz potencjalne zagrożenia z nim związane.
Studentka/Student wie jak zastosować podstawową wiedze psychologiczna w procesie planowania zajęc dydaktycznych.
Umiejętności:
Studentka/Student potrafią ocenić różne pomysły dydaktyczne, z jakimi się spotykają, pod kątem ich efektywności i dopasowania do środowiska w którym mają być stosowane.
Studentka/Student stosują psychologiczne prawa uczenia się, nauczania i motywowania, poznane w trakcie kursu, do planowania swoich lekcji i rozwiązywania problemów pedagogicznych, z którymi się spotykają.
Studentka/Student stosuje podstawową wiedzę psychologiczną z zakresu funkcjonowania emocjonalnego człowieka do planowania zadań oraz lekcji. Dodatkowo, wykorzystuje wiedzę nt. emocji, do lepszego planowania oddziaływań pedagogicznych opartych o rozumienie funkcji oraz charakteru doświadczeń emocjonalnych uczniów.
Studentka/Student potrafi wskazać czynniki sprzyjające oraz będące przeszkodą w utrzymywaniu dobrostanu zarówno ucznia jak i nauczyciela. Potrafi zaplanować oddziaływania w celu poprawy nieoptymalnej sytuacji.
Studentka/Student potrafi pracować w zespole i zespołowo projektować zadania związane z planowaniem oraz realizacją zadań uwzgledniających wiedze zdobywana na kursie.
Studentka/Student potrafi konstruktywnie reagować na informacje zwrotne dotyczące planowanych oraz realizowanych pomysłów, oddziaływań.
Postawy:
Studentka/Student rozumie znaczenie współczesnej wiedzy psychologicznej w pracy nauczyciela.
Studentka/Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności i
Studentka/Student wykorzystuje współpracę w grupie do poszerzania swojej perspektywy w obrębie analizowanych zadań i problemów. Wykorzystuje tę wiedzę do skutecznego planowania oddziaływań w klasie z uwzględnieniem podstawowych mechanizmów psychologicznych.
Studentka/Student potrafi przyjmować odpowiedzialność za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki.
Kryteria oceniania
Zadanie zaliczeniowe w formie przygotowania oraz przeprowadzenia ćwiczenia warsztatowego z wykorzystaniem poznanych metod.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
Bąbel, P., Wiśniak, M. (2019). 12 zasad skutecznej edukacji czyli jak uczyć aby nauczyć. Sopot: GWP.
Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: PWN.
Dolata, R., Grygiel, P., Jankowska, D.M., Jarnutowska, E., Jasińska-Maciążek, A., Karwowski, M., Modzelewski, M., Pisarek, J. (2015). Szkolne pytania. Wyniki badań nad efektywnością nauczania w klasach IV–VI. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Pisula, A., Bryńska, A., Kołakowski, A., Skotnicka, M., Wolańczyk, T. (2007). ADHD - zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców. Sopot: GWP.
Schaffer, D.R., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Wójcik, A. Dużo samobójstw, niskie zadowolenie z życia. Polska na dole rankingu ONZ o sytuacji dzieci. Pobrane z: https://oko.press/duzo-samobojstw-niskie-zadowolenie-z-zycia-polska-na-dole-rankingu-onz-o-sytuacji-dzieci (20.02.2021)
Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2012). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
LITERATURA DODATKOWA:
American Psychiatric Association (2015). Kryteria Diagnostyczne Zaburzeń Psychicznych DSM-5. Wrocław: Edra Urban & Partner.
Fredrickson, B.L. (2009). Pozytywność. naukowe podejście do emocji, które pomaga zmienić jakość życia. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN.
Januszewska, E., Januszewski, A. (2016). Nadpobudliwość psychoruchowa — kryteria diagnostyczne, przebieg i trudności na różnych etapach rozwoju. Rocznik Filozoficzny Ignatianum, 2(2016).
Jewell, J., Hupp, S. (2019). Rozwój dziecka. 46 największych mitów. Warszawa: PWN.
Lipowska, J. (2013). Czy nagradzanie zawsze wzmacnia motywację wewnętrzną? Wskazówki z badań psychologicznych dla motywowania pracowników w organizacji. Przedsiębiorczość i Zarządzanie.
Maruszewski, T. (2013). Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk: GWP.
Spitzer, M. (2012). Jak uczy się mózg. Warszawa: PWN.
Strelau, J., Doliński, D. (2016). Psychologia akademicka. Podręcznik. Sopot; GWP.
Trzebińska, E. (2012). Ocena dobrostanu i zasobów w psychologicznej diagnozie zdrowia psychicznego. Czasopismo Psychologiczne, 18(1), 17-23.
Trzebińska, E., Filipiak, M. (2015). Rola doświadczenia klinicznego w diagnozie zdrowia psychicznego. Roczniki Psychologiczne, 18(1), 61-78.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: