Kierowanie klasą w czasie lekcji przedmiotowych 4501-SME-KK
Podczas kursu przedstawione zostaną strategie pracy, które pozwalają każdego dnia wykorzystywać różne lekcyjne sytuacje do kształtowania uczniowskich zachowań i rozwijania kompetencji społeczno-emocjonalnych. Strategie te ułatwią wprowadzenie koniecznego do wspólnego uczenia się porządku i budowanie atmosfery sprzyjającej rozwojowi. Wzmocnią poczucie skuteczności i uchronią przed schematycznymi, powielanymi w szkole od lat, co nie znaczy, że efektywnymi i dobrymi dla rozwoju uczniów, metodami budowania lekcji.
Podczas zajęć będziemy zajmować się trzema filarami kierowania klasą – zasadami, rutynami i codziennymi interwencjami wychowawczymi. Pokażemy, jak wykorzystać naturalny proces wytwarzania się określonych nawyków do celowego kształtowania pożądanych zachowań. Przedstawimy sposób wprowadzania rutyn do klasy oraz omówimy przykłady konkretnych rozwiązań.
Kurs skoncentrowany jest wokół rozwoju kompetencji związanych z kierowaniem klasą. Kompetencję rozumiemy tu jako trwałą dyspozycję do działania, zintegrowaną z osobowością, na którą to dyspozycję składają się wiedza, umiejętności i nastawienia (głębokie przeświadczenia i nawyki). Wykorzystamy potencjał spotkania doświadczonych praktyków – będziemy dzielić się pomysłami wdrażanymi do codziennej pracy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy uczestnicy:
- mają pogłębioną wiedzę na temat organizowania pracy uczniów w czasie lekcji,
- znają warunki skutecznego stosowania klasowych zasad w czasie lekcji,
- mają wiedzę dotyczącą reagowania na zachowania zaburzające pracę w czasie lekcji,
- wiedzą, czym są rutyny i jak wykorzystywać je w pracy w czasie lekcji,
- rozumieją korelację między działaniami dydaktycznymi a zachowaniem uczniów,
- mają wiedzę na temat tego, w jakich kwestiach związanych z zachowaniem uczniów zwracać się do innych uczestników procesu kształcenia i wiedzą, w jaki sposób to robić,
w zakresie umiejętności uczestnicy:
- wprowadzają w trakcie swoich lekcji rutyny, które wspierają przestrzeganie zasad,
- potrafią zarządzać aktywnością uczniów w czasie lekcji,
- stosują interwencje w sytuacji zaburzenia dyscypliny,
w zakresie postaw społecznych uczestnicy:
- przyjmują odpowiedzialność za klimat uczenia się w klasie.
Kryteria oceniania
Pierwszy semestr: Zaliczenie bez oceny
Słuchacz/ka przedstawia materiał świadczący o wprowadzeniu wybranych treści z kursu do swojej codziennej praktyki
Drugi semestr : Zaliczenie z oceną.
Słuchacz/ka przedstawia nagranie świadczące o wprowadzeniu wybranych treści z kursu do swojej codziennej praktyki. Do nagrania dołącza komentarz.
Literatura
Alter P., Haydon T., 2017, Characteristics of Effective Classroom Rules: A Review of the Literature. Teacher Education and Special Education, w : The Journal of the Teacher Education Division of the Council for Exceptional Children, 40(2), https://doi.org/10.1177/0888406417700962; data dostępu 27.07.2023
Brzezińska A. I., Appelt K., Ziółkowska B., 2016, Psychologia rozwoju człowieka, Spot: GWP.
Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M. (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty, t. I. Gdańsk: GWP
Dweck C., 2017, Nowa psychologia sukcesu, Warszawa: Wydawnictwo Muza.
Green R. W., 2014, Trudne emocje u dzieci. Jak wspólnie rozwiązywać problemy w domu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo Edgar.
Hattie J., 2015, Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej
Hulac, D. M., & Briesch, A. M., 2017, Evidence-based strategies for effective classroom management. New York and London: Guilford Press.
Kipp K., Schaffer D. R., 2015, Psychologia rozwojowa. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Kołakowski A., Pisula A., 2011, Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP.
Korpershoek H., Harms T., de Boer H. i in., 2016, A Meta-Analysis of the Effects of Classroom Management Strategies and Classroom Management Programs on Students’ Academic, Behavioral, Emotional, and Motivational Outcomes, w: Review of Educational Research 86(3), s. 643-680.
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) 2021, Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN
Liberska H, Trempała J. (red.), 2020, Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Warszawa: PWN
Marzano R. J., Gaddy B. B., Foseid M. C., Foseid M. P., Marzano J. S., 2005, A Handbook for Classroom Management that Works. Aleksandria, Virginia: ASCD.
Marzano R. J., Marzano J. S., 2003, The key to classroom management, w: Educational leadership: journal of the Department of Supervision and Curriculum Development, N.E.A, 61(1), s. 6-13.
Moir T., 2023, How to Create Autonomous LearnersTeaching Metacognitive, Self-regulatory and Study Skills – a Practitioner’s Guide. New York and Oxon: Routledge.
Nolting H-P., 2008, Jak zachować porządek w klasie? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pyżalski J., 2007, Dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rogers B., 2006, Trudna klasa: opanować, wychować, nauczyć... Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.
Sabornie E. J., Espelage D. L. (red.), 2023, Handbook of Classroom Management. Third edition. New York and London: Routledge.
Schaffer H. R., 2010, Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Scrivener J, 2013, Classroom Management Techniques (Cambridge Handbooks for Language Teachers). Cambridge University Press.
Trempała J. (red.), 2020, Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN
Tripp D., 1996, Zdarzenia krytyczne w nauczaniu, Warszawa: WSiP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: