Proseminar: Race in American Culture (Proseminarium: Rasa w kulturze amerykańskiej) 4219-ZP048
Celem kursu jest przygotowanie osób uczestniczących do pisania pracy licencjackiej. Uczestniczące w kursie osoby nabędą lub pogłębią wiedzę dotyczącą analizy i tworzenia tekstów naukowych o tematyce amerykanistycznej. W trakcie semestru będziemy się zajmować etapami pracy nad własnym tekstem – od formułowania tezy, poprzez identyfikację źródeł i planowanie, aż po tworzenie szkicu pracy i nanoszenie poprawek w tekście naukowym. Lista lektur obowiązkowych obejmuje teksty podejmujące temat „rasy”, które zostaną poddane analizie (pod względem formy oraz treści) podczas zajęć; ponadto osoby uczestniczące z udziałem prowadzącego zidentyfikują lektury dodatkowe związane z wybraną tematyką celem pogłębienia i uzupełnienia potrzebnej wiedzy. Spodziewanym efektem udziału w kursie jest stworzenie planu ramowego przyszłej pracy licencjackiej oraz wstępnej wersji jednego z jej rozdziałów.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnicy kursu po jego zakończeniu
WIEDZA:
znają i rozumieją
- specyfikę społeczną Stanów Zjednoczonych oraz znaczenie wielokulturowości i wielonarodowości mieszkańców dla ich kultury i życia społecznego;
- wytwory kultury amerykańskiej i charakterystyczne dla nich konteksty historyczne, społeczne i polityczne oraz historyczną ewolucję form kultury amerykańskich mniejszości „rasowych”;
UMIEJĘTNOŚCI:
potrafią:
- formułować i rozwiązywać problemy badawcze przy wykorzystaniu źródeł oraz standardowych metod i narzędzi badawczych w ramach nauk humanistycznych;
- podejmować analizy procesów i zjawisk kulturowych zachodzących w Stanach Zjednoczonych;
- pozyskiwać i dobierać dane z różnych źródeł amerykanistycznych, integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski, formułować opinie dotyczące zagadnień z zakresu studiów amerykanistycznych nad Stanami Zjednoczonymi, a także przygotowywać opracowania pisemne w języku angielskim;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
są gotowi
- wykorzystywać zdobytą, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu studiów amerykanistycznych nad Stanami Zjednoczonymi celem formułowania własnych opinii;
- tworzyć treści o charakterze naukowym z poszanowaniem zasad etycznych dotyczących procesu pisania oraz kontaktu międzykulturowego.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w zajęciach – 20%
Krótkie zadania przygotowawcze (streszczenie, analiza, krytyka) – 20% (2-4 w semestrze)
Konspekt pracy licencjackiej wraz ze wstępną bibliografią – 30%
Wersja robocza rozdziału pracy – 30%
Do uzyskania oceny zaliczającej konieczne jest zdobycie 60% punktów za ogół działań związanych z udziałem w zajęciach.
Literatura
Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb i Joseph M. Williams, The Craft of Research;
Purdue OWL, https://owl.purdue.edu/;
bell hooks, wybrane eseje;
Stuart Hall, wybrane eseje;
George Lipsitz, wybrane eseje.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: