Proseminar: American Culture and Literature (Proseminarium: Amerykańska kultura i literatura) 4219-ZP047
Proseminarium dla osób, które planują projekt dotyczący konkretnych dzieł kultury amerykańskiej: tekstów (powieści, esejów, autobiografii, opowiadań), filmów, seriali telewizyjnych
lub dzieł sztuki. Szczególnie mile widziane są projekty skupiające się na tekstach dotyczącychpolitycznego wymiaru tożsamości (rasa, etniczność, płeć, seksualność). Jak historia kultury wpływa na jednostkową tożsamość? Jak teksty kultury radzą sobie ze złożonością zmian społecznych, fermentem wywołanym przez ruchy społeczne, takie jak feminizm, kontrkultura, ruch praw obywatelskich czy Black Lives Matter? Omówimy szereg kluczowych pojęć i metod kulturoznawstwa i zastanowimy się, jak można je stosować podczas analizy konkretnych tekstów.
Będziemy też ćwiczyć umiejętności praktyczne: formułowanie pytania badawczego, szukanie i wykorzystanie źródeł, planowanie struktury pracy, elementy stylu akademickiego, cytowanie, streszczenie, parafraza, formułowanie tezy itp. W trakcie semestru przewidziane są trzy konsultacje indywidualne.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student(ka)
- zna kluczowe pojęcia teoretyczne współczesnego kulturoznawstwa;
- zna szereg tekstów kultury amerykańskiej dotyczących kwestii rasy i płci w XX i XXI wieku;
- rozumie kontekst kulturowy i historyczny tych dzieł;
UMIEJĘTNOŚCI:
Student(ka)
- potrafi analizować teksty kultury pod kątem gatunku, stylu i struktury;
- potrafi zastosować w praktyce interpretacyjnej kluczowe kategorie współczesnego
kulturoznawstwa;
- potrafi zaplanować pod kierunkiem opiekuna a następnie zrealizować projekt badawczy w
dziedzinie kulturoznawstwa;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student(ka)
- potrafi formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując jednak
szacunek dla poglądów odmiennych.
Kryteria oceniania
CZĘSCI SKŁADOWE OCENY:
1. Obecność i aktywność na zajęciach oraz na forum Kampus (10%)
2. Prezentacja grupowa (10%)
3. Krótka praca pisemna (streszczenie tekstu akademickiego) (10%)
4. Projekt pracy (z bibliografią, planem i wstępną wersją jednego rozdziału) (50%)
5. Prezentacja końcowa (20%)
5! = 96
5 = 92.5
4+ = 87.5
4 = 80
3+ = 75
3 = 60
Literatura
Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, Joseph M., The Craft of Research (Chicago, Chicago UP, 2008)
Jeffrey Nealon and Susan Searls Giroux, The Theory Toolbox. Critical Concepts for the Humanities, Arts, and Social Sciences (London: Rowman & Littlefield, 2012)
Michael Omi, Howard Winant, Racial Formations (1994) (excerpt)
James Baldwin, “The American Dream and the American Negro”
James Baldwin, “The Devil Makes Work” (excerpts)
Guess Who’s Coming to Dinner (Stanley Kramer, 1967)
I Am Not Your Negro (Raul Peck, 2016)
Ethnic Notions (Marlon Riggs, 1987)
Ralph Ellison, “What America Would Be Like Without Blacks” (1970)
Patricia Hill Collins, “Mammies, Matriarchs, and Other Controlling Images” (1990)
Susanna Kaysen, Girl, Interrupted (1993/2023)
Girl, Interrupted (dir. James Mangold, 1999)
Phyllis Chesler, Women and Madness (excerpts)
Ussher, J. M. (2018). A critical feminist analysis of madness : pathologising femininity through psychiatric discourse. In B. M. Z. Cohen (Ed.), Routledge International Handbook of Critical Mental Health (pp. 72-78).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: