Proseminar: American War Literature (Amerykańska literatura wojenna) 4219-ZP042
Steinbeck napisał kiedyś, że "wszystkie wojny przeczą temu, że człowiek jest istotą myślącą," ale to seminarium opiera się na założeniu, że wojny amerykańskie skupiają w sobie najważniejsze i najciekawsze wątki w amerykańskiej historii intelektualnej, społecznej i politycznej. Są szczególnie ważne i interesujące gdy są wyrażone w literaturze i sztukach wizualnych. Seminarium dotknie kilka najważniejszych konfliktów zbrojnych amerykańskich lub konfliktów z udziałem Stanów Zjednoczonych—Wojna Secesyjna, I wojna światowa, Hiszpańska wojna domowa, II wojna światowa, wojna w Wietnamie, wojna z terroryzmem. Celem jest zidentyfikowanie interesujących tematów i metod badawczych dla celów koncepcji pracy licencjackiej.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna i rozumie:
- sposób, w jaki amerykańska literatura wojenna odzwierciedlała i wpływała na rozwój literatury amerykańskiej
- jak zmienne poglądy Zachodu na wojnę są wyrażane w poezji amerykańskiej
- konteksty historyczne i ideologiczne amerykańskiej poezji wojennej
- ważność literatury i sztuki o tematyce wojennej dla obywatela państwa demokratycznego
- znaczenie refleksji na temat wojen prowadzonych przez Stany Zjednoczone
- znaczenie uczciwości akademickiej
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi:
- wypracować problem badawczy na potrzeby pracy licencjackiej
- formułować pytania badawcze
- konstruować złożony i wielwątkowy argument na poparcie swojej tezy
- przygotowywać opracowania pisemne w języku angielskim
- uczestniczy pod kierunkiem opiekuna w przygotowaniu projektów badawczych dotyczących USA
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest gotów do:
- pracy w grupie, przyjmując różne w niej role i wyrażając własne opinie
Kryteria oceniania
By ukończyć seminarium licencjackie trzeba spełnić następujące wymagania:
1. Nie opuści się więcej niż 2 zajęcia
2. Trzeba aktywnie uczestniczyć w pracy na zajęciach.
3. Wywiązać się z wszystkich 4 z góry ustalonych terminów ustalenia koncepcji pracy, zakończenia badań, sporządzenia ogólnego planu, i złożenia ukończonej pracy.
Praktyki zawodowe
----------
Literatura
Literatura podmiotu
William March, Company K
William Faulkner, The Unvanquished
Ambrose Bierce, selected stories
Randall Jarrell, WWII poems
Natasha Trethewey, Native Guard
Adrian C. Louis, Evil Corn
Literatura przedmiotu
1. Lorrie Goldensohn, ed. American War Poetry: An Anthology (Columbia University Press, 2006), ISBN 0231133103
2. Faith Barrett and Cristanne Miller, eds. "Words for the Hour": A New Anthology of American Civil War Poetry (University of Massachusetts Press, 2005) ISBN-10: 1558495096
3. Diederik Oostdijk, Among the Nightmare Fighters: American Poets of World War II (University of South Carolina Press, 2011) ISBN-10: 157003995X
4. Susan Schweik, A Gulf So Deeply Cut: American Women Poets and the Second World War (University of Wisconsin, 1991) ISBN-10: 0299130444
5. Kate McLoughlin, ed. The Cambridge Companion to War Writing (Cambridge University Press, 2009) ISBN-10: 0521720044
8. Lorrie Goldensohn, Dismantling Glory: Twentieth-Century Soldier Poetry (Columbia University Press, 2006) ISBN-10: 0231119399
9. Philip Metres, “With Ambush and Stratagem”: American poetry in the Age of Pure War” from Oxford Handbook of Modern and Contemporary American Poetry by Cary Nelson, 331-368.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: