Proseminar: American Cultural Studies 4219-ZP041
Jak historia społeczna wpływa na produkcję kulturalną? Czy ruchy społeczne i przemiany związane z rasą, płcią i seksualnością znalazły odzwierciedlenie, wsparcie i/lub opór w kinie amerykańskim? Proseminarium przygotowuje studentów do napisania pracy licencjackiej w tym właśnie obszarze, dostarczając inspiracji teoretycznych i pomysłów na temat badań.
Przeanalizujemy szereg klasycznych tekstów (a także kilka filmów dokumentalnych) na temat płci, rasy, seksualności i ich reprezentacji w kulturze amerykańskiej. Przedyskutujemy też cztery filmy fabularne dotyczące rasy, płci i seksualności (wraz z tekstami krytycznymi na ich temat) - 2 wybrane przez prowadzącą i 2 wskazane przez uczestników. Sporo uwagi poświęcimy też praktycznym aspektom pisania pracy: jak sformułować temat rozwijaniu tematu, jak szukać i poprawnie korzystać ze źródeł, jak sformułować tezę, jak zaplanować pracę, itp. Pod koniec semestru uczestnicy zaprezentują swoje projekty badawcze.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student(ka)
- zna kluczowe pojęcia teoretyczne współczesnego kulturoznawstwa w zakresie badań nad społecznie kształtowaną tożsamością;
- zna szereg wybitnych tekstów kultury amerykańskiej i filmów dokumentalnych poświęconych przemianom dotyczącym kwestii rasy i płci w XX i XXI wieku;
- rozumie kontekst kulturowy i historyczny tych dzieł;
- zna i jest otwarty na rozmaite interpretacje i opinie dotyczące tekstów kultury a także wizje kultury jako takiej;
UMIEJĘTNOŚCI:
Student(ka)
- potrafi analizować teksty kultury pod kątem gatunku, stylu i struktury;
- potrafi zastosować w praktyce interpretacyjnej kluczowe kategorie współczesnego kulturoznawstwa;
- potrafi zaplanować pod kierunkiem opiekuna a następnie zrealizować projekt badawczy w dziedzinie kulturoznawstwa;
- potrafi przygotowywać opracowania pisemne w języku angielskim
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student(ka)
- potrafi formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując jednak szacunek dla poglądów odmiennych.
Kryteria oceniania
CZĘSCI SKŁADOWE OCENY:
1. Obecność i aktywność na zajęciach oraz na forum Kampus (10%)
2. Prezentacja grupowa (10%)
3. Krótka praca pisemna (10%)
4. Projekt pracy (z bibliografią, planem i wstępną wersją jednego rozdziału) (50%)
5. Prezentacja końcowa (20%)
5! = 96
5 = 92.5
4+ = 87.5
4 = 80
3+ = 75
3 = 60
Literatura
Filmy dokumentalne:
Ethnic Notions (Marlon Riggs, 1987)
Celluloid Closet (Rob Epstein and Jeffrey Friedman, 1995).
She's Beautiful When She's Angry (Mary Dore 2014)
Brainwashed: Sex-Camera-Power (Nina Menkes, 2022)
I Am Not Your Negro (Raoul Peck, 2016)
Filmy fabularne:
Guess Who is Coming to Dinner (Stanley Kramer, 1967)
Get Out (Jordan Peele, 2017)
Teksty:
Chris Barker & Emma A. Jane, Cultural Studies: Theory and Practice (London: Sage, 2016) (wybrane rozdziały)
Robyn Wiegman, “Race, ethnicity and film,” in: The Oxford Guide to Film Studies
Patricia White, “Feminism and Film” in: The Oxford Guide to Film Studies
Laura Mulvey, “Visual Pleasure and Narrative Cinema”.
ed. Robin Morgan, Sisterhood is Powerful (wybrane teksty)
Janey Place, “Women in Film Noir,” in E. Ann Kaplan, ed., Women in Film Noir Sylvia Harvey, “Women's Place: The Absent Family of Film Noir,” in E. Ann Kaplan, ed., Women in Film Noir
Michael Omi and Howard Winant, “Racial Formations” (1994)
Ralph Ellison, “What America Would Be Like Without Blacks” (1970)
Patricia Hill Collins, “Mammies, Matriarchs, and Other Controlling Images” (1990)
James Baldwin, “The American Dream and the American Negro”; “The Devil Finds Work" (wybór)
Susan Courtney, “Guess Who’s Coming to Dinner with Eldridge Cleaver and the Supreme Court..." (2008)
Anna Everett, “1961: Movies and Civil Rights” in American Cinema of the 1960s. Themes and Variations, ed. M. Pomerance (2005)
Kevin Wynter , Critical Race Theory and Jordan Peele's Get Out (2022)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: