Proseminar: Contemporary Topics on Culture and Politics 4219-ZP038
Kurs jest ukierunkowany na badania społeczne dotyczące mniejszości etnicznych i relacji rasowo-etnicznych w Stanach Zjednoczonych. Kurs analizuje tożsamość Amerykańską zarówno z perspektywy współczesnej, jak i historycznej; analizuje również spuściznę historycznych migracji, osadnictwa i spotkań między narodami, które utworzyły naród Amerykański. Zachęca studentów do badania grup mniejszościowych w społeczeństwie amerykańskim, ich historii, kultur i warunków społeczno-ekonomicznych; zachęca również do badania różnorodności mniejszości i zrozumienia ich tożsamości oraz problemów, z którymi się borykają. Ponadto, z uwagi na pojawiające się w XXI wieku różne zagadnienia i perspektywy feministyczne, kurs zachęca studentów do uwzględniania ich w swojej pracy. Uczniowie będą mieli okazję m.in. badać różne przypadki, aby zilustrować dyskusję na temat tego, jak rasa, płeć i klasa ukształtowały amerykańskie społeczeństwo. Podczas gdy nacisk kładziony jest na grupy etniczne z dziedzictwem obu Ameryk, Afryki, Europy i Azji, kurs zwraca również uwagę na nowe grupy, takie jak migranci i uchodźcy. Wreszcie, kurs analizuje dziedzictwo etniczne w odniesieniu do globalizacji i ocenia rolę, jaką kapitalistyczne korporacje odgrywają w tworzeniu i odtwarzaniu tożsamości i ról etnicznych.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
WIEDZA:
- rozumie kluczowe pojęcia i teorie badań społeczne dotyczących mniejszości etnicznych oraz relacji rasowo-etnicznych w Stanach Zjednoczonych
- rozumie znaczenie uczciwości akademickiej
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi krytycznie posługiwać się teoriami i pojęciami w celu wyjaśnienia kwestii związanych z mniejszościami etnicznymi i relacjami rasowo-etnicznymi w USA
- formułuje krytyczne argumenty w wypowiedziach ustnych i pisemnych w języku angielskim
- wyciąga wnioski i formułuje syntetyczne podsumowania w wypowiedziach ustnych i pisemnych w języku angielskim
- uczestniczy pod kierunkiem opiekuna w przygotowaniu projektów badawczych dotyczących USA
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- jest gotów by sformułować własne krytyczne opinie na temat kwestii związanych z mniejszościami etnicznymi i relacjami rasowo-etnicznymi w USA
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest napisanie konspektu pracy licencjackiej oraz rozdziału wprowadzającego.
Studenci mają za zadanie przygotowanie pracy licencjackiej w ciągu jednego semestru, taki jest wymóg zaliczenia seminarium. Studenci będę zobowiązani prezentować kolejne etapy swoich badań począwszy od wyboru tematu pracy, poprzez , bibliografię, plan, pierwszy szkic etc. Wykazanie się umiejętnością wyboru tematu, selekcji źródeł, ich opracowania i napisania logicznej pracy jest niezbędne do zaliczenia seminarium. Bez współpracy z promotorem przez cały semestr, kompletna praca licencjacka nie zostanie zaakceptowana.
Oceny:
5: 100-88
4: 87-73
3: 72-57
2: 56-0
Literatura
Booth, Wayne C., Gregory G. Colomb, and Joseph M. Williams. 1995. The Craft of Research. Chicago: University of Chicago Press.
Knopf, Jeffrey W. 2006. Doing a Literature Review. PS: Political Science & Politics 39, no. 1: 127–32. doi:10.1017/S1049096506060264.
Patil, Shridhar. 2020. Research Methodology in Social Sciences. New Delhi: NIPA
Redman, Peter and Maples, Wendy. 2020. Good Essay Writing: A Social Science Guide. Sage
Publishing. Available at: https://study.sagepub.com/redmanandmaples5/student-resources/chapter10/referencing-dos-and-don%E2%80%99ts
Sage Research Methods. 2022. Project Planner. Research Stages. Sage Publishing. Available at: https://methods.sagepub.com/project-planner
Van Evera, Stephen. 1997. Guide to Methods for Students of Political Science. Cornell University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: