Jews in the History of the USA (Żydzi w historii USA) 4219-SH084
Celem konwersatorium jest przedstawienie judaizmu i myśli żydowskiej w USA jako zjawiska złożonego i wielowymiarowego. W wieku XX judaizm przeszedł przez radykalne zmiany, do których doszło głównie w USA dzięki takim myślicielom jak Mordechai Kaplan i Abraham J. Heschel. Współcześnie do najważniejszych myślicieli żydowskich należą Daniel Boyarin, Shmuel Magid i Judith Plaskow, którzy nawiązali twórczy dialog z nowoczesną myślą krytyczną jak postmodernizm, feminizm i postsekularyzm. Wydaje się, że wypracowane w USA formy religijności żydowskiej pozwalają na uchwycenie pełnej gamy przekształceń myśli żydowskiej w Europie i w USA. Z jednej strony jest to dialog ze współczesną myślą zachodnią, a z drugiej wpływ na nią Holocaustu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu zajęć student powinien być zdolny do analizy tekstów antropologicznych, rozpoznać ich wartości poznawcze, ukryte założenia ideologiczne, strategie perswazyjne. Poza tym nabędzie umiejętności krytycznego spojrzenia na język mediów publicznych, wyjaśniania dyskursu politycznego i języka religijnego, zwłaszcza jego funkcjonowania w przestrzeni publicznej. Będzie zdolny do nawiązywania partnerskich kontaktów na poziomie międzynarodowym na temat drażliwych tematów różnie ocenianych, zależnie od kontekstu narodowego i kulturowego. W ten sposób będzie budował przestrzeń dialogu i porozumienia między narodami i kulturami.
a) wiedza
Po ukończeniu tego kursu student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień związanych z problematyką historii judaizmu, poznaje zaawansowaną i pogłębioną literaturę przedmiotu. Jest zaznajomiony z kompleksowymi różnorodnymi spojrzeniami na to zagadnienie w USA i na świecie. Zna zaawansowane metody i narzędzia badawcze pozwalające opisać stan badań i najważniejsze stanowiska teoretyczne. Rozumie rolę historii i sposobów jej pamiętania w amerykańskiej kulturze.
b) umiejętności
Po ukończeniu tego kursu student potrafi wyszukiwać i analizować informacje w celu poznania różnych sposobów rozumienia historii Żydów, posiada zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej i potrafi użyć ich w celu przygotowania eseju lub prezentacji, wykrywa i rozpoznaje zależności pomiędzy wyborami ideologicznymi i sposobem rozumienia przeszłości, potrafi krytycznie użyć teorii i pojęć dotyczących pamięci w celu rozpoznania określonych stanowisk teoretycznych i krytycznie analizuje i interpretuje różne propozycje dotyczące przeszłości. Dzięki temu formułuje argumenty krytyki na tematy związane z historią i posiada umiejętność przygotowania się do dyskusji dotyczących różnych sposobów rozumienia przeszłości z wykorzystaniem solidnych argumentów i posiada umiejętność przygotowania obrony stanowisk dotyczących różnych wyborów z wykorzystaniem literatury przedmiotu.
c) kompetencje społeczne
Po ukończeniu tego kursu student potrafi współdziałać i pracować w grupie wykonując i przygotowując różne prace teoretyczne, potrafi odpowiednio zaplanować i przedsięwziąć kroki badawcze i rozumie ważność rzetelnego przygotowania do życia dla obywatela państwa demokratycznego rozumie i docenia rolę wiedzy dla rozumienia przeszłości i funkcjonowania w Stanach Zjednoczonych oraz rozumie znaczenie refleksji i dyskursu dla funkcjonowania różnych instytucji w USA. Student prowadzi dyskusję na temat szeroko rozumianej kultury i aktywnie w niej uczestniczy, rozumie konieczność ciągłego uczenia się w zakresie różnych teorii kultury, uzupełnia i udoskonala swoją wiedzę z zakresu historii i sposobu jej rozumienia oraz wykazuje szacunek wobec odmiennych poglądów.
Kryteria oceniania
Każda z jednostek lekcyjnych jest samodzielną całością, choć są one ze sobą ściśle powiązane. Od uczestników zajęć oczekuje się nie tylko lektury przewidzianego materiału, ale również aktywnego i krytycznego udziału w zajęciach. Ocenie podlegać będzie aktywność na zajęciach, umiejętność krytycznej analizy proponowanych tekstów i kreatywność w proponowaniu dodatkowych materiałów.
esej końcowy lub prezentacja 80%
obecność i aktywność na zajęciach 20%
Literatura
D. Boyarin, Border Lines
D. Boyarin, No-State Solution
A. M. Eisen, The Chosen People in America
A. Green. Radical Judaism. Rethinking God and Tradition
T. Hertzel, The Jewish State
A. J. Heschel. No Religion Is An Island
M. Kaplan. Judaism as a Civilization
S. Magid, American Post-Judaism
P. Novick, The Holocaust in American Life
Amoz Oz, Fania Oz-Salzberger, Jews and Words
J. Plaskow, Jewish Feminist Thought
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: