Seeing is Believing. The American Century in Photographs (Widzieć znaczy wierzyć. Amerykańskie stulecie w fotografii) 4219-SH004
Celem zajęć jest przedstawienie najważniejszych wydarzeń w historii USA z punktu widzenia aprattu fotografcznego. Analizowane będą następujące zjawiska: makkartyzm i zimna wojna, imigracja, wojna, miasto, politycy i prezydenci, problemy społeczne/protesty, przestępczość, terroryzm, kwestie rasowe, protesty polityczne. Przedmiotem oceny będzie przede wszystkim analizowanie sposobu fotografowania i przedstawiana tych wydarzeń, wykorzystania obrazu do rozumienia historii amerykańskiej i tworzenia oraz odbierania historii USA na świecie. W fotografiach odszukiwać będziemy amerykańskie wartości, przekonania, życie codzienne, kwestie społeczne. Zajęcia nie są kursem historii fotografii amerykańskiej lecz historii wybranych zjawisk w społecznej historii USA poprzez fotografię.
Zakres tematów zajęć:
1. podstawy fotografii. Fotografia dokumentacyjna/społeczna. Dziennikarstwo fotograficzne. Aprarty fotograficzne. Sztuka wizualna. Podstawy kompozycji. Siła wyrazu fotografii.
2. Imigracja do USA – Stieglitz, Hine, imigracja po II wojnie światowej – Słowianie Japończycy, Chińczycy, Meksykanie. Nielegalna imigracja.
3. Wojna, część I
Pierwsza i druga wojna światowa, wojna koreańska w kraju i na froncie.
4. Wojna, część II
Wojna wietnamska, wojna w Zatoce 1991, 2003
5. Amerykańskie miasta i przedmieścia
Jacob Riis, Lewis Hine, Levittowns, Elliot Erwing, Vivian Maier
6. Zimna wojna
Obraz wroga, Rosjanie, komuniści, konflikty międzynarodowe, przywódcy i politycy.
7. Politycy i prezydenci
Roosevelt, Truman, McCarthy, bracia Kennedy, Reagan, Clinton, Obama
8. Everyday life
Life Magazine photographs, street photography
9. Problemy społeczne
Wielki kryzys gospodarczy, ruch praw obywatelskich, kontrkultura ruch Occupy Wall Street
10. Protest polityczny
Wojna wietnamska, protest studenckie lat sześćdziesiątych, protest polityczny w latach pięćdziesiątych
11. Przestępcy i terroryści
anarchiści, Bonnie i Clyde, Weather Underground, zamachy w Oklahoma City, World Trade Center na prezydenta Kennedy’ego
12. Religia i wiara
Wybrane grupy religijne współczesnych USA – mormoni, ewangelikalni chrześcijanie, Ewangelia zamożności.
13. Kwestie rasowe
Lincze, Ku Klux Klan, rozruchy rasowe w latach sześćdziesiątych, busing, zamieszki w Ferguson.
14. Kłamstwo i prawda w fotografii
15. Ocena zadania i sprawdzian.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W dziedzienie wiedzy student będzie :
1. rozumiał podstawowe zasady kompozycji fotograficznej
2. rozumiał role fotografii do dokumentowania wydarzeń społecznych w USA
3. potrafił, na podstawie fotografii rozpoznać zjawiska społeczne w USA
4. potrafił analizować fotografie jako sposób opisywania zjawisk społecznych i politycznych w USA
w dziedzinie umiejętności student będzie:
1. potrafił sformułować krytyczne sądy i fotografowanych zjawiskach
2. potrafił przeprowadzić interdyscyplinarną analizę zjawisk społecznych i politycznych w USA
3. umiał zdobyć wiedzę o dokumentowaniu zjawisk i wydarzeń w Stanach Zjednoczonych
4. umiał sformułować krytyczne sądy o wydarzeniach i metodach ich dokumentowania.
W dziedzinie komeptencji
1. jest świadom znaczenia fotografii w amerykańskim życiu społecznym i kulturalnym
2. jest zmotywowany do udziału w wydarzeniach artystycznych i kulturalnych
3. potrafi sformułować własne oceny zjawisk społecznych i politycznych w USA
4. potrafi rozpowszechniać wiedzę o amerykańskiej fotografii, procesach i zjawiskach społecznych w USA na jej podstawie
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach. Obecnośc jest sprawdzana każdorazowo. Dopuszczalna jest jedna nieobecność. Nieobecność nieusprawiedliwiona więcej niż dwa razy powoduje konieczność zaliczenia wszystkich opuszczonych zajęć. Wymagana jest znajomość przewidzianych tekstów, udziału w dyskusjach i prezentacji – jeśli zajdzie tak potrzeba.
Ocena składa się z następujących elementów: 25% aktywność, 25% prezentacja, 25 zadanie (wykonaie 4 fotografii na zadany temat) 25% sprawdzian końcowy
Literatura
John Berger, ed. Understading a Photograph.
Ian Jeffrey, Jak czytać fotografię
Mick Gidley, Photogrpahy and the USA
James Guimond, American Photography and the American Dream
Internet jako źródło fotografii
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: