Who rules America? The US elite(s) in sociology and popular discourses (Kto rządzi Ameryką? Elity amerykańskie w socjologii i dyskursach popularnych) 4219-SH0038
Kryzys finansowy z lat 2007-2008, rosnące nierówności społeczne i napięcia polityczne sprawiły, że tematyka elit na nowo zainteresowała zarówno badaczy społecznych jak i szersze grono osób zainteresowanych funkcjonowaniem amerykańskiego społeczeństwa. Nie bez znaczenia jest także ciekawość tego jak żyją i widzą świat osoby znajdujące się na szczycie drabiny społecznej najpotężniejszego kraju na świecie.
Kurs ma na celu wprowadzenie studentów do wybranych zagadnień związanych z elitami w Stanach Zjednoczonych. Oferowany program obejmuje omówienie wybranych ujęć naukowych, które opisują różne zagadnienia związane z elitami (np. procesy kształcenia członków elity, różnorodność i zróżnicowanie elit, kulturę i styl życia, ich ideologie oraz wizerunki własne).
Dodatkowo, w ramach zajęć omawiane będą sposoby w jaki elity są prezentowane w kulturze popularnej, co będziemy starali się analizować z wykorzystaniem odniesień do obserwacji naukowców społecznych.
Wreszcie, interesować będą nas wybrane debaty publiczne i kontrowersje związane z relacjami między elitami a resztą społeczeństwa.
Program kursu obejmuje analizę klasycznych spojrzeń na amerykańskie elity, jak i tych bardziej współczesnych, dzięki czemu uczestnicy będą mogli prześledzić ewolucję podejść badawczych a przede wszystkim – zmiany samego społeczeństwa amerykańskiego.
Podstawę do rozmów stanowić będą trzy zasadnicze rodzaje materiałów: 1) teksty akademickie (głównie socjologiczne), 2) artykuły z czasopism, 3) wytwory kultury popularnej, takie jak programy telewizyjne i filmy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- znajomość podstawowych teorii, metod i koncepcji socjologicznych dotyczących studiów nad elitami;
- znajomość różnych tematów, trendów i kontrowersji w amerykańskiej sferze publicznej związanych ze elitami w USA;
- znajomość wybranych elementów kultury amerykańskie związanych z tematyką elit oraz debat publicznych dotyczących elit i ich relacji z resztą społeczeństwa;
Umiejętności:
- umiejętność krytycznej analizy różnych form dyskursu, w szczególności tekstów akademickich i artykułów prasowych;
- umiejętność wykorzystania koncepcji teoretycznych do analizy dyskursów popularnych;
Kompetencje:
- po pomyślnym ukończeniu kursu student posiada wiedzę i umiejętności pozwalające na samodzielne pogłębianie swoich zainteresowań w zakresie studiów nad elitami i nierównościami społecznymi;
Kryteria oceniania
Studenci powinni przychodzić na zajęcia przygotowani i UCZESTNICZYĆ W DYSKUSJI!
Aktywne uczestnictwo w zajęciach będzie kluczową składniową oceny końcowej (40%).
W trakcie semestru powinniście się spodziewać krótkich, niezapowiedzianych testów, sprawdzających poziom przygotowania do zajęć (30%).
Trzecim składnikiem oceny końcowej będzie projekt końcowy (30%)
Literatura
Uczestnicy zajęć otrzymywać będą materiały przed każdymi zajęciami za pomocą platformy Kampus. Poniżej umieszczone zostały przykładowe pozycje.
C. Wright Mills, The Power Elite (New York: Oxford University Press, 1956)
Wedel, Janine R. "From power elites to influence elites: Resetting elite studies for the 21st century." Theory, Culture & Society 34.5-6 (2017): 153-178
Shamus Khan, Privilege: The Making of an Adolescent Elite at St. Paul's School (Princeton, NJ: Princeton University Press, 2011)
The Guardian view on inequality and the super-rich: the status quo is unsustainable, 21.01.2024, (https://www.theguardian.com/)
Dead Poets Society, dir. Peter Weir (1989)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: