Migrants, refugees, exiles: literature, visual culture, theory (Migracja, uchodźstwo, wygnanie: kultura wizualna, literatura, teoria) 4219-SH0037
Jak myśleć o trwającym „kryzysie migracyjnym” i osobach uchodźczych? Zajęcia te, po pierwsze, dają podstawy teoretyczne ujmowania migracji, uchodźstwa i wygnania. Pozwalają zaznajomić się z klasycznymi tekstami, a także najnowszymi pracami dotyczącymi krytycznych studiów nad uchodźstwem czy krytycznych studiów nad rasą. Po drugie pokazują, w jaki sposób te inspiracje teoretyczne łączą się czy są uzupełniane przez współczesne teksty literackie i kulturę wizualną.
Zajęcia zaznajamiają osoby studiujące z tekstami krytycznymi od lat 40. XX w., ukazując je w szerszym kontekście historycznym i kulturowym amerykańskim. Omawianiu tekstu Arendt towarzyszy zatem czytanie opowiadania Philipa Rotha o żydowskich uchodźcach w USA z lat 50., dyskusja nad serialem Transatlantyk (2023) o podobnej tematyce. W ten sposób teksty teoretyczne zostają zakorzenione w debatach swoich czasów, a poprzez zestawienie z powiązanymi tematycznie tekstami kultury zyskują wielość znaczeń. W podobny wielokierunkowy sposób zajęcia zagadnienia związane ze współczesną granicą meksykańską w USA, imigracją do USA ze Związku Radzieckiego, imigracją z Azji Południowej. Elementem zajęć będzie zaproszenie na zajęcia gości_ń albo specjalizujących się w danym temacie akademicko, artystycznie lub aktywistycznie.
Zajęcia zaznajamiają z wielością migracyjnych/uchodźczych kontekstów narodowych oraz ukazują znaczenie reprezentacji literackich i wizualnych w kształtowaniu pola myślenia o uchodźstwie, wygnaniu i migracji. Zadaniem zajęć jest także krytyczna analiza tekstów kultury w odniesieniu do tytułowych pojęć i w ten sposób przygotowują osoby studiujące do analizy zjawisk współczesnej kultury.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka zna/rozumie
P8S_WG.1 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe - właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
P8S_WG.2 główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie
P8S_WG.3 metodologię badań naukowych
Umiejętności
Student/ka potrafi
P8S_UW.1 wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą,
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
P8S_UK.1 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym
P8S_UK.4 uczestniczyć w dyskursie naukowym
P8S_UK.5 posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne
P8S_KK.3 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
P8S_KR.1 podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:
- prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny,
- respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach
Prowadzenie dyskusji dot. tekstu literackiego/wizualnego
Projekt końcowy
Dopuszczalne są 2 nieobecności
Literatura
Arendt, Hannah. The Jewish Writings. New York: Schocken, 2008.
Burgett, Bruce, and Glenn Hendler, eds. Keywords for American Cultural Studies. New York: NYU Press, 2020.
Bui, Thi. The Best We Could Do: An Illustrated Memoir. New York: Abrams Books, 2017.
De León, Jason. The Land of Open Graves: Living and Dying on the Migrant Trail. Oakland: University of California Press, 2015.
Dubar-Ortiz, Roxanna, Not a Nation of Immigrants: Settler, Colonialism, White Supremacy, and a History of Erasure and Exclusion. Boston: Beacon Press, 2021
Herrera, Yuri. Signs Preceding the End of the World. Sheffield: And Other Stories, 2015.
Krasuska, Karolina. Soviet-Born: The Afterlives of Migration in Jewish American Fiction. New Brunswick: Rutgers UP, 2024.
Lipsitz, George. The Possessive Investment in Whiteness: How White People Profit from Identity Politics. Philadelphia: Temple University Press, 2006.
Sadowski-Smith, Claudia. The New Immigrant Whiteness: Race, Neoliberalism, and Post-Soviet Migration to the United States. New York: NYU Press, 2018.
Said, Edward W. Reflections on Exile and other Literary and Cultural Essays. New York: Granta Books, 2013.
Schlund-Vials, Cathy J. "The subjects of 1975: Delineating the necessity of critical refugee studies." MELUS: Multi-Ethnic Literature of the United States 41, no. 3 (2016): 199-203.
Ulinich, Anya. Petropolis. New York: Penguin, 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: