History of American Fashion. From Puritans to the Fashion Industry of the 21st century (Historia mody amerykańskiej. Od Purytanów do przemysłu XXI wieku) 4219-SH0036
Kurs oferuje wstęp do historii mody w Stanach Zjednoczonych. Uczestnicy i uczestniczki kursu zdobędą
głębszy wgląd w rolę i znaczenie mody jako pole studiów kulturoznawczych w kilku aspektach: jako
środek auto-ekspresji, jako marker tożsamości grupowych, jako formę sztuki oraz jako gałąź przemysłu.
Moda i kostium są też środkami wyrazu w różnorodnych formach sztuki: filmie, fotografii, malarstwie i
nowych formach sztuk wizualnych, włącznie z formami cyfrowymi. Wiedza na ten temat jest wyjątkowo
użyteczna dla studentów i studentek kulturoznastwa amerykańskiego.
Kurs będzie wymagał przyswojenia słownictwa i pojęć z zakresu studiów na modą i kostiumologii. Kurs
będzie się odnosił do zjawisk z XIX, XX i XXI wieku i będzie obejmował tematykę ubioru mniejszości
etnicznych, zróżnicowanych klas i regionów; haute couture; kostiumy w filmach i innych formach sztuki
wizualnej; współczesne „estetyki” popularyzowane w Internecie.
Celem kursu jest wyposażenie uczestników i uczestniczek w nową wiedzę, teorię i metody badawcze,
które pozwolą im na lepsze zrozumienie, analizę i interpretację mody i kostiumów w amerykańskiej
sztuce i mediach. W czasie zajęć analizować będziemy znaczenie mody w filmach, fotografii, teledyskach i
innych formach sztuki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA
- ma poszerzoną wiedzę z zakresu historii mody w Stanach Zjednoczonych oraz terminologii
kulturoznawczej w tej tematyce
- rozumie w jaki sposób zjawiska w polu mody związane są ze zmianami społecznymi i kulturowymi
- ma świadomość znaczenia mody i kostiumu w filmie, fotografii i innych gatunkach sztuki wizualnej
2. UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi analizować element mody i ich znaczenie w kontekście historii i kultury USA
- potrafi krytycznie użyć teorii i pojęć z zakresu historii mody i fashion studies
- potrafi interpretować trendy mody I łączyć je z szerszymi fenomenami kulturowymi, grupami
kulturowymi i tożsamościami grupowymi
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- posiada umiejętność współpracy w grupie i udziału w debacie
- rozumie istotną role mody w kulturze i umie włączyć ją w pole swojej analizy kulturoznawczej
- umie tworzyć grupowe prezentacje z użyciem materiałów wizualnych i narzędzi analitycznych
Kryteria oceniania
Studenci i studentki będą oceniani na podstawie:
aktywności na zajęciach i wyników małych testów wejściowych (30% oceny), prezentacji grupowych, w których będą proszeni o zastosowanie narzędzi analitycznych zdobytych w trakcie kursu do analizy współczesnych „estetyk” (20% oceny) oraz wyników testu końcowego (50% oceny).
Oceny na podstawie procentu zdobytych punktów:
92-100% - 5 (97-100% - 5!)
84-91% - 4,5
76-83% - 4
68-75% - 3,5
60-67% - 3
Literatura
Barnard, Malcolm. 2012. Fashion : Critical Concepts in Media and Cultural Studies. Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge.
Breward, Christopher. 1995. The Culture of Fashion. A New History of Fashionable Dress. Manchester: Manchester University Press.
Bruzzi, Stella. 2005. Bringing Up Daddy: Fatherhood and Masculinity in Post-War Hollywood. BRI
Publishing. Bruzzi, Stella, and Pamela Church Gibson. 2014. Fashion Cultures Revisited: Theories, Explorations and Analysis. Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge.
Clothing and Fashion. American Fashion from Head to Toe. 2015. Bloomsbury Publishing.
Kaiser, Susan, and Denise Green. 2021. Fashion and Cultural Studies. Bloomsbury Publishing.
Kawamura, Yuniya. 2020. Doing Research in Fashion and Dress. An Introduction to Qualitative Methods.
Bloomsbury Publishing.
Paulicelli, Eugenia, Veronica Manlow, and Elizabeth Wissinger, eds. 2022. The Routledge Companion to Fashion Studies. London and New York: Routledge.
Undressing Cinema: Clothing and Identity in the Movies (Routledge, 1997). n.d.
Lista lektur może być zmieniona przez wykładowczynię w późniejszym terminie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: