Blackness in America: from Minstrel Shows to "Shuffle Along" (Tożsamość Czarnych Amerykanów od blackface minstrelsy do "Shuffle Along") 4219-SH0035
Niniejszy kurs przygląda się ewolucji kulturowego obrazu Afroamerykanów i tożsamości afroamerykańskiej od lat 40. XIX w. po lata 10. XX w., śledząc wpływ ideologii "rasowych” na formy autoekspresji Czarnych. Zajęcia otwierające poświęcone są początkom reprezentacji "rasowej" w Stanach Zjednoczonych, a zwłaszcza prawnym, społecznym i kulturowym narzędziom, które posłużyły wykreowaniu "rasy" jako faktu społecznego. Dalsza część kursu jest podzielona na trzy części poświęcone trzem odrębnym okresom w historii Czarnej Ameryki: czasom przed Wojną Secesyjną (Antebellum), powojennej Rekonstrukcji oraz okresowi Upadku (Nadir) w relacjach "rasowych". Kurs śledzi ewolucję idei Czerni między tymi okresami z perspektywy społecznej, prawnej i kulturowej. Ze szczególną uwagą przygląda się też różnorakim obszarom oporu wobec rasizmu Białych, takim jak "szacowność" (respectability), wczesne formy Czarnego nacjonalizmu, czy kulturowe formy autoekspresji takie jak blues. Zajęcia kończące poświęcone są narodzinom ruchu Nowej Czerni (New Negro movement) jako przejawu ewolucji tożsamości i świadomości politycznej Afroamerykanów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu uczestnik:
WIEDZA
zna i rozumie
- w zaawansowanym stopniu wybrane fakty i zjawiska dotyczące kultury Stanów Zjednoczonych oraz metody i teorie, które wyjaśniają złożone zależności między nimi;
- wytwory kultury amerykańskiej XIX w. w ich kontekście historycznym,
społecznym i politycznym;
- procesy historyczne i wydarzenia, które doprowadziły do powstania podziałów "rasowych" w Stanach Zjednoczonych oraz dalszy ich rozwój w ciągu XIX w.;
UMIEJĘTNOŚCI
potrafi:
- wykorzystywać posiadaną wiedzę teoretyczną do opisu i analizy procesów i zjawisk kulturowych zachodzących w Stanach Zjednoczonych;
- dokonać analizy procesów i zjawisk kulturowych zachodzących w Stanach Zjednoczonych prawidłowo posługując się systemami normatywnymi;
- interpretować dzieła literatury amerykańskiej w kontekście szeroko pojętej kultury amerykańskiej;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
jest gotów:
- krytycznie odbierać treści dotyczące historii Stanów Zjednoczonych;
- wykorzystywać zdobytą, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu studiów amerykanistycznych nad Stanami Zjednoczonymi celem formułowania własnych opinii, oraz uznawać jej znaczenie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa obejmuje:
- obecność i aktywny udział w zajęciach (50%);
- wykonanie zadań badawczych (50%).
Uczestnicy będą zobowiązani do wykonania jednego z poniższych zadań badawczych:
a) napisanie 6-8-stronicowej rozprawy na temat określony z udziałem prowadzącego;
b) wykonanie pracy pisemnej (streszczenie + bibliografia opisowa) oraz udział w prezentacji w czasie zajęć na temat lektury dodatkowe.
By otrzymać ocenę zaliczającą, uczestnik kursu musi otrzymać co najmniej 60% możliwych punktów za ogół swoich działań w ramach zajęć.
Literatura
Bibliografia kursu zawiera teksty autorstwa Fredericka Douglassa, Bookera T. Washingtona, W.E.B. DuBoisa, Idy B. Wells, i in. Wśród lektur znajdują się teksty prozatorskie i poetyckie wyrażające ideologie "rasowe" Białych, które zestawione są z dziełami współczesnych im Czarnych myślicieli. Kurs wykorzystuje też współczesne analizy naukowe autorstwa m.in. Cedrica J. Robinsona, Hazel V. Carby, Robina D.G. Kelleya i Angeli Y. Davis.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: