Veterans in American Society (Weterani w amerykańskim społeczeństwie) 4219-SH0034
W Stanach Zjednoczonych żyje obecnie ponad 18 milionów weteranów (co stanowi około 6% całej populacji kraju), a wojsko jest jedną z instytucji, którą Amerykanie darzą największym społecznym zaufaniem. Niniejszy kurs proponuje wielowymiarowe spojrzenie na historyczne i współczesne przemiany dotyczące roli i tożsamości weteranów w amerykańskim społeczeństwie. Przyjrzymy się, jak zmieniała się polityka państwa w zakresie opieki i świadczeń kierowanych do weteranów, jak też sposobów upamiętnienia ich służby. Zbadamy złożone tożsamości weteranów, uwzględniając zmienne takie, jak: klasa społeczna, pochodzenie rasowe i etniczne, płeć czy orientacja seksualna. Przeanalizujemy wybrane reprezentacje weteranów w amerykańskiej (pop) kulturze, a także sposoby, w jaki oni sami opowiadają o swoich doświadczeniach służby wojskowej oraz readaptacji do życia w społeczeństwie w opublikowanych wywiadach, wspomnieniach, poezji, itd. Przyjrzymy się również współczesnym wyzwaniom, przed jakimi stoi amerykańskie wojsko, w kontekście zmieniających się strategii i technologii prowadzenia konfliktów zbrojnych, a także rosnących zagrożeń, z jakimi borykają się weterani, w tym problemów zdrowia psychicznego czy kryzysu bezdomności.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
*Student potrafi scharakteryzować zmieniającą się politykę państwa względem weteranów, zarówno w jej aspekcie społecznym, jak i symbolicznym.
* Scharakteryzować rozmaite społeczności i tożsamości weteranów, uwzględniając zmienne takie, jak klasa społeczna, pochodzenie rasowe i etniczne, płeć, orientacja seksualna (nie)pełnosprawność, itd.
* Wskazać i scharakteryzować reprezentacje weteranów w amerykańskiej kulturze (zwłaszcza kulturze popularnej), jak też sposoby, w jaki oni sami opowiadają o własnych doświadczeniach.
* Wskazać i scharakteryzować współczesne wyzwania, przed którymi stoi amerykańskie wojsko i trudności, z którymi borykają się weterani.
Umiejętności:
* Student samodzielnie interpretuje zagadnienia dotyczące ról i tożsamości społecznych weteranów, umieszczając je w odpowiednich kontekstach społeczno-kulturowych.
* Analizuje historyczne i współczesne przedstawienia weteranów obecne w amerykańskiej kulturze, potrafi wytłumaczyć ich genezę i funkcję.
* W krytyczny i zaangażowany sposób odnosi się do badań i publikacji dotyczących weteranów w amerykańskim społeczeństwie.
Kompetencje społeczne:
* Student aktywnie uczestniczy w dyskusji, formułuje własne tezy, potrafi je uargumentować, odnosi się do tez innych uczestników dyskusji.
* Jest zaangażowanym uczestnikiem zespołu projektowego, potrafi zorganizować i pokierować jego pracami.
* Zbiera, analizuje i interpretuje dane, potrafi także zaprezentować je w formie raportu/prezentacji multimedialnej.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w dyskusji na zajęciach (dozwolone 2 nieobecności) - 30%
Egzamin śródsemestralny - 25%
Egzamin końcowy - 25%
Esej końcowy - 20%
Oceny: 100-91% (5), 90-81% (4.5), 80-71% (4), 70-61% (3.5), 60-50% (3)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: