Geography of American tourism and sport (Geografia turystyki i sportu w Stanach Zjednoczonych) 4219-SH0033
Kurs koncentruje się na wpływie turystyki i sportu na amerykańskie społeczeństwo, gospodarkę i środowisko z perspektywy przestrzennej. Przedstawia przyczyny i skutki zmieniających się wzorców spędzania wolnego czasu obserwowanych w Stanach Zjednoczonych w ostatnim stuleciu oraz ich wpływ na jednostki, społeczności i środowisko. Kurs podzielony jest na dwie główne części: pierwsza omawia ogólną ewolucję turystyki i sportu, zarówno zawodowego, jak i amatorskiego, w skali kraju. Druga pozwala zapoznać się ze studiami przypadku dotyczącymi najważniejszych atrakcji turystycznych i wydarzeń sportowych oraz do rozważenia ich lokalnego, krajowego i globalnego znaczenia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student posiada wiedzę na temat teorii geografii turystyki.
- Zna główne kierunki rozwoju turystyki w Stanach Zjednoczonych w ujęciu przestrzennym.
- Zna pozytywne i negatywne skutki rozwoju turystyki na społeczeństwo, gospodarkę i środowisko Stanów Zjednoczonych.
- Zna najważniejsze atrakcje turystyczne Stanów Zjednoczonych oraz ich zasoby turystyczne.
- Rozumie znaczenie profesjonalnego i amatorskiego sportu dla kształtowania się kultury Stanów Zjednoczonych na poziomie federalnym, regionalnym i lokalnym.
- Rozumie zróżnicowanie popularności sportów w zależności od uwarunkowań przestrzennych, społecznych i gospodarczych w Stanach Zjednoczonych.
Umiejętności:
- Student potrafi rozpoznawać, analizować i przedstawiać wpływ rozwoju turystyki na wybrane obszary Stanów Zjednoczonych.
- Rozróżnia pierwotne i wtórne zasoby turystyczne.
- Analizuje ilościowe i jakościowe dane na temat ruchu turystycznego w Stanach Zjednoczonych.
- Analizuje przyczyny i skutki różnic w dostępie do amatorskiego i profesjonalnego sportu dla różnych grup w społeczeństwie amerykańskim.
- Opisuje znaczenie profesjonalnych drużyn sportowych na społeczności lokalne i regionalne.
Kompetencje społeczne:
- Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności w celu krytycznego odbioru treści oraz formułowania własnych opinii na temat przemysłu turystycznego i sportu w Stanach Zjednoczonych.
- Pogłębia swoją wiedzę na temat turystyki i sportu w Stanach Zjednoczonych oraz dąży do skonfrontowania jej z własnymi doświadczeniami.
- Współpracuje z innymi osobami uczestniczącymi w zajęciach podczas dyskusji oraz pracy w grupach.
Kryteria oceniania
- Prezentacja w grupie (30%).
- Esej (30%).
- Test końcowy (30%).
- Obecność i aktywność na zajęciach (10%).
Oceny: <50% - 2, 50-59% - 3, 60-69% - 3,5, 70-79% - 4, 80-89% - 4,5, 90-100% - 5
Literatura
Belarmino, A. (2021). The sharing economy in tourism cities. W A. M. Morrison J. A. & Coca-Stefaniak (red.). Routledge handbook of tourism cities (s. 65-75). Routledge.
Boniface, B., Cooper, R., & Cooper, C. (2021). Worldwide destinations: The geography of travel and tourism. Routledge.
Brand USA. (2024). Visit the USA: Guide to USA holidays & travel around America. https://www.visittheusa.com/
Davies, R. O. (2017). Sports in American life: A history. Wiley Blackwell.
Day, J. (2021). Sustainable tourism in cities. W A. M. Morrison J. A. & Coca-Stefaniak (red.). Routledge handbook of tourism cities (s. 52-64). Routledge.
Dubois, D. (2023). American sport in international history: The United States and the world since 1865. Bloomsbury.
Schiavone, M. (2015). Sports and labor in the United States. State University of New York Press.
Spirou, C. (2021). Tourism cities in the United States. W A. M. Morrison J. A. & Coca-Stefaniak (red.). Routledge handbook of tourism cities (s. 436-445). Routledge.
Wike, R., Fetterolf, J., Fagan, M., & Gubbala, S. (2023). Attitudes on an interconnected world. Pew Research Center.
Williams, S., & Lew, A. A. (2014). Tourism geography: Critical understandings of place, space and experience. Routledge.
World Tourism Organization. (2023). International tourism highlights, 2023 edition: The impact of COVID-19 on tourism (2020–2022). UNWTO.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: