Poor America (Biedna Ameryka) 4219-SH0021
Oficjalny odsetek osób żyjących w Stanach Zjednoczonych poniżej poziomu ubóstwa waha się od kilku dekad pomiędzy 10-15%. W 2022 roku było to 38 mln ludzi, czyli 11,5% całej populacji. Zjawisko biedy dotyka w największym stopniu rdzennych Amerykanów oraz mniejszości afroamerykańskiej i latynoskiej, jednocześnie jednak 44% wszystkich osób żyjących w USA poniżej progu ubóstwa to biali - więcej niż jakakolwiek inna grupa rasowa czy etniczna.
W trakcie zajęć będziemy zbierać i analizować dane i wyniki badań dotyczących biedy w Ameryce, jak również porównywać je z danymi z innych krajów. Przyjrzymy się takim kwestiom jak: edukacja; sytuacja mieszkaniowa: miasto/przedmieście/wieś, posiadanie domu/mieszkanie w przyczepach kempingowych; praca: miejsce pracy/zawody/stanowiska; sytuacja ekonomiczna: dochody, zamożność/ubóstwo, bony żywnościowe; struktura
rodziny; zdrowie (choroby, epidemia opioidowa, oczekiwana długość życia, śmiertelność); przestępczość; wartości, postawy, poglądy polityczne i zachowania wyborcze.
Spróbujemy też odpowiedzieć na pytania:
- jak rozumiane jest pojęcie biedy i w jaki sposób jest ono wplecione w tkankę społeczeństwa amerykańskiego,
- czy istnienie głębokich podziałów klasowych jest (nie/niedostatecznie) obecne w dyskursie na temat społeczeństwa amerykańskiego,
- jakie jest kulturowe znaczenie i jakie są konsekwencje stereotypów nt. biednych,
- jak kształtowała się polityka społeczna wobec biednych, jak oceniana jest skuteczność wprowadzanych
programów,
- jak kwestie klasy, rasy, płci, seksualności, religii, polityki i geografii komplikują i wpływają na rozumienie biedy,
- co to znaczy być biednym w Ameryce i jak przywileje/dyskryminacja rasowa zderzają się z niższością
klasową,
- jaki struktura rynku pracy, mieszkaniowego i finansowego pozwala na wyzysk biednych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu studenci będą posiadać:
Wiedzę na temat:
- podziałów klasowych w USA
- roli i znaczenia biednych w historii Stanów Zjednoczonych
- kulturowego znaczenia stereotypów nt. biednych
- poziomu edukacji, sytuacji mieszkaniowej, struktury rodziny, sytuacji na rynku pracy, sytuacji ekonomicznej, zdrowia, przestępczości, wartości i postaw oraz poglądów politycznych biednych.
Umiejętności:
Umiejętność przeprowadzenia analizy relacji klasowych w USA
Umiejętność opracowania i przedstawienia prezentacji na wybrany temat .
Umiejętność wyszukiwania i analizy danych statystycznych na temat wybranej grupy społecznej
Umiejętność analizy wybranych tekstów kultury (literatura, telewizja, film)
Umiejętność pracy w grupie i dyskutowania na temat przeczytanych lektur.
Kompetencje, które pozwolą im:
Rozumieć złożoność zjawiska biedy w USA
Rozumieć złożoność relacji klasowych w USA
Krytycznie analizować wybrane teksty kultury (literatura, telewizja, film)
Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składać się będzie:
• 30% aktywny udział w zajęciach i dyskusjach
• 40% projekt grupowy, prezentacja i poprowadzenie dyskusji na wybrany temat związany ze zjawiskiem biedy w USA
• 30% udział w dyskusji na temat wybranej książki oraz pisemna recenzja tej książki (750-1000 słów). Książka do wybrania z listy, można też zaproponować własny tytuł po wcześniejszej
konsultacji z prowadzącą zajęcia.
Literatura
Wybrane fragmenty książek i artykuły:
1. Brady, David, „Theories of the Causes of Poverty”, Annual Review of Sociology, 2019, 45:4.1–4.21
2. Bruder, Jessica (2017) Nomadland: Surviving America in the Twenty-First Century, W. W. Norton & Company
3. Case A. and Deaton A. (2020) Deaths of Despair and the Future of Capitalism, Princeton University Press
4. Cramer, Kathrine (2016) The Politics of Resentment: Rural Consciousness in Wisconsin and the Rise of Scott Walker, University of Chicago Press
5. Creamer, J and Shrider, E. A. (September 2023) “Poverty in the United States: 2022”, US Census Bureau.
6. Desmond, Matthew (April 3, 2023) “Why the Poverty Persists in America”, The New York Times
7. Desmond, Matthew (2024) Poverty, by America, Crown
8. Desmond, Matthew (2017) Evicted: Poverty and Profit in the American City, Crown
9. Dougherty, Conor (2020) Golden Gates. The Housing Crisis and a Reckoning for the American Dream, Penguin Books
10. Ehrenreich, Barbara (2020) Had I Known, Hachette Book Group
11. Ehrenreich, Barbara (2002) Nickel and Dime. On (Not) Getting by in America, New York: A Metropolitan/Owl Book
12. Goldin K. and Katz L (2009) The Race Between Education and Technology, Cambridge MA: Belknap Press of Harvard University Press.
13. Grusky B. D. and Hill J. (Eds.) (2017) Inequality in the 21 st Century. New York: Routledge
14. Harrington, Michael (1962) The Other America. Poverty in The United States, Scribner
15. Isenberg, Nancy (2016) White Trash. The 400-year Untold History of Class in America, New York: Penguin Random House
16. Kristoff D.K. and WuDunn S. (2020) Tightrope. Americans Reaching for Hope, New York: Knopf
17. MacGillis, Alec (September 2016) “The Original Underclass”, The Atlantic
18. Quinones, Sam (2015) Dreamland. The True Tale of America's Opiate Epidemic, Bloomsbury Press
19. Smarsh, Sara (2018) Heartland: A Memoir of Working Hard and Being Broke in the Richest Country on Earth, Scribner
20. Stiglitz, Joseph (2013) The Prize of Inequality. The Price of Inequality: How Today's Divided Society
Endangers Our Future. New York: W. W. Norton & Company
21. Vance, J.D. (2017) Hillbilly Elegy: A Memoir of a Family and Culture in Crisis, William Collins
22. Wilkinson, R. and Pickett, K. (2010) The Spirit Level. Why the Equality is Better for Everyone, London: Pinguin
23. Wray, Matt (2006) Not Quite White: White Trash and the Boundaries of Whiteness, Duke University Press Books.
Plus główne źródła danych:
US Census
https://www.census.gov/en.html
Pew Research Center
https://www.pewresearch.org
Gallup
https://www.gallup.com
Brookings Institution
https://www.brookings.edu
Stanford Center for Poverty and Inequality
https://inequality.stanford.edu
Institute for Research on Poverty, University of Wisconsin-Madison
https://www.irp.wisc.edu
Center for Poverty and Inequality Research, University of California, Davis
https://poverty.ucdavis.edu
The Center on Poverty and Social Policy at the Columbia University
https://www.povertycenter.columbia.edu
Benefits
https://www.benefits.gov
Economic Policy Institute
https://www.epi.org
Robin Hood – Poverty Trackjer in NYC
https://www.robinhood.org
oraz zbiór rekomendowanych artykułów naukowych i prasowych, z których studenci wybiorą interesujące ich dane i tematy do szerszej dyskusji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: