The US Constitution and American Constitutionalism (Konstytucja Stanów Zjednoczonych i konstytucjonalizm amerykański) 4219-SF005
Zajęcia mają na celu pomóc studentom zrozumieć znaczenie tekstu Konstytucji USA i tego jak znaczenie to kształtowane jest przez kontekst powstania tego dokumentu z jednej strony i to jak był on na różne sposoby interpretowany z drugiej strony. Szczególnie ważne jest zrozumienie różnych źródeł na które oddziałuje amerykańska tradycja konstytucyjna i tego jak źródła te nadają z kolei wspomnianej tradycji tekstury i indywidualności. W trakcie zajęć omówione będą także poprawki do Konstytucji i to jak (jeśli w ogóle) zmieniły one jej strukturę i charakter.
1. Wprowadzenie
2. Dziedzictwo angielskie i doświadczenie kolonialne
3. Rewolucja, niepodległość i Artykuły Konfederacji
4. Konwencja Konstytucyjna i debaty ratyfikacyjne
5. Konstytucja z 1787 roku: preambuła
6. Konstytucja z 1787 roku: artykuły 2 i 3.
7. Konstytucja z 1787 roku: artykuły 4, 5, 6, i 7
8. Karta praw
9. Poprawki Jeffersoniańskie
10. Kryzys Wojny Secesyjnej
11. Okres progresywizmu
12. Wielki Kryzys i II Wojna Światowa
13. Lata 1950-te i 60-te
14. Stan obecny amerykańskiego konstytucjonalizmu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
• Umiejętność komunikowania się ustnego w języku angielskim przy użyciu poprawnej terminologii, na temat Konstytucji USA i jej roli w kształtowaniu polityki i prawa w USA [UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE]
• Zrozumienie intelektualnego i filozoficznego kontekstu uchwalenia amerykańskiej Konstytucji w 1787 roku. [WIEDZA]
• Zrozumienie natury i podstawowych idei i koncepcji stanowiących ramy amerykańskiego systemu konstytucyjnego i umiejętność wyjaśnienia ich niespecjalistom, zwłaszcza w zakresie poszczególnych instytucji [WIEDZA, UMIEJĘTNOŚCI, I KOMPETENCJE}
• Umiejętność badania powiązań pomiędzy koncepcjami/ideami a działaniem politycznym [WIEDZA, UMIEJĘTNOŚCI, I KOMPETENCJE]
• Umiejętność dostrzeżenia powiązań pomiędzy konstytucyjnymi ramami prawnymi a instytucjami politycznymi kształtującymi amerykańską politykę [WIEDZA]
Kryteria oceniania
Dwa sprawdziany w formie eseju do domu (każdy wart 40% łącznej oceny kursu).
10 Zadan po 1 tygodniowo (przez 10 tygodni ) (wszystkie razem są warte 20% całkowitej oceny z kursu).
(Skala od 0 do 6) - doskonałe (>5,6), bardzo dobre (5,0 do 5,59), lepsze niż dobre (4,5 do 4,99), dobre (4,0 do 4,49), dostateczne (3,5 do 3,99), zadowalające (3,0-3,49). niezaliczenie (<3,0).
Literatura
Tekst Konstytucji z 1787 roku
The Founders’ Constitutions (University of Chicago Press/Liberty Fund) 5 volumes. http://press-pubs.uchicago.edu/founders/tocs/toc.html
Spalding, Matthew, and David F. Forte, eds. The Heritage Guide to The Constitution. (Regnery Publishing, 2014).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: