Diagnosing America: cultural representation of mental disorders (Diagnozując Amerykę: kulturowe reprezentacje zaburzeń psychicznych) 4219-SD175
Kurs analizuje kulturowe reprezentacje zaburzeń psychicznych. Zaczynając naszą podróż w latach osiemdziesiątych, przyjrzymy się wybranym dziełom kultury amerykańskiej, które poruszają temat depresji, choroby afektywnej dwubiegunowej, narcystycznego zaburzenia osobowości, a także neuroróżnorodności, ADHD i autyzmu. Przyjrzymy się też samym kategoriom diagnostycznym, zadając pytanie, jak w tym okresie ewoluowały, ale przede wszystkim skupimy się na dziełach kultury. Czy piętno wokół „szaleństwa” naprawdę zniknęło? Czym jest ‘kultura terapii’ i dlaczego bywa krytykowana? Jak na dyskurs na temat zaburzeń psychicznych wpływają różnice klasowe, płeć i rasa? Czy i jak na doświadczenia osób zdiagnozowanych wpływa medykalizacja? Co w tym wszystkim jest biologiczne, a co kulturowe – i czy możemy te poziomy rozróżnić?
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu, osoba studencka:
WIEDZA:
- zna szereg ważnych dzieł współczesnej kultury amerykańskiej dotyczących zaburzeń psychicznych;
- zna szereg teorii dotyczących miejsca zaburzeń psychicznych w kulturze amerykańskiej;
- rozumie pojęcie ‘kultury terapeutycznej’ i związane z nim kontrowersje;
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi analizować teksty teoretyczne z szeroko pojętej teorii kultury i śledzić spory między badaczami;
- potrafi analizować krytycznie teksty literackie i filmy;
- potrafi opracować i przedstawić ustnie i pisemnie spójną analizę samodzielnie wybranego zagadnienia;
KOMPETENCJE:
- potrafi pracować w grupie;
- jest otwarty na rozmaite interpretacje i opinie dotyczące tekstów kultury a także wizje kultury jako takiej;
- potrafi formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując ciekawość i szacunek dla poglądów odmiennych.
Kryteria oceniania
1. Aktywność podczas zajęć i na forum na platformie Kampus (20%)
2. Dwie prezentacje grupowe (20%)
3. Praca pisemna (6-8 stron) (30%)
4. Test końcowy i krótkie testy w trakcie semestru (30%)
OCENY:
5! = 96
5 = 92.5
4+ = 87.5
4 = 80
3+ = 75
3 = 60
Literatura
Fatal Attraction (1987)
Rainman (1988)
Girl Interrupted (1999)
Little Miss Sunshine (2006)
Michael Clayton (2007)
Charlie (Perks of Being a Wallflower) (2012)
Silver Linings Playbook (2012)
Succession, HBO
Rachel Aviv, Strangers to Ourselves
Merri Lisa Johnson, Girl in Need of a Tourniquet: Memoir of a Borderline Personality
Ellen Forney, Marbles
Christpher Lasch, Culture of Narcissism
Kay Redfield Jamison, An Unquiet Mind: A Memoir of Moods and Madness
Elizabeth Wurtzel, Prozac Nation: Young & Depressed In America
Ottessa Moshfegh, My Year of Rest and Relaxation
Andrew Solomon, Anatomy of Melancholy
David Foster Wallace, The Depressed Person
Philip Cushman, Constructing the Self, Constructing America: A Cultural History of Psychotherapy.
Robert Whitaker, Mad in America & Anatomy of an Epidemic.
Ole Jacob Madsen, The Therapeutic Turn. How Psychology Altered Western Culture. London: Routledge
Roger Foster, The Therapeutic Spirit of Neoliberalism
Ussher, J. M., A critical feminist analysis of madness : pathologising femininity through psychiatric discourse.
Simon Cross, Mediating Madness, Mental Distress and Cultural Representation
Julia Miele Rodas, Autistic Disturbances: Theorizing Autism Poetics from the DSM to Robinson Crusoe
J. Stephens, Dana Byrd, Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): Reviewing the Neurocognitive Characteristics of an American Epidemic
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: