Poetics and Politics of Latin American Cinema, 1960-present (Kino latynoamerykańskie, 1960-obecnie. Polityka i poetyka) 4219-SD174
Jako medium masowe kino odegrało fundamentalną rolę w debatach nad współczesną polityką kulturalną. Jednak niewiele regionów ma tak silną tradycję kina politycznego jak Ameryka Łacińska, której burzliwy XX wiek był następstwem brutalnej historii kolonialnej. W tym kontekście zacofania kino reprezentowało nowoczesność, do której rządy w całym regionie aspirowały. Rządy wykorzystywały potęgę kina do kształtowania swoich narodowych społeczności i demonstrowania swoich dokonań obywatelom i światu. Jako obietnica nowoczesności kino stało się polem ideologicznej walki.
W trakcie kursu badamy więzi, które łączą kino i politykę w okresie od zimnej wojny do teraźniejszości, zwracając uwagę na stosunki między USA i Ameryką Łacińską w całej tej historii. Pierwsza część skupia się na radykalnym kinie lat 60. i 70. XX wieku, począwszy od rewolucji kubańskiej, wydarzenia, które przez dziesięciolecia odbijało się echem w obu Amerykach. Przyjrzymy się, jak filmowcy przeciwstawiali się wpływom Hollywood i tworzyli od nowa estetykę kina w służbie rewolucji. Druga część dotyczy radykalnego kina w latach 80. i 90. I tego, jak reagowało na sytuację po stłumieniu ruchów partyzanckich przez dyktatury i wpływy USA. Przyjrzymy się, jak kino latynoamerykańskie zaczęło się przekształcać pod wpływem globalizacji i polityki neoliberalnej oraz jak filmowcy rejestrowali nowe formy prekariatu, które wyłoniły się z tych politycznych i ekonomicznych przemian. Trzecia i ostatnia część skupia się na kinie latynoamerykańskim w nowym tysiącleciu, podkreślając przemiany w polityce po upadku rewolucyjnych wizji. Tematy w tej jednostce obejmują pamięć historyczną dyktatury, pojawienie się nowych tożsamości politycznych opartych na płci i rasie, współczesny kryzys migracyjny oraz zjawisko transnarodowego handlu narkotykami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• Student jest zaznajomiony ze współczesnym kinem latynoamerykańskim, w tym z jego najnowszą historią, reprezentatywnymi filmami i twórcami filmowymi, trendami formalnymi i głównymi tematami.
• Student posiada wiedzę z zakresu najnowszej historii Ameryki Łacińskiej od czasów zimnej wojny do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem doświadczeń regionu związanych z nacjonalizmem, ruchami rewolucyjnymi, dyktaturą, globalizacją, neoliberalizmem, migracjami i polityką tożsamości.
• Student jest zaznajomiony ze stosunkami między krajami amerykańskimi w okresie zimnej wojny i po niej, w tym ze szczególnymi relacjami między Stanami Zjednoczonymi a Ameryką Łacińską.
• Student posiada znajomość współczesnych trendów w dyscyplinie.
Umiejętności
• Student potrafi analizować filmy w celu pokazania powiązań między kontekstami narodowymi a dyscyplinami akademickimi, wykorzystując podstawowe ramy metodologiczne studiów latyno-amerykanistycznych.
• Student potrafi identyfikować związki między kinem a polityką, korzystając z podstawowych ram metodologicznych kulturoznawstwa.
• Student potrafi analizować i omawiać różne rodzaje filmów, w tym fabularne, dokumentalne i eksperymentalne, używając podstawowego słownictwa krytycznego.
• Student potrafi samodzielnie identyfikować i gromadzić informacje, przetwarzać je i skutecznie przekazywać swoje spostrzeżenia w formie ustnej prezentacji i eseju pisemnego.
Kompetencje społeczne
• Student potrafi skutecznie przekazywać swoje myśli i szanować opinie rówieśników, uczestnicząc w dyskusji grupowej.
• Student potrafi prowadzić dyskusję w grupie rówieśników.
• Student potrafi poruszać się po złożonych tematach społecznych związanych z płcią, rasą i różnicami etnicznymi.
Kryteria oceniania
Dwa krótkie eseje: 30 punktów (15 za każdy)
Esej końcowy: 35 punktów
Prezentacja (prowadzenie dyskusji grupowej) : 20 punktów
Obecność i udział: 15 punktów
Skala ocen: 100-90 (5) / 89-80 (4+) / 79-70 (4) / 69-60 (3+) / 59-51 (3) / 50-0 (2)
Literatura
Amores perros. Dir. Alejandro Gonzalez Inarritu.
Blood of the Condor. Dir. Jorge Sanjines.
Corrigan, Timothy. A Short Guide to Writing About Film.
Embrace of the Serpent. Dir. Ciro Guerra.
Fauna. Dir. Nicolas Pereda.
Fernandez Retamar, Roberto. "Caliban: Notes Toward a Discussion of Culture in Our America."
Garcia Espinosa, Julio. "For an Imperfect Cinema."
Gomez Barris, Macarena. Where Memory Dwells: Culture and State Violence in Chile.
The Hour of the Furnaces. Dir. Fernando Solanas & Octavio Getino.
The Jackal of Nahueltoro. Dir. Miguel Littin.
Land in Anguish. Dir. Glauber Rocha.
de Leon, Jason. The Land of Open Graves: Living and Dying on the Migrant Trail.
Memories of Underdevelopment. Dir. Tomas Gutierrez Alea.
Nostalgia for the Light. Dir. Patricio Guzman.
Purgatorio: A Journey into the Heart of the Border. Dir. Rodrigo Reyes.
Quay Hutchinson, Elizabeth et al. "The Chilean Road to Socialism: Reform and Revolution."
Quijano, Anibal. "Coloniality and Modernity/Rationality."
Richard, Nelly. "The Reconfigurations of Post-Dictatorship Critical Thought."
Rocha, Glauber. "The Aesthetics of Hunger."
Rodrigo D: No Future. Dir. Victor Gaviria.
Roma. Dir. Alfonso Cuaron.
Skidmore, Thomas E. & Peter H. Smith. Modern Latin America.
Solanas, Fernando & Octavio Getino. "Towards a Third Cinema."
Zavala, Oswaldo. Drug Cartels Do Not Exist: Narcotrafficking in US and Mexican Culture.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: