- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
American Horror Cinema (Amerykańskie Kino Grozy) 4219-SD075-OG
Będziemy badać jak kino grozy radzi sobie z lękami kulturowymi i wątpliwościami wynikającymi ze zmieniającego się krajobrazu Stanów Zjednoczonych. Będziemy analizować zarówno ikoniczne tytuły jak i mniej znane przykłady kina grozy. Poza podejściem diachronicznym będziemy również analizować synchroniczne podgrupy tematyczne takie jak horror a płeć kulturowa, horror a rasa, horror a konsumpcja, horror a teoria queer etc. Szkoły teoretyczne z których będziemy korzystać to między innymi feminizm psychoanalityczny, teorie odbioru i teorie afektu, badania nad płcią kulturową i teoria queer, postkolonializm i studia nad białością.
Plan zajęć:
I Wstęp
1.Teoria gatunku oraz główne koncepty
2. Krótka historia gatunku i podgatunków
II Wybrane tematy
1. Początek współczesnego horroru (np. Psycho, The Night of the Living Dead, The Texas Chainsaw Massacre)
2. Body horror wczoraj i dziś (np. David Cronenberg, Brandon Cronenberg, The Soska Sisters)
3. Konserwatywny horror lat 80tych: slasher (wybrane cykle slasherów)
4. Ecohorror (np. The Ruins, Mimic, Lovely Dark and Deep)
5. Pożądanie a horror (np. The Hunger, Jacob's Wife, Suitable Flesh)
6. Inni i obcość w horrorze (np. Hellbender, US, Candyman, Somewhere Quiet, Ready or Not)
7. Horror w mediach / Horror mediów społecznościowych (np. Bodies Bodies Bodies, Unfriended, Cam)
8. Horror postmodernistyczny: kamp i autorefleksyjność
9. Horror a nowe media (gry, powieści graficzne, telewizja, etc.)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA
- ma pogłębioną wiedzę z zakresu historii kina grozy oraz terminologii filmoznawczej i kulturoznawczej
- rozumie mechanizmy formowania się lęków społecznych i kulturowych charakterystycznych dla społeczeństwa amerykańskiego
- ma świadomość kompleksowej natury kina gatunkowego dla formowania się tożsamości narodowej oraz dla debat związanych z polityką tożsamościową
2. UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi analizować obraz filmowy pod kątem lęków społecznych i wątpliwości dotyczących polityki, ekonomii, płci kulturowej, relacji rasowych, seksualności, etc.
- potrafi krytycznie użyć teorii i pojęć dotyczących gatunków filmowych i telewizyjnych w celu przedstawienia własnej analizy reprezentacji
- potrafi zdefiniować rodzaje fabuł, popularne motywy, środki wyrazy i podgatunki horroru i jest w stanie omówić rozwój gatunku od lat 60tych po chwilę obecną
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- posiada umiejętność współpracy w grupie i udziału w debacie
- rozumie rolę popularnych mediów w kształtowaniu zbiorowego wyobrażenia o tym kto zostaje wyrzucony poza nawias społeczny, uznany za Innego lub uznany za zagrożenie dla tożsamości narodowej lub dobrobytu
- identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z reprezentacją nienormatywności w horrorze ze szczególnym uwzględnieniem procesów wykluczenia społecznego
Kryteria oceniania
Szczególny nacisk jest położony na aktywne uczestnictwo studentów w zajęciach. Podczas kursu będziemy czytać zarówno opracowania teoretyczne jak i akademickie analizy.
Aktywność na zajęciach (w tym aktywność na Kampusie): 30%
Projekt końcowy (min. 1500 słów eseju + element multimedialny): 70%
92-100% - 5 (97-100% - 5!)
84-91% - 4,5
76-83% - 4
68-75% - 3,5
60-67% - 3
Literatura
Wybrane opracowania krytyczne:
Bacon, Simon, ed. The Evolution of Horror in the Twenty-First Century. United States: Lexington Books, 2023.
Benshoff, Harry, ed. A Companion to the Horror Film. United Kingdom: Wiley, 2017.
Carroll, Noel. The Philosophy of Horror: Or Paradoxes of the Heart. New York: Routledge, 1990.
Clover, Carol J. Men, Women, and Chain Saws: Gender in the Modern Horror Film. Princeton, N.J: Princeton University Press, 1992.
Coleman, Robin R. Means. Horror Noire: Blacks in American Horror Films from the 1890s to Present. New York: Routledge, 2011.
Creed, Barbara. The Monstrous-Feminine: Film, Feminism, Psychoanalysis. London: Routledge, 1993.
Gelder, Ken, ed. The Horror Reader. London: Routledge, 2000.
Grant, Barry Keith, ed. The Dread of Difference: Gender and the Horror Film. Austin: University of Texas Press, 2000.
Halberstam, Jack. Skin Shows: Gothic Horror and the Technology of Monsters. Durham: Duke University Press, 1995.
Hanich, Julian. Cinematic Emotion in Horror Films and Thrillers: The Aesthetic Paradox of Pleasurable Fear. United Kingdom: Taylor & Francis, 2011.
Hantke, Steffen, ed. American Horror Film: The Genre at the Turn of the Millennium. Univ. Press of Mississippi, 2010.
Harrington, Erin. Women, Monstrosity and Horror Film: Gynaehorror. United Kingdom: Taylor & Francis, 2017.
Humphries, Reynold. The American Horror Film. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2003.
Jackson, Kimberly. Gender and the Nuclear Family in Twenty-First-Century Horror. United Kingdom: Palgrave Macmillan, 2016.
Murray, Robin L.., Heumann, Joseph K.. Monstrous Nature: Environment and Horror on the Big Screen. United Kingdom: Nebraska, 2016.
Phillips, Kendall R. Projected Fears: Horror Films and American Culture. Westport, CT: Praeger, 2005.
Weinstock, Jeffrey, ed. The Monster Theory Reader. United Kingdom: University of Minnesota Press, 2020.
Shail, Robert and Samantha Holland, Steven Gerrard, eds. Gender and Contemporary Horror in Television. United Kingdom: Emerald Publishing Limited, 2019.
Shaviro, Stephen and Mark Storey, eds. The Cambridge Companion to American Horror. United States: Cambridge University Press, 2022.
Lista może zostać zmieniona w późniejszym terminie.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: