Broadway musical theatre (Musical broadwayowski) 4219-SD0085
Celem kursu jest przedstawienie osobom studenckim wszechstronnego przeglądu historii amerykańskiego teatru muzycznego, obejmującej okres od początku XIX wieku do pierwszej ćwierci XXI wieku w kontekście przemian społecznych i kulturowych społeczeństwa Ameryki Północnej.
W pierwszej części kursu przyjrzymy się najważniejszym gatunkom teatru muzycznego XIX wieku (takim jak wodewil, burleska i minstrel show) oraz ich wpływowi na musicale na Broadwayu pod kątem aspektów społecznych, politycznych i kulturowych. Tematem wiodącym w drugiej części semestru będą wczesne musicale na Broadwayu (musical comedies, musical plays i operetki) z lat 1900-1965. Przyjrzymy się rosnącej popularności tego gatunku i temu w jaki wpłynął on na kulturę amerykańską.
Tematem trzeciej i ostatniej części semestru będzie nowoczesny teatr muzyczny z 1965 roku (musical koncepcyjny, mega-musical, jukebox musical itp.). Omówiona zostanie ewolucja stylów literackich i muzycznych w tym okresie. Skupimy się na problemach, które wpłynęły na tematykę muzyczną od lat 60. XX wieku, począwszy od tematów związanych z wojną w Wietnamie w rock operach i musicalach z lat 60. i 70. XX wieku po prowokacyjny teatr Stephena Sondheima, Jonathana Larsona i innych współczesnych kompozytorów, w teatrze rozkwitły tematy społeczno-polityczne. Przykładami tych tematów są niesprawiedliwość społeczna, uprzedzenia rasowe oraz imperializm.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. osoba studencka zna podstawową terminologię związaną ze szczegółową problematyką musicalu broadwayowskiego (K_W01)
2. na podstawie poznanych tekstów potrafi scharakteryzować istotne problemy związane z musicalem amerykańskim oraz wyciągnąć krytyczne wnioski (K_W05)
3. rozumie złożoność problemu analizy dzieła musicalowego (K_W05, K_W07)
UMIEJĘTNOŚCI
1. potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny tekstów dotyczących musicalu amerykańskiego (K_U01)
2. potrafi analizować, przy użyciu różnych metod, dzieła musicalowe (K_U02)
3. potrafi przygotować wypowiedź dotyczącą problematyki amerykańskiego teatru muzycznego (K_U06)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. jest gotowa do krytycznego odbioru treści związanych z amerykańskim teatrem muzycznym (K_K01)
2. docenia bogactwo kultury związanem z życiem teatralnym w Stanach Zjednoczonych (K_K08)
3. jest gotowa do świadomegeo uczestictwa w życiu kulturalnym (K_K10)
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w zajęciach (30%)
Esej poświęcony analizie wybranemu musicalowi (70%)
Oceny:
90-100%: bdb
85-89%: db+
78-84%: db
68-77%: dst+
60-67%: dst
Literatura
1. Burston, Jonathan, Stage, Neoconservatism, English Canada and the Megamusical, „Soundings”, 1997, no 5, pp. 179–190.
2. Clum, John M., Something for the Boys: Musical Theater and Gay Culture, St. Martin Press, New York, 1999, pp. 1–27.
3. Fraser, Elizabeth The Dream Shattered: America’s Seventies Musicals, „Journal of American Culture”, 1989, no 12(3), pp. 31–37.
4. Knapp, Raymond, The American Musical, and the Formation of National Identity, Princeton University Press, Princeton & Oxford, 2005, pp. 119–133/153–162.
5. Lamm, Zachary, The Queer Pedagogy of Dr. Frank-N-Further, [w:] Reading “Rocky Horror”: “The Rocky Horror Picture Show” and Popular Culture, red. Jeffrey A. Weinstock, Palgrave MacMillan, New York, 2008, pp. 193–206.
6. Lott, Eric, Love and Theft: The Racial Unconcious of Blackface Minstrelsy, „Representations”, 1992, nr 39(2), pp. 23–39.
7. Lovensheimer, Jim, Stephen Sondheim and the Musical of the Outsider, [w:] The Cambridge Companion to the Musical, red. William A. Everett, Paul R. Laird, 2nd Edition, Cambridge University Press, Cambridge, 2008, pp. .
8. Wolf, Stacy, Changed for Good: A Feminist History of the Broadway Musical, Oxford University Press, New York, 2011, pp. 25–51.
9. Wollman, Elizabeth L., Theater Will Rock: A History of the Rock Musical, from ‘Hair’ to ‘Hedwig’, The University of Michigan Press, Ann Arbor, 2006, pp. 180-190.
Filmy i nagrania:
1. Jesus Christ Superstar, reż. Norman Jewison, 1973.
2. The Rocky Horror Picture Show, reż. Jim Sherman, 1975.
3. Hair, reż. Miloš Forman, 1979.
4. Lion King, reż. Rob Minkoff, Roger Allers, 1994.
5. Rent, reż. Chris Columbus, 2005.
6. Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street, reż. Tim Burton, 2007.
7. Hamilton, reż. Thomas Kail, 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: