Post-Cinema: Technology, Politics, Audiences (Post-kino: technologia, poltyka, widzowie) 4219-SD0080
To co nazywamy kinem nigdy nie było zjawiskiem spójny i jednorodnym, a zbiorem różnorodnych jednostek. Niemniej jednak w XX wieku większość filmów korzystała z dość jednolitego spektrum środków formalnych i wątków narracyjnych. W XXI wieku szereg przemian i innowacji, zainicjowanych często przez technologie cyfrowe, sprawia, że możemy już mówić o post-kinie. Niektóre z tych przemian są spektakularne i wprawiają widzów w za-chwyt, inne są niemal niewidoczne, ale w równym stopniu wpływają na charakter współczesnego kina. Przyjrzymy się tym zmianom i estetykom poprzez szczegółowe analizy wybranych filmów, aby odkryć, w jaki sposób wpływają one na nasze sposoby myślenia o filmie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA
• posiada wiedzę dotyczącą amerykańskiego kina ostatnich dwu dekad
• rozróżnia kluczowe teksty post-kina
• jest świadomy złożonych kontekstów (technologicznych, ekonomicznych i organizacyjnych) współczesnego kina amerykańskiego
2. UMIEJĘTNOŚCI
• umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi
• potrafi formułować krytyczne argumenty w stosunku do amerykańskiego kind i mediów
• potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych fil-mów
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• jest świadomy różnic między amerykańską i europejską kulturą popularną
• jest otwarty na nowe zjawiska i idee w amerykańskiej kultury popularnej
• rozumie i docenia rolę kultury popularnej w kulturze Stanów Zjednoczonych
Kryteria oceniania
Studenci muszą czytać zadane lektury, uczęszczać na zajęcia, brać udział w dyskusjach oraz przygotować projekt końcowy.
1) projekt końcowy
2) aktywność na zajęciach
3) cotygodniowe zadania
Literatura
Wybrane teksty:
- Gamer (dir. Mark Neveldine & Brian Taylor 2009)
- Sky Captain and the World of Tomorrow (dir. Kerry Conran 2004)
- Southland Tales (dir. Richard Kelly 2006)
- Paranormal Activity (dir. Oren Peli 2007)
- Detention (dir. Joseph Kahn 2012)
- Unfriended (dir. Leo Gabriadze, 2014)
- Spider-Man: Into the Spider-Verse (dir. Bob Persichetti, Peter Ram-sey, Rodney Rothman, 2018)
Wybrane pozycje krytyczne:
- Shane Denson & Julia Leyda Post-Cinema: Theorizing 21st-Century Film (2016)
- Shane Denson Discorrelated Images (2020)
- Deborah Levitt The Animatic Apparatus: Animation, Vitality, and the Futures of the Image (2018)
- wybrane rozdziały i artykuły naukowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: