On the Road: Mobility in American Culture (W drodze: mobilność w kulturze amerykańskiej) 4219-SD0074
Stany Zjednoczone od zawsze kojarzyły się z podróżą, przynajmniej od czasu dotarcia na kontynent pierwszych przybyszy z Europy. Myśląc o Ameryce, często ma się na myśli mobilność rozumianą zarówno dosłownie jak i metaforycznie. Bycie w drodze jawi się jako kwintesencja bycia Amerykaninem/Amerykanką. Celem kursu jest analiza literackich i filmowych reprezentacji podróży, z uwzgledniem mitu drogi (Thelma and Louise, reż. Ridley Scott), mitu Dzikiego Zachodu (How the West Was Won, reż. John Ford et al.) i mitu dzikiej przyrody (Into the Wild, reż. Sean Penn; Jack Kerouac The Dharma Bums). Studentki/studenci będą mieć także możliwość przyjrzenia się co dzieje się gdy Amerykanie/Amerykanki opuszczają swój kraj udając się w inne części świata (Bharati Mukherjee The Holder of the World; Paul Theroux The Mosquito Coast). W skrócie, kurs będzie stanowił okazję towarzyszenia bohaterom/bohaterkom w wielu mniejszych i większych podróżach w czasie i przestrzeni, wewnątrz i poza USA.
Wybrane zagadnienia:
- gatunek powieści / filmu drogi
- podróże do Nowego Świata
- Dziki Zachód
- podróże a płeć
- imigracja jako podróż
- podróże poza Stany Zjednoczone
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/ka:
Wiedza:
- zna terminologię stosowaną do analizy tekstów literackich/filmów drogi;
- zna główne tematy i trendy tekstów literackich/filmów drogi oraz ich transformacje na przestrzeni czasu.
Umiejętności:
- potrafi brać udział w dyskusjach dotyczących tekstów literackich i filmów i identyfikować istotne elementy konstrukcji tekstu literackiego/filmu drogi;
- potrafi dokonać gruntownej analizy tekstu literackiego/filmu w mowie i piśmie z uwzględnieniem terminologii charakterystycznej dla badanej grupy tekstów.
Kompetencje społeczne:
- jest świadomy/a różnorodności reprezentacji literackich/filmowych Stanów Zjednoczonych;
- przejawia wrażliwość w kwestii wpływu rasy, etniczności, płci, orientacji seksualnej, klasy społecznej i innych elementów tożsamości na funkcjonowanie jednostek i grup w społeczeństwie.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność i aktywność na zajęciach – 20%
- cztery krótkie zadania śródsemestralne – 40% (10% każde)
- końcowa praca pisemna – 40%
Skala oceniania:
0-59% - 2
60-69% - 3.0
70-74% - 3.5
75-84% - 4.0
85-89% - 4.5
90-100% - 5
Literatura
Wybrana literatura:
Holland, Patrick and Graham Huggan. Tourists with Typewriters: Critical Reflections on Contemporary Travel Writing. The University of Michigan Press, 1998.
Hulme, Peter and Tim Youngs, eds. The Cambridge Companion to Travel Writing. Cambridge University Press, 2002.
Kaplan, Caren. Questions of Travel: Postmodern Discourses of Displacement. Duke University Press, 1996.
Mills, Sara. Discourses of Difference: An Analysis of Women’s Travel Writing and Colonialism. Routledge, 1991.
Pratt, Mary Louise. Imperial Eyes: Travel Writing and Transculturation. Routledge, 1992.
Smith, Sidonie. Moving Lives: Twentieth-Century Women’s Travel Writing. University of Minnesota Press, 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: