Designing Access: Body, Disability, and Technoscience in American Culture (Projektowanie dostępu: Ciało, niepełnosprawność i technonauka w kulturze amerykańskiej) 4219-SD0035
Zajęcia te stanowią zaproszenie dla studentówi i studentek, by myśleć o ciele i niepełnosprawności w kontekście technologii. Spytamy, czym jest dostęp, zbadamy jego politykę i przyjrzymy się, w jaki sposób technologia i nauka uczestniczą w budowaniu dostępnego świata (i dla kogo). Poznamy pojęcie projektowania uniwersalnego i jego historię w Stanach Zjednoczonych i będziemy myśleć zarówno o dostępie, jak i projektowaniu poprzez pojęcia rasy i płci kulturowej. Przyjrzymy się także pojęciu protezy, jego kulturowemu znaczeniu, a także porozmawiamy o pojęciach zaprojektowanego i naturalnego środowiska i zobaczymy, w jaki sposób nauka i technologia kształtują wyrażanie bądź eliminację niepełnosprawności, choroby i szaleństwa.
Zapoznamy się z szerokim wachlarzem tekstów teoretycznych i zbadamy do jakiego stopnia technologia i nauka uczestniczą w podtrzymywaniu kulturowych norm i uprzedzeń dotyczących ciała. Należy zaznaczyć, że zajęcia te odrzucają esencjonalistyczne rozumienie ciała, niepełnosprawności i technonauki i będą próbować rozwikłać złożoną relację między nimi trzema bez ferowania ostatecznych odpowiedzi.
W cyklu 2023Z:
This class invites students to think of body and disability in the context of technology. We will ask what is access, investigate its politics, and explore how technology and science participate in building accessible world (and for whom). We will familiarize ourselves with the concept of universal design and its history in the United States and think of both access and design through race and gender. We will also investigate the concept of prosthesis and its cultural meaning as well as discuss the ideas of built and natural environment and see how science and technology shape the expression or elimination of disability, illness, and madness. We will read a range of theoretical texts and examine to what extent technology and science participate in sustaining cultural bodily norms and biases. At the same time, this class rejects essentialist understandings of body, disability and technoscience and attempts to untangle the complex relationship between the three without making definitive assumptions. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Po ukończeniu kursu student/ka:
- zna różne teorie dostępu, projektowania i niepełnosprawności,
- używa pojęć pochodzących z zakresu krytycznych studiów o projektowaniu i studiów o niepełnosprawności,
- rozumie, w jaki sposób rasa, płeć i klasa kształtują społeczne definicje i praktyki projektowania i tworzenia dostępu,
- jest świadomy/a w jaki sposób ableizm kształtuje społeczeństwo.
Umiejętności
Po ukończeniu kursu student/ka:
- formułuje argumenty na temat związane z ciałem, dostępem, projektowaniem i niepełnosprawnością,
- potrafi dokonać syntezy informacji,
- potrafi wykorzystać krytyczne studia o dostępie i studia o niepełnosprawności w analizie kultury amerykańskiej,
- potrafi skuteczne przekazywać teorie i pojęcia naukowe zarówno w formie ustnej, jak i pisemnej z uwzględnieniem osób, do których przekaz jest kierowany.
Kompetencje
Po ukończeniu kursu student/ka:
- rozumie akademickie teksty i potrafi je wykorzystać w krytycznej analizie kultury,
- jest w stanie zidentyfikować ableistyczne treści,
- potrafi aktywnie i z szacunkiem w stosunku do innych osób uczestniczyć w dyskusjach,
- potrafi skutecznie wyszukiwać i analizować informacje.
Kryteria oceniania
Podczas zajęć będę kłaść nacisk na aktywne uczestnictwo studentek i studentek, a więc na zaangażowanie w dyskusje klasowe i pracę w grupach. Oczekuję, że studentki i studenci będą zapoznawać się na bieżąco z omawianymi tekstami i materiałami i brać czynny udział w ich omawianiu.
- Trzy krótkie eseje/odpowiedzi do tekstów (30 punktów, 10 punktów za esej)
- Esej końcowy oraz prezentacja (50 punktów: esej 30 punktów, prezentacja 20 punktów)
Studenci i studentki przeprowadzą obserwację wybranego przez nich przykładu dostepu i projektowania i przeprowadzą jego analizę w pracy. Przygotują również prezentację omawiającą przeprowadzoną przez nich obserwację, która odbędzie się albo w sali, albo podczas zajęć online.
- Obecność i uczestnictwo w zajęciach (20 punktów)
Skala ocen:
100-97: 5!
96-91: 5
90-84: 4+
83-78: 4
77-68: 3+
67-60: 3
59-0: 2
Literatura
TEKSTY MOGĄ ULEC ZMIANIE
CIAŁO, DOSTĘP I PROJEKTOWANIE: TEORIA
1. Marcel Mauss, “Techniques of the body”, Dan Goodley “Introduction to Disability Studies”
2. Tanya Titchkosky, The Question of Access: Disability, Space, Meaning (wybór)
3. Kelly Fritsch, “Accessible,” Crip Camp, reż. James Lebrecht, Nicole Newnham 2020 (dostępny na Netflixie)
4. David Wills, Prosthesis (wybór)
HISTORIA DOSTĘPU
5. Bess Williamson, Accessible America: A History of Disability and Design (wybór)
6. Aimie Hamraie, Building Access: Universal Design and the Politics of Disability (wybór)
7. David Serlin, Replaceable You: Engineering the Body in Postwar America (wybór)
8. Katherine Ott, “Disability things: Material culture and American disability
history, 1700–2010”
PROJEKTOWANIE CODZIENNEGO ŻYCIA
9. Langdon Winner, “Do Artifacts Have Politics?”
10. Ingunn Moser, “Disability and the promises of technology: Technology, subjectivity and embodiment within an order of the normal”
11. Carmen Papalia, “A New Model for Access in the Museum,” Contra* Podcast on Critical Design – a conversation with Corbett O’Toole (two parts)
12. Mara Mills, “On Disability and Cybernetics: Helen Keller, Norbert Wiener, and the Hearing Glove”
ŚRODOWISKO NATURALNE?
13. Alison Kafer, “Bodies of Nature: The Environmental Politics of Disability”
14. Alice Wong, “The Rise and Fall of the Plastic Straw: Sucking in Crip Defiance”
15. Zakończenie
W cyklu 2023Z:
PLEASE NOTE THAT TEXTS MAY BE SUBJECT TO CHANGE Marcel Mauss, “Techniques of the body”, |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: