- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
The American Essay since World War II (Esej Amerykański od II wojny światowej) 4219-SC079-OG
Robert Atwan, twórca serii wydawniczej Best American Essays twierdzi, że “najlepsze eseje są zarazem głęboko osobiste (co nie znaczy, że autobiograficzne) i mocno zaangażowane politycznie i ideowo. Najlepsze eseje pokazują, że nazwa tego gatunku to czasownik, odsłaniają ludzki umysł w procesie – refleksyjny, podejmujący wysiłek, próbujący.” Lektury na ten kurs to z jednej strony klasyczne eseje, które w swoim czasie spowodowały poruszenie, bo uchwyciły kluczowe kwestie epoki, a z drugiej – eseje głęboko osobiste, których sława wynika ze sposobu w jaki potrafią wzruszać. Wśród autorów znajdziecie sławnych pisarzy, takich jak James Baldwin, Susan Sontag, Joan Didion czy David Foster Wallace, ale także twórców znanych głównie miłośnikom eseju (Jo Ann Beard, Rebecca Solnit or David Sedaris). Tematyka omawianych esejów jest niezwykle różnorodna: od tożsamości rasowej i etnicznej, przez płeć, doświadczenia imigrantów, kontrkulturę, popkulturę i sztukę, po relację człowieka z przyrodą, przemoc, lęk, dylematy moralne, i wreszcie doświadczenia intymne, takie jak miłość, zdrada, strata, zagubienie i śmiertelność.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- zna klasykę powojennego eseju amerykańskiego i rozumie znaczenie tego gatunku;
- rozumie kontekst kulturowy i historyczny tych dzieł;
- zna kluczowe cechy eseju jako gatunku literackiego i różnice dzielące go od innych pokrewnych gatunków.
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi analizować eseje pod kątem stylu i struktury;
- potrafi rozpoznać kluczowe argumenty eseju, jego sens i cel, osadzić go w kontekście historycznym i poddać krytyce;
- potrafi sformułować i przedstawić pisemnie i ustnie dogłębną analizę eseju pod kątem tematycznym i formalnym
KOMPETENCJE:
- potrafi pracować w grupie;
- jest otwarty na rozmaite interpretacje i opinie dotyczące tekstów kultury a także wizje kultury jako takiej;
- potrafi formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując jednak szacunek dla poglądów odmiennych.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, w tym przynajmniej jedna prezentacja grupowa wprowadzająca do dyskusji– 30%
Prace pisemne: 2 analizy lektur (po 2 str.), z których jedna zostanie rozbudowana jako praca końcowa dotycząca conajmniej dwóch esejów (5-8 str) - 40%
Test końcowy - 30%
Literatura
James Baldwin, Notes of a Native Son (1955)
Susan Sontag, Notes on Camp (1966)
M. Scott Momaday, The Way To Rainy Mountain (1967)
Maya Angelou, I Know why the Caged Bird Sings (1970)
Maxine Hong Kingston, No Name Woman (1975)
Joan Didion The White Album (1979)
Adrienne Rich, Split at the Root (1982)
Wendell Berry, Getting along with Nature (1987)
Annie Dillard, Total Eclipse (1982)
Jo Ann Beard, The Fourth State of Matter (1996)
Barbara Ehrenreich, Welcome to Cancerland (2001)
David Foster Wallace, This is Water (2005)
Cheryl Strayed, The Love of My Life (2002)
Emily Barnard, Teaching the N-Word (2005)
Rebecca Solnit, Men Explain Things to Me (2014)
Jonathan Franzen, What if We Stopped Pretending (2019)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: