Race and the Making of American Culture (Kategoria rasy w rozwoju kultury amerykańskiej) 4219-SC073
Kurs bada historię kulturowego wykorzystania różnicy „rasowej" w Ameryce. Śledząc rozwój przedstawień „rasy” w kulturze popularnej, przygląda się strategiom rasizmu, zarówno jawnym, jak i niejawnym, by nakreślić społeczne skutki kulturowego wyzyskania odmienności „rasowej”. Kurs otwiera analiza znaczenia „rasy” u zarania nowego, amerykańskiego narodu, w tym początków amerykańskiego niewolnictwa „rasowego” oraz paradoksów emancypacji. W drugiej połowie semestru przyjrzymy się wybranym tekstom kultury – literackim i filmowym, jak również społecznym – które ilustrują oraz rozwijają amerykańskie perspektywy na ideę „rasy” po 1865 roku.
Wśród kluczowych tematów poruszonych przez kurs znajdą się:
1) Wynalezienie „rasy” w epoce kolonialnej
2) Niewolnictwo amerykańskie i ruch abolicjonistyczny
3) Zawiłości logiki systemu Jima Crowa
4) Ewolucja „rasy” w czasach ruchu praw obywatelskich i Czarnej Siły
Poszukamy odpowiedzi na takie pytania jak:
- Czy „rasa” rzeczywiście odnosi się do fizycznych różnic między ludźmi?
- Czy mój sprzeciw wobec niewolnictwa czyni mnie antyrasistą?
- Czemu Martin Luther King zaledwie marzył o równości „rasowej” w 1963 roku, skoro niewolnictwo obalono aż sto lat wcześniej?
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA
- posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą historii i znaczenia kategorii „rasy” w kulturze Stanów Zjednoczonych Ameryki;
- rozróżnia kluczowe tropy kultury afroamerykańskiej;
- zna kierunki rozwoju kultury afroamerykańskiej;
- rozumie znaczenie kultury afroamerykańskiej dla kultury Stanów Zjednoczonych Ameryki.
2. UMIEJĘTNOŚCI
- umie interpretować teksty kultury amerykańskiej z wykorzystaniem aparatu krytycznego badań nad kulturą afroamerykańską;
- umie analizować teksty kultury amerykańskiej w perspektywie „rasowej”.
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- jest świadomy roli „rasy” w społeczeństwie Stanów Zjednoczonych Ameryki;
- potrafi zająć stanowisko względem roli „rasy” w zjawiskach kulturowych.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest sumą ocen
a) obecności i aktywnego udziału w zajęciach (25%),
b) krótkiego testu połówkowego (25%),
c) 4-stronicowego eseju końcowego (30%),
d) dodatkowych aktywności podczas zajęć (prezentacje, praca w grupach: 20%).
Literatura
Wśród lektur obowiązkowych znajdują się prace Jamesa Baldwina, Houstona A. Bakera, Henry'ego Louisa Gatesa, Malcolma X, Toni Morrison i Michele Wallace.
Podczas kursu obejrzymy też i przeanalizujemy wybrane filmy produkcji amerykańskiej, takie jak Śpiewak jazzbandu (1927) czy Ucieczka w kajdanach (1958).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: