Native American Writings of Memory and Self (Twórczość autobiograficzna Indian amerykańskich) 4219-SC004
W kontraście do kursu "Początki literatury amerykańskiej: Indiańska twórczość ustna i pisemna", który skupiał się głównie na tradycji ustnej, założeniem kursu jest prezentacja autobiografii, dzienników i wspomnień pisarzy pochodzenia indiańskiego pisanych w języku angielskim. Dzięki wnikliwej analizie wybranych dzieł studenci będą mogli zaobserwować zmiany jakie zaszły w tym gatunku (cel, styl czy postawa autorów) i wyciągnąć wnioski co do pozycji autorów indiańskich w literaturze głównego nurtu w zależności od czasów i kontekstu socjo-politycznego, w którym przyszło im tworzyć.
Kurs ma formułę chronologiczną i podzielony jest na trzy części. Pierwsza przyjrzy się pismom autobiograficznym XVIII, XIX i wczesnego XX wieku, jako pierwszym próbom opisania doświadczenia Indian przy użyciu języka angielskiego nauczonego w szkołach przykościelnych i rządowych. Pisane głównie w reakcji na coraz większy wpływ świata białych na życie Indian, prace Samsona Occoma, Williama Appesa, Zitkala-Sa czy Ohyiesy są połączeniem autobiografii oraz historii danych plemion po pierwszym kontakcie. Druga część kursu poświęcona jest pierwszej fali twórców tzw. Renesansu Kultury Indiańskiej – ruchu, który przyniósł pierwsze świadectwa dumy z indiańskiej odrębności i kulturowej wyjątkowości. Przedmiotem uwagi będą twórczość laureata nagrody Pulitzera N. Scott Momadaya oraz Simona Ortiza i Leslie Maron Silko, w których tradycyjne podania mieszają się ze wspomnieniami z dzieciństwa, historiami odtworzonymi z opowieści dziadków i fikcją. Trzecia część poświęcona jest pisarzom drugiej i trzeciej fali, o ugruntowanej pozycji, i ich prywatnym lecz niezwykle uniwersalnym historiom o tworzeniu się tożsamości, poszukiwaniu korzeni i odkrywaniu rodzinnych sekretów. Sherman Alexie, Thomas King i Louise Erdrich dzielą się doświadczeniami miłości, rodzicielstwa, dojrzewania i śmierci, które mimo uniwersalności wyglądają inaczej przez pryzmat indiańskiej filozofii i światopoglądu.
Adresatem kursu są głównie studenci drugiego lub trzeciego roku, którzy uczestniczyli w kursie „Początki literatury amerykańskiej: Indiańska twórczość ustna i pisemna” na roku pierwszym i którzy zapoznali się już ze specyfiką twórczości indiańskiej. Kurs ten jednak stanowi odrębną całość.
Poruszane zagadnienia:
- autobiografia jako gatunek literacki
- kwestia indiańskości
- tradycja/korzenie
- tradycja ustna
- Renesans kultury indiańskiej
- asymilacja/akulturacja
Zakres tematów zajęć:
1. Wprowadzenie do kursu
2., 3. i 4. Pierwsze autobiografie: William Apess: The Son of the Forest; Zitkala-Sa: American Indian Stories; Black Elk: Black Elk Speaks
5. 6. i 7. Eseje autobiograficzno-krytyczne: Diane Glancy, Paula Gunn Allen, Simon Ortiz, Wendy Rose, Louis Owens, et al.
8., 9. i 10. Pamiętniki: Sherman Alexie: You Don't Have to Say You Love Me; Thomas King: The Truth About Stories; Leslie Marmon Silko: Storyteller
11., 12., 13. Dzienniki z podróży: N. Scott Momaday: The Way to Rainy Mountain; Louise Erdrich: Books and Islands in the Ojibway; LeAnne Howe: Choctalking on Other Realities
14. Prezentacje + podsumowanie kursu
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA
-rozpoznaje autobiografię jako gatunek literacki
-rozumie specyficzną rolę autobiografii w kulturze indiańskiej
-dostrzega dynamikę i konsekwencję zmian zachodzących w twórczości indiańskiej
-ma podstawową wiedzę na temat różnorodności form ekspresji w kulturze indiańskiej
-ma świadomość kompleksowej natury tradycji ustnej i jej przełożenia na język literacki
2. UMIEJĘTNOŚCI
-rozpoznaje rodzaje pism autobiograficznych oraz przeprowadza ich krytyczną analizę
-rozumie fenomen autobiografii jako formy literackiej obcej kulturze indiańskiej
-porównuje i ocenia tezy na temat kultury indiańskiej w kontekście kultury amerykańskiej
-posiada umiejętność sformułowania tematu badań dotyczącego kultury indiańskiej w oparciu o omawiane teksty
-umie opracować i zaprezentować wyniki kwerendy
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
-potrafi zająć i uzasadnić własne stanowisko wobec wpływu kultury amerykańskiej na indiańską
-jest otwarty na nowe zjawiska i idee w zakresie badań nad kulturą mniejszości
-rozumie i docenia rolę autobiografii indiańskiej w ukazaniu pewnych wątków historii amerykańskiej
-rozumie znaczenie refleksji nad kulturą i twórczością Indian dla wzmacniania ich pozycji w społeczeństwie amerykańskim
-przestrzega zasad dotyczących toczenia dyskusji i sporów akademickich
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach - 10% oceny
2. Aktywność na zajęciach - 10 % oceny
3. Prezentacja - 30 % oceny
4. Prace domowe - 30% oceny
5. Praca pisemna - 20% oceny.
Aby uzyskać zaliczenie studenci muszą uzyskać minimum 60%.
Niezaliczenie któregokolwiek kryterium skutkuje niezaliczeniem kursu.
Skala ocen:
0-60 - 2
61-68 - 3
69-76 - 3,5
77-84 - 4
85-92 - 4,5
93-100 - 5
Literatura
wybór fragmentów z dzieł Zitkala-Sa, Ohyiesa, N. Scott Momaday, Simon Ortiz, Leslie Marmon Silko, Louise Erdrich, Thomas King, Sherman Alexie
pisma krytyczne (wybór): Joy Porter, The Cambridge Companion to Native American Literature; Arnold Krupat, Native American Autobiography, John Prudy, Writing Indian. Native Conversations
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: