Hauntings: Trauma and the Narratives of the Supernatural in American Fiction (Nawiedzenia: trauma a opowieści niesamowite w literaturze amerykańskiej) 4219-SC0020
Kurs oferuje studentom przegląd literackiego motywu nawiedzenia w literaturze amerykańskiej, ze szczególnym uwzględnieniem opowiadań napisanych przez kobiety, od początku XIX wieku do mniej więcej pierwszej wojny światowej. Oprócz prześledzenia silnej tradycji nawiedzeń w różnych odmianach i postaciach charakterystycznych dla amerykańskiej wrażliwości, kurs ma na celu pokazanie, w jaki sposób postać ducha, motyw nawiedzonego domu, a także bardziej subtelne odmiany nawiedzeń, rezonują ze współczesnymi kontekstami kulturowymi i społecznymi, aby ukierunkować lub obalić relacje władzy w kontekście zbiorowych i osobistych traum.
Takie podejście pomoże studentom dostrzec, w jaki sposób doświadczenie nawiedzenia, a więc, jak mogłoby się wydawać, wysoce specyficzna forma spotkania, rzuca światło na takie kwestie, jak intymność i wspólne zamieszkiwanie, pamięć indywidualna i wspólnotowa, materialność i duchowość, płeć i rasa, kolonializm i niewolnictwo, kapitalizm i technologia, a także, co nie mniej ważne, w jaki sposób komentuje śmiertelność i śmierć zarówno z perspektywy psychologicznej, jak i religijnej. Oprócz tekstów literackich, studenci zapoznają się z wybranymi tekstami krytyki kulturowej i teorii krytycznej związanymi z widmowością, hauntologią, studiami nad traumą, studiami nad pamięcią, które w znaczący sposób uzupełnią bardziej tradycyjne podejścia gotyckie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
1.dysponuje wiedzą na temat amerykańskiej literatury niesamowitej w ujęciu historycznym i kulturowym, szczególnie w kontekście teorii traumy i relacji władzy
2.rozumie w jaki sposób rozumienie zjawiska nawiedzenia wpływało na literaturę i myśl filozoficzną XIX i wczesnego XX wieku
3.potrafi stosować podstawowe metody analizy różnych tekstów kulturowych
4. potrafi stosować formułować wnioski na podstawie lektury tekstów źródłowych
5. potrafi formułować pytania badawcze dotyczące złożonych zjawisk kulturowych na przykładzie literatury niesamowitej
6. rozumie wpływ relacji władzy i systemów przekonań/ wierzeń na kształt życia społecznego
Kryteria oceniania
a) 2 mikro-eseje (1 strona) na zadany temat (20% oceny końcowej)
b) uczestnictwo w zajęciach (40% oceny końcowej)
c) esej końcowy (5-7 stron) (40 % oceny końcowej)
Skala ocen dla eseju (w procentach):
100-97% 5!
96-91% 5
90-84% 4+
83-78% 4
77-68% 3+
67-60% 3
59-0% 2
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: