Readings in Early Modernist American Literature (Teksty wczesnomodernistycznej literatury amerykańskiej) 4219-SC0018
1. Wprowadzenie; ogólny przegląd kursu; analiza jednego wiersza jednego z poetów Fireside Poets
2. Wybór wierszy poetów dziewiętnastowiecznych: James Whitcomb Riley, Henry Wadsworth Longfellow, John Greenleaf Whittier's "Snow-Bound"
3. Hamlin Garland, wybór opowiadań z Main-Travelled Roads (1891)--"The Return of the Private" and "Under the Lion's Paw"
4. Ambrose Bierce, wybór opowiadań z Tales of Soldiers and Civilians (1892)--"An Occurrence at Owl Creek Bridge," "Chickamauga," "Tough Tussle"
5. Stephen Crane, "The Blue Hotel" (1898), "The Bride Comes to Yellow Sky"' (1898), "A Mystery of Heroism" (1895), "An Episode of War" (1899); Frank Norris, "A Deal in Wheat" (1902)
6. Kate Chopin, wybrane opowiadania z Bayou Folk (1894) oraz A Night in Acadie (1897): "Dr. Chevalier's Lie" (1891), "The Going Away of Liza" (1891), "A Respectable Woman" (1891), "A Storm" (1898)
7. Edith Wharton, wybrane opowiadania, między innymi "The Reckoning" (1902)
8. Midterm; Edgar Arlington Robinson, wybór wierszy
9. Robert Frost, wybór wierszy North of Boston (1914) and Mountain Interval (1916): "A Servant to Servants," "The Fear," "The Hill Wife"
10. Edgar Lee Masters, wybrane wiersze z The Spoon River Anthology (1915)
11. Wybór wierszy o doświadczeniu I Wojny Światowej: Archibald MacLeish's "Memorial Rain," Ezra Pound's Hugh Selvyn Mauberley IV and V, Alan Seeger, "I Have a Rendezvous with Death," etc.
12. Carl Sandburg, wybór wierszy z Chicago Poems (1916)--"Chicago," "Population Drifts," "Mamie," etc.
13. Sherwood Anderson, wybrane opowiadania z Winesburg, Ohio (1919): "Adventure" (1919), "The Untold Lie" (1919), "Death" (1919)
14. Willa Cather, wybrane opowiadania takie jak "The Sculptor's Funeral" and "Paul's Case"
15. Podsumowanie
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie
• zmiany społeczne, kulturowe i obyczajowe do których doszło w rezultacie dynamicznej urbanizacji, przyspieszenia tempa życia, postępu w telekomunikacji, wybuchu I Wojny Światowej w Stanach Zjednoczonych
• twórczość literacką Stanów Zjednoczonych będącą odzwierciedleniem przemian społeczeństwa amerykańskiego i myśli amerykańskiej z przełomu dziewiętnastego i dwudziestego wieku.
• wpływ realizmu, naturalizmu na pisarstwo wczesnodwudziestowieczne
• cechy wspólne literatury wczesnomodernistycznej różnych gatunków a także związki i podobieństwa pomiędzy pisarzami i pisarkami, pozornie odległymi a wyrażającymi ten sam zeitgeist
Umiejętności
Student potrafi
• dostrzec i analizować tematykę typową literaturze wczesnodwudziestowiecznej
• identyfikować charakterystyczne zmiany w obyczajowości i wrażliwości Amerykanów żyjących w tamtym okresie
• potrafi artykułować i komunikować się na temat zmian w kulturze i myśleniu Amerykanów na początku dwudziestego wieku przy użyciu zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do:
• wykorzystywania zdobytej wiedzy w trakcie kursu celem formułowania własnych opinii na temat kondycji nowoczesności
• podejmowania współpracy w grupie dyskusyjnej
• zaangażowania się w rozwój studiów amerykanistycznych skupionych na tym krytycznie zaniedbywanym dzisiaj okresie wczesnego modernizmu.
Kryteria oceniania
• Obecność - bardzo zaleca się uczestnictwo we wszystkich zajęciach; masz prawo do dwóch nieobecności (z jakiegokolwiek powodu).
• Aktywne uczestnictwo w dyskusjach i drobnych zadanich/aktywnościach na zajęciach - 30% oceny końcowej.
• Egzamin połowkowy - 30%.
• Końcowa praca pisemna na zakończenie semestru - 40%.
Oceny: 100–88/5; 87–73/4; 72–57/3; 56–0/2
Literatura
Bierce, Ambrose. Tales of Soldiers and Civilians. Kent State University Press, 2004.
Blume, Donald T., Ambrose Bierce’s Civilians and Soldiers in Context: A Critical Study
2004.
Davidson, Cathy N., The Experimental Fictions of Ambrose Bierce: Structuring the Ineffable (1984)
Davison, Richard Allan. “Crane's ‘Blue Hotel’ Revisited: The Illusion of Fate.” Modern Fiction Studies 15, no. 4 (1969): 537–39.
Floyd, Janet, Claims and Speculations Mining and Writing in the Gilded Age (2012)
Foote, Stephanie, Regional Fictions: Culture and Identity in Nineteenth- Century American Literature (2001)
Gill, Jo. "Carl Sandburg: Smoke and Steel." Modern American Poetry and the Architectural Imagination: The Harmony of Forms. Oxford: Oxford University Press, 2023.
Grenberg, Bruce L. “Metaphysics of Despair: Stephen Crane's "The Blue Hotel.'" Modern Fiction Studies 14, no. 2 (1968): 203–13.
Kearns, Katherine. “‘The Place Is the Asylum’: Women and Nature in Robert Frost’s Poetry.” American Literature 59, no. 2 (1987): 190–210.
Madigan, M. J. "Cather and the Short Story." In The Cambridge Companion to Willa Cather edited by M. Lindemann, 131-45. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
Rich, C. "Kate Chopin." In A Companion to the American Short Story, edited by A. Bendixen and J. Nagel. Blackwell, 2010.
Robinson, Edwin A. Selected Poems. New York: Penguin, 1997.
Seidman, Steven. Romantic Longings: Love in America, 1830-1980. New York: Routledge, 1991.
Sheehy, Donald G. “‘Not Quite All, My Dear’: Gender and Voice in Frost.” Texas Studies in Literature and Language 36, no. 4 (1994): 403–30.
Smith-Rosenberg, Carroll. Disorderly Conduct: Visions of Gender in Victorian America. New York: Oxford University Press, 1986.
Stacy, Jason. Spoon River America: Edgar Lee Masters and the Myth of the American Small Town. University of Illinois Press, 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: