The Middle Class in American Fiction (Klasa średnia w fikcji amerykańskiej) 4219-SC0016
Podczas zajęć będziemy rozmawiać o amerykańskiej fikcji na temat klasy średniej. Omówimy ery historii literatury, ale będziemy kontrastować ze sobą utwory starsze i nowsze, kurs nie będzie więc ułożony chronologicznie, a tematycznie. Omawiane będą dzieła pisarek i pisarzy realizmu i naturalizmu (Wharton, Howells, Dreiser), XX wieku (Updike, Roth, Carver) i literatury współczenej (Franzen, Saunders, Ng). By lepiej zrozumieć kulturowe, ekonomiczne i społeczne zmiany, które wpłynęły na amerykańską klasę średnią przez ostatnich 150 lat, teoretyczną bazą naszych rozważań będą teorie klasy średniej rozwinięte przez socjologów i ekonomistów takich jak Veblen, Weber, Bourdieu, Giddens czy Piketty. Będziemy zastanawiać się nad reakcją literatury na te zmiany społeczne i nad konsekwencjami wyborów artystycznych pisarek i pisarzy dla wydźwięku klasowego ich dzieł (Moretti, Kaplan, Jameson). Poddamy refleksji kwestię rasy i klasowości oraz tego, jak bardzo klasa średnia i ideał Amerykańskiego Snu jest urasowiony (Jefferson, Wilkerson, Larsen).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. WIEDZA
- posiada wiedzę dotyczącą wybranych dzieł literatury amerykańskiej dotyczących klasy średniej
- zna wybrane fakty i zjawiska dotyczące kultury i społeczeństwa Stanów Zjednoczonych w kontekście klasy średniej oraz dotyczące ich teorie
- rozróżnia kluczowe sposoby budowania prestiżu literackiego
- ma świadomość złożonych kontekstów społecznych, politycznych i artystycznych tworzenia literatury i jej odbioru
- specyfikę społeczną Stanów Zjednoczonych oraz to, jak wielokulturowość i wielonarodowość mieszkańców warunkuje dynamikę rozwoju społecznego a także stwarza potencjalne trudności w tym rozwoju
2. UMIEJĘTNOŚCI
- umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi teorii literatury i klasy
- potrafi formułować krytyczne argumenty na temat literatury dotyczącej klasy średniej z różnych okresów literackich
- potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych tekstów
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- ma świadomość różnych form literatury i ich różnych statusów w kulturze
- jest otwarty/a na nowe zjawiska i idee w amerykańskiej literaturze
- rozumie i docenia rolę literatury w kulturze Stanów Zjednoczonych
Kryteria oceniania
Praca grupowa nad wybraną powieścią - 25%
Test końcowy - 25%
Obecność i aktywność na zajęciach - 25%
Krótkie odpowiedzi na platformie Kampus
Skala ocen:
0-60 – 2
60-70 – 3
71-75 – 3,5
76-85 – 4
86-90 – 4,5
91-95 – 5
96-100 – 5!
Literatura
- Selection of short stories – to be confirmed
- Novels (1 to pick)
Raymond Carver “What We Talk About When We Talk About Love” (1981)
Don DeLillo “White Noise” (1985)
Theodore Dreiser “Sister Carrie” (1900)
Jeffrey Eugenides “The Marriage Plot” (2011)/ "Virgin Suicides" (1993)
Jonathan Franzen “Freedom” (2011)
Honoree Fanonne Jeffers, “The Love Song of WEB DuBois” (2021)
Nella Larsen „Passing” (1929)
Celeste Ng “Little Fires Everywhere” (2017)
Philip Roth “Portnoy’s Complaint” (1969)
Jonathan Safran Foer “Here I Am” (2016)
Zadie Smith “On Beauty” (2005)
John Updike “Couples” (1968)
Edith Wharton “Age of Innocence” (1920)
Critical Readings (fragments)
Pierre Bourdieu “Distinction” (1979)
Fredrik Jameson “The Political Unconscious” (1981)
Margo Jefferson „Negroland” (2015)
Amy Kaplan „The Social Construction of American Realism” (1988)
Franco Moretti „Bourgeois” (2013)
Thomas Piketty “Capital in the 21st century” (2013)
Thorstein Verblen “The Theory of the Leisure Class” (1899)
Isabel Wilkerson „Warmth of the Other Suns” (2010)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: