The American Political Tradition (Amerykańska tradycja polityczna) 4219-SB144
Kurs przybliża najważniejsze elementy konstytuujące wczesną amerykańską tradycję i kulturę polityczną. Śledzi ewolucję amerykańskiej tradycji politycznej od czasów kolonialnych do początku 20-tego wieku.
Tematy poruszane w trakcie zajęć obejmują m. in. następujące zagadnienia:
• Purytanizm I rola idei religijnych w kształtowaniu amerykańskiej kultury politycznej;
• „Misjonarski” charakter amerykańskiego doświadczenia politycznego;
• Amerykańskie “mity założycielskie” (Nowe Jeruzalem versus Nowa Troja);
• Siedemnatso- i osiemnastowieczna angielska myśl polityczna oraz jej wpływ na amerykańską tradycję polityczną i prawną;
• Filozoficzne i prawne argumenty używane przez kolonistów w trakcie Rewolucji Amerykańskiej;
• Rola kontraktualizmu w amerykańskiej tradycji prawnej i politycznej;
• Debata dotycząca ratyfikacji Konstytucji (Federaliści versus Anty-federaliści);
• Podstawowe elementy amerykańskiego systemu politycznego oraz ich ideologiczne/filozoficzne uzasadnienia;
• Powracające kontrowersje dot. natury Unii oraz wzajemnych relacji między rządem federalnym a stanami;
• Federalizm a prawa stanowe;
• Debata dotycząca niewolnictwa;
• Transcendentalizm w amerykańskiej tradycji politycznej;
• Progresywizm
• Ewolucja znaczenia idei wolności i równości w amerykańskiej historii.
Kurs zakończy się przedstawieniem różnych kluczy interpretacyjnych stosowanych (historycznie i obecnie) na potrzeby zrozumienia i wyjaśnienia amerykańskiej tradycji politycznej.
Kurs ten nie jest wykładem, lecz warsztatem z analizy tekstu zakładającym znaczne obciążenie studentów pracą w trakcie zajęć i poza nimi. Zajęcia poświęcone są w znacznym stopniu krytycznej analizie tekstów źródłowych. W trakcie zajęć studenci będą czytać i analizować podstawowe ‘dokumenty założycielskie’ amerykańskiej republiki, takie jak Mayflower Compact, Deklaracja Niepodległości, Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki, Eseje federalistów – odkrywając przy tym zarówno ich oryginalne, jak i obecne znaczenie. Zapoznają się także z fragmentami pism Ojców Założycieli. Czytane i poddane analizie zostaną wybrane przemówienia amerykańskich mężów stanu i przywódców politycznych oraz wybrane uchwałylegislatur stanowych.
Tematy poszczególnych zajęć
1.
Omówienie kursu: zasady pracy i zaliczenia; techniki krytycznej analizy tekstu.
2-3.
Okres kolonialny: dziedzictwo purytańskie: polityka i religia – wzajemne związki; ‘miasto na wzgórzu’; utopie i anty-utopie, Mayflower Compact.
4.
„Miasto na wzgórzu” – powracający motyw amerykańskiej polityki”: misjonarski charakter amerykańskiego doświadczenia politycznego; samo-ocena i dążenie do reformy; „doskonalsza Unia”.
5.
Okres kolonialny: dziedzictwo angielskie (część 1): Whig science of politics; (proto)liberalizm; umowa społeczna
6.
Okres kolonialny: dziedzictwo angielskie w praktyce: Amerykańsko-Angielska Rewolucja
7.
Okres założycielski – w poszukiwaniu politycznej formy: w stronę unii, Artykuły Konfederacji i Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki
8.
Okres założycielski – pierwsza wielka debata narodowa
Federaliści vs Anty-federaliści.
9-10.
Natura amerykańsiej Unii.
Kryzys nulifikacyjny, doktryna praw stanowych, preludium do secesji.
11.
Druga wielka debata narodowa - niewolnictwo: obrona i krytyka instytucji niewolnictwa; dylematy (post)abolicjonistyczne, 14 poprawka do Konstytucji i jej znaczenie dla amerykańskiego systemu prawno-politycznego
12.
Transcendentalizm
Indywidualizm i demokracja
13.
Progresywizm i powstanie „pozytywnego” pańastwa
14.
Interpretowanie amerykańskiej tradycji politycznej: wielość kluczy interpretacyjnych.
15.
Podsumowanie kursu i wystawienie ocen.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po ukończeniu kursu student:
- posiada obszerną wiedzę nt. amerykańskiej tradycji politycznej, jej najważniejszych komponentów i symboli;
- zna treść amerykańskich „dokumentów założycielskich”;
- zna najważniejsze postaci oraz wydarzenia, które współkształtowały amerykańskie instytucje oraz praktyki polityczne;
- rozumie specyfikę amerykańskiej kultury politycznej;
UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu kursu student:
- potrafi zidentyfikować i omówić najważniejsze źródła filozoficzne, intelektualne, religijne i historyczne amerykańskiej tradycji politycznej;
- rozumie i potrafi wyjaśnić ewolucję najważniejszych amerykańskich instytucji politycznych;
- potrafi analizować bieżące wydarzenia z amerykańskiego życia politycznego (np. przemówienia czy debaty prezydenckie) ukazując w jaki sposób są one osadzone i uwarunkowane przez amerykańską tradycję polityczną;
- komentuje bieżące trendy społeczne i polityczne zachodzące w Stanach Zjednoczonych;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Po ukończeniu kursu student:
- jest świadom tego, jaki wpływ idee polityczne wywierają na kształt oraz funkcjonowanie instytucji społecznych, politycznych i ekonomicznych;
- odnosi uzyskaną wiedzę do bieżących debat politycznych;
- angażuje się w dyskusje dotyczące spraw publicznych.
Kryteria oceniania
Wymagania:
1. Obecność na zajęciach i udział w dyskusjach – do 6 punktów
2. Praca grupowa na zajęciach – do 15 punktów
3. Zadania pisemne – do 18 punktów
Ocena końcowa:
19 pts = 2 (ndst)
20-23 pts = 3
24-27 pts = 3+
28-31 pts = 4
32-35 pts = 4+
36-39 pts = 5
Ad. 1)
Dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności w trakcie semestru. Każda kolejna nieobecność wymaga zaliczenia (ustna odpowiedź na dyżurze lub 3-stronicowe pisemne streszczenie omawianych na zajęciach tekstów). Każda nieobecność powyżej 2 niezaliczona w ww. sposób, oznacza odjęcie 1 pkt od oceny końcowej. Nieobecność na więcej niż 7 zajęciach oznacza niezaliczenie kursu (ocena niedostateczna w obydwu terminach).
Kurs ma postać seminarium / warsztatów. Aktywny udział w dyskusjach jest nie tylko mile widziany, ale wręcz oczekiwany.
Ad. 2)
W czasie poszczególnych zajęć studenci często będą dzieleni na małe (2-4-osobowe) podgrupy pracujące wspólnie nad zadaniem przekazanym przez wykładowcę. Zazwyczaj grupy będą miały za zadanie dostarczyć odpowiedzi na pytania dot. tekstów źródłowych lub zaprezentować w skrócie jakieś zagadnienie. Studenci będą oceniani za pracę grupową wspólnie (taka sama ilość punktów dla wszystkich członków grupy). Za każde zadanie grupa może otrzymać do 3 punktów.
Ad. 3)
Na stronie internetowej kursu zamieszczane będą pisemne zadania.
Studenci powinni udzielić krótkich (300-500 słów) odpowiedzi na 6 takich zadań. Za każdą odpowiedź student może otrzymać do 3 punktów.
Literatura
READERS:
American Political Thought (APT), ed. by K. M. Dolbeare, M. S. Cummings, Washington: CQ Press 2010
American Political Thought. A Norton Anthology, ed. by I. Kramnick, T. J. lowi, New York: W.W. Norton & Company 2018
American Political Thought. Readings and Materials, ed. K. E. Whittington, New York: Oxford University Press 2017
(additional materials at:
http://global.oup.com/us/companion.websites/9780199338863/)
The Shaping of the American Tradition, ed. L. M. Hacker, H. S. Zahler, New York: Columbia University Press 1947
American Social and Political Thought. A Reader (ASPT), ed. by A. Hess, New York: New York University Press 2003
Voices of the American Past. Readings in American History, ed. M. Borden, Lexington: D. C. Heath and Company 1972 (973.08 Bor)
American Historical Documents, ed. H. C. Syrett, Mew York: Barnes & Noble, Inc. 1963 (973.08 Ame)
HANDBOOKS:
Beitzinger A. J., A History of American Political Thought, New York & Toronto: Dodd, Mead & Company 1972 (320.973 Bei)
Carey, G. W., A Students Guide To American Political Thought, Wilmington: ISI Books 2004
Grimes A. P. American Political Thought, Hinsdale: Dryden Press 1960 (320.5 Gri)
History of American Political Thought (HAPT), ed. by B.-P. Frost, J. Sikkenga, Lanham: Lexington Books 2003
History of Political Philosophy, ed. by L. Strauss, G. Cropsey, Chicago & London: The University of Chicago Press 1987
Hofstadter R, The American Political Tradition and The Men Who Made It, various editions
Essays in American Intellectual History, ed. W. Smith, Hinsdale: Th Dryden Press1975 (973.08 Ess)
JOURNAL
American Political Thought. A Journal of Ideas, Institutions, and Culture, ISSN: 2161-1580, ed. M. Zuckert
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: