Post-secularism and Religions in time of Globalization (Postsekularyzm i religie w czasie globalizacji) 4219-SB139
Celem konwersatorium jest przygotowanie studentów do krytycznego i aktywnego udziału w dynamicznie rozwijającej się debacie w ramach antropologii kulturowej. Analiza wybranych pojęć z tej dziedziny takich jak dialog, cywilizacja, religia i postmodernizm zostanie dokonana na przykładach ich historycznych realizacji. Ze względu na obfitość materiału będzie można się ograniczyć tylko do wybranych pozycji. Zakłada się, że każdy z uczestników poświęci na każde zajęcia minimum 3 godziny na samodzielną lekturę, zaś na przygotowanie zaliczeniowego eseju lub prezentacji poświęci minimum 5 godzin.
1. Wprowadzenie do zajęć
2. Dlaczego postsekularyzm
3. Sekularyzacja, desekularyzacja i prywatyzacja
4. Globalizacja jako wyzwanie dla wszystkich religii
5. P. L. Berger i pluralizacja
6. Rozmowa J. Habermasa i J. Ratzingera
7. Papież Franciszek i postsekularyzm
8. Polski katolicyzm wobec globalizacji
9. Ruch pentakostalny jako fenomen XXI wieku
10. Judaizm wobec sekularyzacji
11. Islam i postmodernizm
12. Chrześcijaństwo wobec postsekularyzmu
13. Wybrane prezentacje
14. Wybrane prezentacje
15. Wybrane prezentacje
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada pogłębioną wiedzę (włączając terminologię, teorię i metodologię) współczesnej filozofii, a szczególnie myśli żydowskiej, a zwłaszcza filozofii i teologii. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy). Będzie zdolny do nawiązywania partnerskich kontaktów na poziomie międzynarodowym na temat drażliwych tematów różnie ocenianych, zależnie od kontekstu narodowego i kulturowego. W ten sposób będzie budował przestrzeń dialogu i porozumienia między narodami i kulturami.
Kryteria oceniania
Każda z jednostek lekcyjnych jest samodzielną całością, choć są one ze sobą ściśle powiązane. Od uczestników zajęć oczekuje się nie tylko lektury przewidzianego materiału, ale również aktywnego i krytycznego udziału w zajęciach. Ocenie podlegać będzie aktywność na zajęciach, umiejętność krytycznej analizy proponowanych tekstów i kreatywność w proponowaniu dodatkowych materiałów. Zaliczeniowy esej od 8-12 stron lub końcowa prezentacja.
Literatura
Bauman Zygmunt, Globalization, Cambridge 1998.
Dillon Michele, Postsecular Catholicism, Oxford 2018.
Eck Diana L., A New Religious America. How a “Christian Country” Has Become the World’s Most Religiously Diverse Nation, San Francisco 2002.
Habermas J. Ratzinger J. (2006) , The Dialectics of Secularization: On Reason and Religion, San Francisco, 2006.
Jenkins Philipp, The Next Christendom. The Coming of Global Christianity, 2002.
Many Globalizations. Cultural Diversity in the Contemporary World, ed. P.L. Berger&S.P. Huntington, Oxford 2002.
Kevin Philips, American Theocracy, New York 2006.
Martin David, On Secularization, Burlington 2005.
Post-Secular Philosophy, London 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: