Post-secularism and Religions in time of Globalization (Postsekularyzm i religie w czasie globalizacji) 4219-SB049
Celem konwersatorium jest przygotowanie studentów do krytycznego i aktywnego udziału w dynamicznie rozwijającej się debacie w ramach antropologii kulturowej. Analiza wybranych pojęć z tej dziedziny takich jak dialog, cywilizacja, religia i postsekularyzm zostanie dokonana na przykładach ich historycznych realizacji. Ze względu na obfitość materiału będzie można się ograniczyć tylko do wybranych pozycji. Zakłada się, że każdy z uczestników poświęci na każde zajęcia minimum 3 godziny na samodzielną lekturę, zaś na przygotowanie zaliczeniowego eseju lub prezentacji poświęci minimum 5 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada pogłębioną wiedzę (włączając terminologię, teorię i metodologię) współczesnej filozofii, a szczególnie myśli żydowskiej, a zwłaszcza filozofii i teologii. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy). Będzie zdolny do nawiązywania partnerskich kontaktów na poziomie międzynarodowym na temat drażliwych tematów różnie ocenianych, zależnie od kontekstu narodowego i kulturowego. W ten sposób będzie budował przestrzeń dialogu i porozumienia między narodami i kulturami.
a) wiedza
Po ukończeniu tego kursu student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień związanych z problematyką katolicymu liberalnego, poznaje zaawansowaną i pogłębioną literaturę przedmiotu. Jest zaznajomiony z kompleksowymi różnorodnymi spojrzeniami na to zagadnienie w USA i na świecie. Zna zaawansowane metody i narzędzia badawcze pozwalające opisać stan badań i najważniejsze stanowiska teoretyczne. Rozumie rolę religii i sposobów jej interpretowania w amerykańskiej kulturze.
b) umiejętności
Po ukończeniu tego kursu student potrafi wyszukiwać i analizować informacje w celu poznania różnych form katolicymu liberalnego, posiada zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej i potrafi użyć ich w celu przygotowania eseju lub prezentacji, wykrywa i rozpoznaje zależności pomiędzy wyborami ideologicznymi i sposobem rozumienia przeszłości, potrafi krytycznie użyć teorii i pojęć dotyczących religii w celu rozpoznania określonych stanowisk teoretycznych i krytycznie analizuje i interpretuje różne propozycje dotyczące religii. Dzięki temu formułuje argumenty krytyki na tematy związane z religią i posiada umiejętność przygotowania się do dyskusji dotyczących różnych sposobów rozumienia religii z wykorzystaniem solidnych argumentów i posiada umiejętność przygotowania obrony stanowisk dotyczących różnych wyborów z wykorzystaniem literatury przedmiotu.
c) kompetencje społeczne
Po ukończeniu tego kursu student potrafi współdziałać i pracować w grupie wykonując i przygotowując różne prace teoretyczne, potrafi odpowiednio zaplanować i przedsięwziąć kroki badawcze i rozumie ważność rzetelnego przygotowania do życia dla obywatela państwa demokratycznego rozumie i docenia rolę wiedzy dla rozumienia przeszłości i funkcjonowania w Stanach Zjednoczonych oraz rozumie znaczenie refleksji i dyskursu dla funkcjonowania różnych instytucji w USA. Student prowadzi dyskusję na temat szeroko rozumianej kultury i aktywnie w niej uczestniczy, rozumie konieczność ciągłego uczenia się w zakresie różnych teorii kultury, uzupełnia i udoskonala swoją wiedzę z zakresu religii i sposobu jej rozumienia oraz wykazuje szacunek wobec odmiennych poglądów
Kryteria oceniania
Każda z jednostek lekcyjnych jest samodzielną całością, choć są one ze sobą ściśle powiązane. Od uczestników zajęć oczekuje się nie tylko lektury przewidzianego materiału, ale również aktywnego i krytycznego udziału w zajęciach. Ocenie podlegać będzie aktywność na zajęciach, umiejętność krytycznej analizy proponowanych tekstów i kreatywność w proponowaniu dodatkowych materiałów.
Zgodnie z charakterem zajęć typu konwersatoryjnego każdy wykład będzie wprowadzeniem do samodzielnych przemyśleń uczestników i zachętą do indywidualnej lektury wybranych tekstów związanych z tematem (patrz: literatura) jak też do wyrażania krytycznych opinii zarówno na temat przeczytanych tekstów jak i prezentowanych interpretacji. Decydującym kryterium oceny uczestnictwa w zajęciach jest samodzielna praca pisemna lub prezentacja poddana ocenie uczestników konwersatorium pod koniec semestru.
Literatura
Bauman Zygmunt, Globalization, Cambridge 1998.
Bauman Z., Obirek S., Of God and Man, Cambridge 2015.
Bauman Z., Obirek S., On the World and Ourselves, Cambridge 2015.
Dillon Michele, Postsecular Catholicism, Oxford 2018.
Dillon Michele, Catholic Identity, Cambridge 1999.
Eck Diana L., A New Religious America. How a “Christian Country” Has Become the World’s Most Religiously Diverse Nation, San Francisco 2002.
Habermas J. Ratzinger J. (2006) , The Dialectics of Secularization: On Reason and Religion, San Francisco, 2006.
Jenkins Philipp, The Next Christendom. The Coming of Global Christianity, 2002.
Many Globalizations. Cultural Diversity in the Contemporary World, ed. P.L. Berger&S.P. Huntington, Oxford 2002.
Kevin Philips, American Theocracy, New York 2006.
Martin David, On Secularization, Burlington 2005.
Post-Secular Philosophy, London 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: