- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
The Creation of the American Constitution (Uchwalenie Konstytucji amerykańskiej) 4219-SB036-OG
Zajęcia te poświęcone są analizie historycznych okoliczności które doprowadziły do uchwalenia Konstytucji Stanów Zjednoczonych w 1787 roku a także analizie okresu bezpośrednio po jej uchwaleniu, w którym różne instytucje stworzone przez Konstytucję nabierały kształtu. Studenci zrozumieją kryzys polityczny w jakim znalazł się rząd w okresie obowiązywania Artykułów Konfederacji oraz to jak wobec niego większość liderów politycznych w kraju doszła do wniosku że potrzebna jest nowa konstytucja. Dokładnie omówiona będzie Konwencja Filadelfijska oraz debata ratyfikacyjna jaka przetoczyła się następnie przez Stany. Następnie zajęcia skoncentrują się na okresie 20 lat po utworzeniu nowego rządu, w którym to okresie nowa konstytucja była wdrażana w praktyce.
1. Wprowadzenie
Doświadczenie okresu kolonialnego i Rewolucji, Eilliot vol 1.
Utworzenie pierwszego rządu krajowego: Artykuły Konfederacji
Artykuły Konfederacji
Kryzys polityczny Artykułów
Potrzeba nowej konstytucji
Konwencja w Annapolis
2. Konwencja Filadelfijska, Farrand Vol 1& 3
14 do 19 maja
3. Konwencja Filadelfijska, Farrand Vol 1& 3
19 czerwca do 19 lipca
4. Konwencja Filadelfijska, Farrand Vol 2& 3
14 czerwca do 4 lipca
5. Konwencja Filadelfijska, Farrand Vol 2
27 lipca do 4 sierpnia
6. Konwencja Filadelfijska, Farrand Vol 2
6 sierpnia do 17 września
7. Rozpoczęcie debaty publicznej, Debate on the Constitution vol 1
od września do końca listopada
8. Intensyfikacja debaty publicznej, Debate on the Constitution vol 1.
od grudnia do lipca, Eilliots Vol 2
Konwencja w Pennsylvanii
9. Wzrost sił reakcji
Konwencja w Connecticut, Eilliot Vol 2
Konwencja w Massachusetts
styczniowa i lutowa debata publiczna, Debate on the Constitution vol 2
10. Tworzenie konsensusu
Konwencja w Maryland, Eilliot Vol 2 & 4
Konwencja w Karolinie Południowej
debata publiczna od marca do maja, Debate on the Constitution vol 2
11. Prawie skończone!, Eilliot Vol 2
Konwencja w New Hampshire
debata publiczna od maja do połowy czerwca, Debate on the Constitution vol 2
12. Wstrzymanie: Virginia
Konwencja w VIrginii, Eilliot Vol 3
debata publiczna od czerwca do lipca, Debate on the Constitution vol 2
13. Wstrzymanie: Nowy Jork, Eilliot Vol 2
debata publiczna od czerwca do lipca, Debate on the Constitution vol 2
14. Wstrzymanie: Karolina Północna i Rhode Island, Eilliot Vol 4
Konwencja w Karolinie Północnej
Podsumowanie debat publicznych, Debate on the Constitution vol 2
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci zdobędą wiedzę o historycznych okolicznościach, które doprowadziły do utworzenia amerykańskiej unii federalnej.
Studenci zdobędą wiedzę o tym jak tworzone są kompromisy polityczne i jak mogą lub nie mogą być one publiczne bronione w demokratycznym społeczeństwie z silnymi tendencjami frakcyjnymi
Studenci zrozumieją w jaki sposób stosowane są różne narzędzia retoryczne i jaki mają one wpływ na proces polityczny i formowanie się instytucji politycznych.
Studenci zdobędą umiejętność szukania porównań wydarzeń historycznych z czasami obecnymi.
Studenci zdobędą wiedzę o tym jak formułować i prezentować argumenty krytyczne w języku angielskim.
Studenci wzmocnią swoją umiejętność krytycznej analizy dokumentów politycznych w języku angielskim.
Studenci wzmocnią swoją zdolność do efektywnego pisemnego komunikowania się w sprawach politycznych i społecznych w języku angielskim
Kryteria oceniania
Pisemne zadania domowe (trzy, każde za 33%). W każdym z zadań studenci zostaną poproszeni o odniesienie się do konkretnego aspektu a) Konwencji Filadelfijskiej, b) debaty ratyfikacyjnej w jednym ze stanów, c) całości debaty publicznej. Każde zadanie będzie miało formę eseju odpowiadającego na konkretnie zadane pytanie. Terminy oddania kolejnych zadań zostaną podane podczas zajęć. Zadania muszą być napisane (w programie edycji tekstu) w standardowym formacie, podwójnymi odstępami i długości między 8 a 10 stron (wyłączając bibliografię/odnośniki).
Studenci będą oceniani na podstawie umiejętności efektywnej obrony swojej argumentacji przedstawionej w odpowiedzi na zadane pytanie. Akcent położony będzie na efektywne zastosowanie argumentacji, siłę rozumowania oraz poprawność faktograficzną.
Literatura
Elliot, Jonathan. The Debates of the Several State Conventions on the Adoption of the Federal Constitution: As Recommended by the General Convention at Philadelphia in 1787 5 Volumes
Farrand, Max, ed. The records of the federal convention of 1787. 4 Vols Yale University Press, 1911.
Bailyn, Bernard, ed. The Debate on the Constitution 2 Vols (Library of America# 62 and 63). Library of America, 1993.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: