The African-American Intellectual Tradition (Afroamerykańska tradycja intelektualna) 4219-SB023
Kurs prezentuje wybrane prace kluczowych czarnych intelektualistów od czasów niewolnictwa do współczesności - od Fredericka Douglassa i Sojourner Truth po Henry'ego Louisa Gates's, Toni Morrison i Ta-Nehisi Coates'a. Skupimy się na ewolucji sporów dotyczących rasy, (nie)sprawiedliwości, tożsamości i przynależności. Oprócz tekstów (esejów, przemówień, polemik) omówionych zostanie kilka wybitnych filmów dokumentalnych.
Kluczowe tematy kursu to:
- Rozmaite strategie i ideologie dotyczące „kwestii rasowej” w USA: akomodacja vs. konfrontacja; radykalizm a reforma; separatyzm a asymilacja; kwestia „autentyczności” czarnej kultury; wpływ rasizmu i wyzysku ekonomicznego na czarną społeczność; sposoby zadośćuczynienia za dawną niesprawiedliwość, np. akcja afirmatywna, reparacje itp.
- Poglądy czarnych myślicieli i myślicielek na temat amerykańskiej ideologii, wartości i mitologii: amerykański sen, amerykańska 'wyjątkowość', patriotyzm, merytokracja, indywidualizm itp. Przyjrzymy się z jednej strony miażdżącej krytyce Ameryki jako takiej, a z drugiej - wysiłkom na rzecz wykorzystania ideologii amerykańskiej w walce o rasizm równość. Zastanowimy się również nad zmieniającym się miejscem religii w myśli Afroamerykanów.
- Biała tożsamość i wyobraźnia w oczach Afroamerykanów. (Bycie białym jako niewidzialny przywilej i kwestia białej winy).
- Intersekcjonalność, czyli przecięcie rasy, płci i seksualności w kulturze amerykańskiej. W trakcie kursu zajmiemy się kwestią złożonych powiązań między rasizmem, seksizmem i homofobią; płciowy aspekt stereotypów rasowych; role płciowe w czarnych społecznościach; czarne wersje feminizmu; pisma o seksualności i homofobii.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
WIEDZA:
- zna i rozumie liczne teksty autorstwa czarnych intelektualistów powstałe od czasów niewolnictwa aż po współczesność;
- zna i rozumie kontekst kulturowy i historyczny tych tekstów (zna historię kwesti rasowych w USA);
- rozumie kluczowe koncepcje i pojęcia krytycznej teorii rasy: prymitywizm, rasa jako konstrukt kulturowy, zasada jednej kropli, passing itp.
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi krytycznie analizować polemiki i inne dokumenty historyczne biorąc pod uwagę kontekst ich powstania;
- potrafi rozpoznać kluczowe punkty sporne między politycznymi poglądami pozostającymi w konflikcie (np. asymilacjonizm a separatyzm)
- potrafi sformułować i przedstawić grupie złożoną argumnetację dotyczącą rasy w USA;
KOMPETENCJE:
- potrafi pracować w grupie ;
- jest wyczulony na uprzedzenia rasowe, potrafi je opisać i przeciwstawić rzeczowe, historycznie umocowane argumenty;
- jest otwarty na rozmaite opinie dotyczące tożsamości, polityki i kultury USA;
- potrafi formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując jednak szacunek dla poglądów odmiennych.
Kryteria oceniania
1. Obecność, aktywność, przygotowanie do zajęć (3 małe testy, 3 posty na forum) - 20%
2. prezentacja grupowa - 20 %
3. Praca pisemna (6-8 stron) - wersja 1sza i wersja poprawiona - 30%
4. test końcowy - 30%
5! = 96
5 = 92.5
4+ = 87.5
4 = 80
3+ = 75
3 = 60
Literatura
(uwaga: lista może ulec niewielkiej zmianie):
Frederick Douglass, "What to the Slave is the Fourth of July" (1852);
Frederick Douglass, Editorial from The North Star (July 28, 1848)
Sojourner Truth: "Aren't I a Woman?"; The Anti-Slavery Bugle;
Booker T. Washington: Up From Slavery (selections)
W.E.B. Du Bois: Souls of Black Folk (selections);
Ida B.Wells-Barnett, "A Red Record" (selection)
Marcus Garvey, "Africa for the Africans"; "The Future as I See it"
Alain Locke, "The New Negro"
Langston Hughes, "The Negro Artist and the Racial Mountain"
George Samuel Schuyler, "The Negro-Art Hokum"
Zora Neale Hurston, "The Characteristics of Negro Expression";
Richard Wright, "The Ethics of Living Jim Crow"
Ralph Ellison: "What America would be like without Blacks"
James Baldwin:"Notes of a Native Son"; "The American Dream and the American Negro"
Martin Luther King, Jr.: "A Letter from the Birmingham Jail,"
Malcolm X: "The Ballot or the Bullet"
Eldridge Cleaver, excerpt from: Soul on Ice
Angela Davis, "Rape, Racism and the Myth of the Black Rapist";
Alice Walker, "Looking for Zora"
Henry Louis Gates, "Writing 'Race' and the Difference it Makes";
Shelby Steele, The Age of White Guilt (1999)
bell hooks, "Eating the Other"
Toni Morrison, "Playing in the Dark" (selection)
TA-NEHISI COATES, "The Case for Reparations"
Michelle Alexander, "The New Jim Crow" (Introduction)
Christopher Lebron, The Making of Black Lives Matter: A Brief History of an Idea" (selection)
Filmy dokumentalne:
The African Americans Many Rivers to Cross (PBS)
The 13th (dir Ava DuVernay, 2016 )
I am not your Negro (Raoul Peck, 2016)
.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: