- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
The American Revolution (Rewolucja amerykańska) 4219-SA013-OG
Kurs dotyczy zasadniczych elementów procesu Rewolucji Amerykańskiej oraz Wojny o Niepodległość Stanów Zjednoczonych w latach 1763-1783. Podstawą źródłową będą amerykańskie i brytyjskie dokumenty dyplomatyczne i państwowe, dokumenty Kongresu USA i parlamentu Wielkiej Brytanii, teksty układów i porozumień międzynarodowych, artykuły publikowane w prasie, publicystyka polityczna oraz wspomnienia uczestników i świadków Rewolucji. Omawiana będzie kształtowanie się amerykańskiej świadomości narodowej w trzynastu koloniach, jak również wewnętrzne i zewnętrzne czynniki powodujące jej przyswojenie sobie przez większość białej wolnej ludności tego obszaru. Wybuch konfliktu zbrojnego w 1775 roku i jego kolejne fazy analizowane będą na tle sytuacji wewnętrznej i międzynarodowej Imperium Brytyjskiego. Sama wojna rozpatrywana też będzie zarówno jako sprawa wewnętrzna tego Imperium, jak też i konflikt globalny - zaś od włączenia się do niej Francji także w istocie światowy. Badane będą czynniki, które umożliwiły ostateczny sukces strony amerykańskiej. podobnie potraktowany będzie proces tworzenia się nowego, republikańskiego państwa z grupy zbuntowanych kolonii oraz nieudana próba włączenia doń Kanady. Wreszcie zanalizowana zostanie nowa sytuacja międzynarodowa zarówno Ameryki jak Europy, wynikła z sukcesu USA oraz ich sprzymierzeńców w zmuszeniu Wielkiej Brytanii do uznania niepodległości nowego państwa.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA
• Rozumie zagadnienie rewolucji politycznej w sensie przyjętym w świecie anglojęzycznym
• Zna historię kształtowania się radykalnej myśli politycznej w kolonialnej Ameryce
• Ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu amerykańskiej rewolucji i wojny o niepodległość dla historii świata od schyłku XVIII wieku do dziś.
2. UMIEJĘTNOŚCI
• Umie wyjaśnić charakter omawianych wydarzeń historycznych w oparciu o wykorzystany materiał źródłowy
• Formułuje własne sądy dotyczące specyficznego, jak na schyłek XVIII wieku, ustroju nowopowstałej republiki – Stanów Zjednoczonych
• Porównuje i uzasadnia tezy na temat przyczyn sukcesu amerykańskiej rewolucji
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• Jest świadomy symbolicznej i politycznej roli Rewolucji Amerykańskiej dla obywatela współczesnych Stanów Zjednoczonych
• Ma świadomość znaczenia i roli historii w rozumieniu zjawisk współczesnego życia politycznego w USA
• Posiada umiejętność współpracy w grupie i udziału w dyskusji na poziomie akademickim
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach (60%); nie mniej niż jeden referat lub praca pisemna na temat z zakresu kursu, uzgodniony z prowadzącym (20%); krótka praca pisemna - 5 stron - na temat uzgodniony z prowadzącym (20%); obecność na większości zajęć.
Literatura
- Ernest R. Dupuy, Gay Hammerman, Grace P. Hayes "The American Revolution. A Global War" New York, 1977.
- James E. Ferguson "The American Revolution. A General History 1763-1790" Homewood, Illinois, 1974.
- J.P. Greene, J.R. Poole (ed.) "The Blackwell Encyclopedia of the American Revolution" Cambridge, Mass., 1991.
- Mark E. Boatner III "Encyclopedia of the American Revolution." New York, 1976.
- John Mack Faragher "The Encyclopedia of Colonial and Revolutionary America" New York, 1990.
TEKSTY OMAWIANE (źródła) pochodzą z:
- "The Annals of America" Chicago 1976, t.2
- Henry S. Commager (ed.) "Documents of American History" 9th ed., Englewood Cliffs, New Jersey 1973, t.1-2.
- Catherine S. Crary (ed.) "The Price of Loyalty. Tory Writings from the Revolutionary Era," New York, 1973.
- Henry S. Commager and Richard B. Morris (ed.) "The Spirit of 'Seventy-Six. The Story of the American Revolution as Told by Participants ed. by Henry Steele Commager and Richard B. Morris, New York, 1958 (further- Spirit)
Tematy :
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: