Speculative Fiction and/as Political Praxis 4219-RS276
Kurs ten analizuje punkty zbieżne między fikcją spekulatywną a aktywizmem, by w końcu zwrócić uwagę na najnowsze badania, które opisują SF jako tryb tak samo jak gatunek. Kurs rozpocznie się od analizy współczesnych debat na temat powstania gatunku jako społeczności entuzjastów, a także stylu literackiego, przyglądając się wczesnym sporom, które podzieliły fandom SF na tych, którzy
opowiadali się za ścisłym związkiem z naukową wiarygodnością i tych, którzy rozumieli gatunek jako narzędzie do kwestionowania określonych porządków społecznych. Od samego początku istnienia gatunku, SF posiadało więc podwójną tożsamość, zdolną do naturalizowania wartości coraz bardziej hegemonicznej socjotechnicznej nowoczesności w pracach niektórych autorów, ale także w sercu estetyki, która oddziela nas od tego porządku i oferuje alternatywne wizje w pracach innych autorów. Kurs ten bada oba typy SF jako formy kulturowej, badając historie, w których SF została przyjęta jako technika komentarza politycznego, w celu zrozumienia, w jaki sposób gatunek ten stał się dziś tak ważny dla wyobrażeń publicznych. Będziemy czytać prace naukowe na
temat SF, fikcji oraz publiczne komentarze krytyków gatunku i innych intelektualistów aktywnych w domenie publicznej, a część naszych dyskusji będzie dotyczyła tego, w jaki sposób idee przemieszczają się między tymi społecznościami. W ten sposób wykorzystamy przykład SF w celu zainicjowania szerszej dyskusji na temat wymiany zachodzącej pomiędzy środowiskiem akademickim, a innymi ośrodkami "produkcji wiedzy", a także w celu refleksji
nad tym w jaki sposób humanistyka publiczna może budować na tradycji niezależnych badań naukowych w społecznościach SF. Na zakończenie przeanalizujemy wpływ historii SF na projekty socjotechniczne, takie jak prywatny wyścig kosmiczny na Marsa, ambicje wirtualnej rzeczywistości Meta i podobne projekty technologiczne, starając się zrozumieć, w jaki sposób granica
między SF a rzeczywistością uległa zamazaniu w XXI wieku i jakie ideologiczne założenia leżą u podstaw projektów tworzonych przez miliarderów technologicznych, a inspirowanych przez tenże gatunek.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: fakultatywne proseminaria | W cyklu 2024Z: seminaria magisterskie |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Uczestnicy kursu: potrafią wymienić i opisać szereg projektów politycznych, które czerpią z estetyki SF w różnych ideologiach;
rozumieją współczesne badania nad gatunkiem SF jako dziedziny interdyscyplinarnej i posiadają wiedzę na temat powiązań między wyobraźnią SF, a współczesnymi amerykańskimi ideałami kulturowymi;
posiadają wiedzę na temat w jaki sposób i kiedy teksty SF wywarły kluczowy wpływ na amerykańską kulturę publiczną i potrafią analizować najnowsze przykłady tego zjawiska.
UMIEJĘTNOŚCI:
Uczestnicy kursu: potrafią sformułować szereg krytycznych argumentów na temat amerykańskiej fantastyki naukowej i jej uwikłań w kultury socjotechniczne;
potrafią analizować, w jaki sposób kultura popularna odgrywa rolę w kształtowaniu amerykańskich norm i dyskursów kulturowych;
potrafią stosować pewne narzędzia metodologiczne, które są wykorzystywane w różnych dyscyplinach do konstruowania argumentów na rzecz różnych wizji pożądanej przyszłości politycznej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Uczestnicy kursu: zdają sobie sprawę z tego, że gatunek science fiction funkcjonuje jako dyskurs w amerykańskiej kulturze publicznej w sposób wykraczający poza wpływ innych popularnych gatunków;
rozumieją, w jaki sposób ekonomia, polityka, publiczne tworzenie mitów i socjotechnologiczna przyszłość są uwikłane w działania dzisiejszej kultury amerykańskiej;
rozumieją historyczne uwarunkowania, które ukształtowały aspekty amerykańskich kultur przyszłości i są w stanie wyrazić, w jaki sposób ich globalna hegemonia ma wpływ na kulturę popularną poza Stanami Zjednoczonymi.
Kryteria oceniania
Prezentacja seminaryjna 15%
Propozycja pracy badawczej 20%
Bibliografia z adnotacjami 25%
Piętnastostronicowa praca badawcza 40%
Literatura
Lektury na kursie obejmować będą m.in.
- William Gibson, “The Gernsback Continuum”
- Joanna Russ, The Female Man
- Samuel R. Delany, Empire Star
- Ursula K. Le Guin, The Word for World is Forest
- Robert Heinlein, The Moon is a Harsh Mistress
- Neal Stephenson, Snow Crash
- selected chapters from Kalindi Vora and Nada Atanasoski, Surrogate Humanity
- selected chapters from Trebor Scholtz, Uberworked
- Ted Chiang, The Lifecycle of Software Objects
- Octavia Butler, Wild Seed
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: