Images of African Americans in Film (Obrazy Afroamerykanów w filmie) 4219-RS272
W czasie kursu przyjrzymy sie kwestiom tworzenia wizerunku Afro-Amerykanów w filmie amerykańskim, od najwcześniejszych filmów po te, które powstały w erze wyprodukowane w epoce ruchu na rzecz praw obywatelskich. Przyjrzymy się sposobom, w jakie zarówno biali, jak i czarni twórcy filmowi tworzyli i utrwalali poniżające stereotypy, a także temu, jak stereotypy te były kwestionowane. Zastanowimy się, w jaki sposób kariery afroamerykańskich performerów i twórców filmowych odzwierciedlały zarówno ograniczenia, jak i możliwości zarabiania na życie w kinie. Na koniec przeanalizujemy, w jaki sposób filmy te stanowią kronikę społeczeństwa i kultury Afroamerykanów w czasach Jim Crow i po zlikwidowaniu segregacji rasowej.
Tematy:
Tydzień 1: Społeczny i kinematograficznykontekst pierwszych filmów
Tydzień 2: Wczesne kino i obrazy: Chata Wuja Toma
Tydzień 3: Utrwalanie stereotypów: Narodziny narodu
Tydzień 4: Oscar Micheaux i rasowy uplift: Within Our Gates
Tydzień 5: Harlem Renaissance i film
Tydzień 6: Nieme kino
Tydzień 7: Rasa i Kodeks Haysa
Tydzień 8: Filmy rasowe
Tydzień 9: Powstanie Czarnych gatunków
Tydzień 10: Gwiazdy Hollywood: Kariera Steppin' Fetchit i Hattie McDaniel
Tydzień 11: Radykałowie: Kariera Paula Robesona
Tydzień 12: II wojna światowa: Czarny żołnierz
Tydzień 13: Hollywood przybiera czarną barwę: Stormy Weather
Tydzień 14: Schyłek filmów rasowych
Tydzień 15: Civil Rights I szlachetny Murzyn: Wczesna kariera Sidney’a Poitier
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- student zna w stopniu zaawansowanym życie Afro-Amerykanów w czasach Jim Crow (1890-1965)
- rozumie jak filmy hollywoodzkie przedstawiały Afro-Amerykanów oraz jak Afro-amerykanie przedstawiali siebie w filmach
-w stopniu pogłębionym zna i rozumie tło historyczna obecnych relacji rasowych w Stanach Zjednoczonyhc
UMIEJĘTNOŚCI:
- student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w obszarze kona amerykańskiego
-potrafi zebrać i przedstawić wyniki swoich badań używając poprawnego języka angielskiego na poziomie B2+ oraz zaawansowanej terminologii z danego obszaru badawczego
- analizować i interpretować teksty źródłowe – filmy jako dokumenty historyczne
KOMPETENCJE:
-w sposób krytyczny odbierać filmy jako narzędzia utrwalające stereotypy
- jest gotów samodzielnie zidentyfikować te stereotypy
Kryteria oceniania
Studenci powinni uczestniczyć w zajęciach przygotowani do dyskusji na temat przypisanych lektur i omawianych filmów. Jako część oceny, należy przesłać odpowiedzi na pytania dotyczące lektur i filmów przez 5 różnych tygodni. W każdym tygodniu instruktor będzie zamieszczać pytania dotyczące lektur i filmów na nadchodzący tydzień na forum internetowym na platformie COME, a odpowiedzi będzie należało przesłać do północy w poniedziałek PRZED dyskusją o lekturach i filmach na zajęciach. Każda odpowiedź jest warta 6 punktów, co daje łącznie 30 punktów (20% oceny). Tylko odpowiedzi zamieszczone na forum internetowym w terminie będą liczone, a punkty za odpowiedzi otrzymają tylko ci, którzy będą obecni na zajęciach w dniu, w którym odpowiedzi będą omawiane. Dodatkowo, studenci napiszą analizę dwóch filmów o długości 8-12 stron (100 punktów, 66%). Oczekuje się również, że studenci wygłoszą trwającą 10-15 minut prezentację swoich badań w klasie, podczas ostatnich trzech tygodni zajęć (20 punktów, 14%).
Literatura
Teksty:
Siegesmund, “Legacy of African American Stereotypes”
Grieveson, “Fighting Films”
Mangun, “African American Response to The Birth of a Nation”
Rogin, “D. W. Griffith’s The Birth of a Nation”
Gaines, “Fire and Desire”
Schuyler, “The Negro Art Hokum”
Hughes, “The Negro Artist and the Racial Mountain”
DuBois, “Criteria of Negro Art”
Cripps, “The Films of Spencer Williams”
Regester, “Black Films, White Censors”
Frost, “Regulating Nigger”
Leyda, “Black Audience Westerns”
Berenstein, “White Heroines and Hearts of Darkness”
Everett, “Lester Walton’s ‘Ecriture Noir’”
Klotman, “The Black Writer in Hollywood”
McCabe, “Borderline Modernism”
Koppes and Black, “Blacks, Loyalty, and Motion Picture Propaganda”
Griffin, “The Gang’s All Here”
BMP Report on Stormy Weather
Nickel, “Disabling African American Men”
Frost, “Hedda Hopper and Race”
Gordon, “‘Somewhat like War’”
Briggs, “Who Dat Man?”
Ryfle, “The Politics of Super Fly”
Filmy:
Ethnic Notions
Uncle Tom’s Cabin
The Birth of the Nation
Within Our Gates
Go Down, Death!
Lying Lips
Harlem Rides the Range
Ingagi
Son of Ingagi
Judge Priest
Borderline
The Negro Soldier
Stormy Weather
Home of the Brave
A Raisin in the Sun
Super Fly
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: