Race and Gender in Contemporary US Film (Rasa i Płeć we współczesnym filmie amerykańskim ) 4219-RS268
Jak kino amerykańskie zareagowało na potężne mobilizacje społeczne wokół kwestii rasowej i równości płci, które obserwowaliśmy w ciągu ostatnich kilku lat? Czy powstały filmy, które można uznać za trafne odzwierciedlenie celów, ideologii i konsekwencji ruchów Black Lives Matter i #MeToo? Czy pojawiły się nowe gatunki zajmujące się tymi wydarzeniami? Czy powstały wybitne dzieła dokumentalne?
W toku proseminarium zapoznamy się z:
(1) szeregiem tekstów (zarówno dziennikarskich i publicystycznych jak i naukowych) o Black Lives Matter i #MeToo, a także szerzej – o rasie i płci w kulturze USA.
(2) zestawem najciekawszych filmów fabularnych i dokumentalnych bezpośrednio lub pośrednio inspirowanych tymi dwoma ruchami.
(3) wyborem tekstów z zakresu teorii i krytyki filmowej
Prace, które powstaną w toku seminarium mogą dotyczyć jednego z filmów omawianych na zajęciach lub innego wybranego przez siebie dzieła filmowego związanego z tematyką zajęć. Można również podjąć badania porównawcze (na przykład pytając, jak najnowsze filmy filmowe mają się do filmów z lat 60., 70. i 80., które były odpowiedzią na Ruch Praw Obywatelskich i drugą falę feminizmu).
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Upon completing this course a student:
KNOWLEDGE:
- knows a number of significant contemporary movies dealing with the themes of racial injustice and gendered violence/harrassment;
- has a broad knowledge about about two major social movements: MeToo and Black Lives Matter
- has an understanding of the language of film, its “grammar” as a medium of representation and ideology.
SKILLS:
- is able to follow complex theoretical arguments with critical understanding;
- is able to speak and write about film in precise and meaningful ways, to analyze specific scenes and entire plots, integrating knowledge about cultural context.
- can do research in academic journals in data bases;
- has an advanced ability to gather, compile and present in-depth research on a narrowly defined topic by producing a well researched academic article;
COMPETENCES:
- is able to cooperate in a group;
- is open to conflicting readings of specific texts and differing visions of culture and society;
- is able to formulate and defend his/her opinion coherently and with respect of other views.
Kryteria oceniania
REQUIREMENTS: regular attendance; thorough preparation for each seminar; independent research project developed through a sequence of tasks and meetings with the instructor
FINAL GRADE COMPONENTS:
• participation in class discussion and on Kampus Forum (10%)
• paper proposal with annotated bibliography of secondary texts; outline (20%)
• in-class presentation of final project (20%)
• research paper 12-15 pages (50%)
5! = 96
5 = 92.5
4+ = 87.5
4 = 80
3+ = 75
3 = 60
Literatura
Wybrana bibliografia:
Gender i ruch #MeToo:
Farrow, Ronan. “Harvey Weinstein’s Army of Spies.” The New Yorker, Nov 6, 2017.
Gieseler, Carly, The Voices of #MeToo: From Grassroots Activism to a Viral Roar
(Roman & Littlefield 2019).- selections.
Hong Luo, Laurina Zhang (2021) Scandal, Social Movement, and Change: Evidence from #MeToo in Hollywood. Management Science 68(2):1278-1296.
Horton, Adrian. Breaking the silence: movies grapple with the #MeToo movement, The Guardian, 28 Nov 2022
Kantor, Jodi, and Megan Twohey. 2017. “Harvey Weinstein Paid Off Sexual Harassment Accusers for Decades.” The New York Times, October 5, 2017.
MacKinnon, Catharine A. 2019. “Where #MeToo Came From, and Where It’s Going.” The Atlantic. March 24, 2019.
Manne, Kate. Down Girl. The Logic of Misogyny (Penguin 2018)
Srinivasan Amia, The Right to Sex: Feminism in the Twenty-First Century (Bloomsbury 2021).
Kwestia rasowa i ruch BLM:
Coates, Ta-Nehisi. We Were Eight Years in Power (Random House, 2018)
Cobb, Jelani and David Remnick (eds), The Matter of Black Lives: Writing from The New Yorker (2021) (selections)
DiAngelo, Robin. White Fragility: Why It’s So Hard for White People to Talk About Racism (Beacon Press, 2018)
Keetley, Dawn (ed.), Jordan Peele's Get Out: Political Horror (New Suns, 2020)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: