Social Movements and Social Change in Contemporary America (Ruchy społeczne i zmiana społeczna we współczesnej Ameryce) 4219-RS226
Proseminarium badawcze obejmuje wprowadzenie do teorii ruchów społecznych i metod ich badania, w tym szczególnie na punktach stycznych między obszarem kultury, polityki i procesów społecznych. Studenci i studentki będą mogli zapoznać się z głównymi koncepcjami i nurtami teoretycznymi w analizach ruchów społecznych, jak również z podstawowymi metodami badania tych zjawisk, takich jak studium przypadku, analiza ramowa czy badania jakościowe. Proseminarium skupia się zarówno na temacie jak i metodach i umiejętnościach badawczych, dlatego studenci / studentki będą mieli za zadanie przeprowadzenia własnego badania wybranego ruchu społecznego (np. ruchu na rzecz praw obywatelskich, ruchu kobiecego, Occupy, Black Lives Matter, LGBTQ, ruchów ultraprawicowych czy alt-right). Dlatego też wymagania związane z zaliczeniem kursu obejmują m.in. prezentację założeń badawczych i wyników badań, przygotowanie raportu badawczego (15 stron) oraz dodatkowe zadania, w tym przeprowadzenie wywiadu lub analizy reprezentacji danego ruchu w mediach.
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- zna i rozumie trajektorię rozwoju ruchów społecznych w USA po II wojnie światowej,
- zna i rozumie podstawowe koncepcje wypracowane na gruncie badań nad ruchami społecznymi (takie jak mobilizacja zasobów, struktura możliwości politycznych, ramifikacja, kolektywna tożsamość, praca emocji),
- rozumie kontekst kulturowy i historyczny, w którym pojawiły się podstawowe koncepcje analizy ruchów społecznych.
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi krytycznie analizować spory wokół społecznie wrażliwych kwestii, posługując się argumentacją odnoszącą się do procesów społecznych i politycznych w USA;
- potrafi rozpoznać kluczowe punkty sporne między politycznymi poglądami pozostającymi w konflikcie w publicznej debacie;
- potrafi zbierać dane dotyczące ruchów społecznych i używać aparatu analitycznego do analizy danych.
KOMPETENCJE:
- jest otwarty na różnorodne opinie dotyczące oddziaływania ruchów społecznych na współczesne amerykańskie społeczeństwo, politykę i kulturę;
- ma zrozumienie dla odmiennych wizji tego jakie znaczenie miały ruchy społeczne dla amerykańskiej polityki i społeczeństwa;
- potrafi pracować w grupie i angażować się w dyskusję, formułować własne poglądy, z zachowaniem szacunku i zrozumienia dla poglądów, których nie podziela.
Kryteria oceniania
1. Aktywny udział w zajęciach (w tym przygotowanie notatek z lektur) - 20%
2. 1 prezentacja online - 30 %
3. Raport badawczy (15-20 stron) – 50%
Literatura
Wybrane pozycje z literatury:
Blee, Kathleen (1996) “Becoming a racist: Women in Contemporary Ku Klux Klan and Neo-Nazi Groups” Gender and Society 10: 680-696.
DeLaure, Marylin and Moritz Fink eds. 2017. Culture Jamming: Activism and the Art of Cultural Resistance. New York University Press: New York.
Garza, Alicia (2016) “A herstory of #BlackLivesMatter Movement,” in: Are All the Women Still White?: Rethinking Race, Expanding Feminisms, Janell Hobson ed. State University of New York Press: New York, 23-28.
Goodwin, Jeff and James M. Jasper. 2004. Rethinking Social Movements. Structure, Meaning and Emotion. Rowman and Littlefield: New York.
Gould, Deborah B. 2009. Politics: Emotion and ACT UP's Fight against AIDS. University of Chicago Press: Chicago.
Klandermans, Bert and Susanne Staggenborg eds. 2002. Methods of Social Movement Research. University of Minnesota Press: Minnesota.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: