Strange Territories: American Weird Fiction (Dziwne Terytoria: Amerykańska Literatura Weird) 4219-RS218
Seminarium poświęcone jest jednemu z nurtów amerykańskiej literatury fantastycznej, który wydawcy, krytycy i sami autorzy określają mianem „weird fiction”. Podstawą kursu są teksty literackie pierwszej fali weird fiction (mniej więcej od drugiej połowy XIX wieku po lata 30. XX wieku) oraz drugiej fali weird fiction od końca lat 90. XX wieku i początku XXI wieku, którą cechuje duża różnorodność tematyczna (od problemów globalnych po obrazy intymne obrazy życia rodzinnego i miłości) i estetyczno-afektywna (groteska, surrealizm, dadaizm, absurd, satyra, przyrodopisarstowo, romans). W trakcie seminarium będziemy się zastanawiać zarówno nad poetyką i estetyką weird fiction w zestawieniu z innymi pojęciami opisującymi formy doświadczenia grozy (the uncanny, the abject, the sublime, the monstrous, the eerie ), ale również nad faktem, iż pojęcie „weird” stało się niejako kategorią teoretyczno-krytyczną i filozoficzną (szczególnie dla realizmu spekulatywnego oraz ontologii nakierowanej na przedmiot). Taka perspektywa otwiera możliwość spojrzenia na zjawiska współczesnego świata (kapitalizm, antropocen, globalne ocieplenie, ekologię, politykę, konsumeryzm) właśnie przez pryzmat kategorii „weird”. W tym kontekście seminarium również ma na celu poszerzenie umiejętności badawczych studentów i zakończy się dłuższą pracą zaliczeniową.
W cyklu 2023L:
Seminarium poświęcone jest jednemu z nurtów amerykańskiej literatury fantastycznej, który wydawcy, krytycy i sami autorzy określają mianem „weird fiction”. Podstawą kursu są teksty literackie pierwszej fali weird fiction (mniej więcej od drugiej połowy XIX wieku po lata 30. XX wieku) oraz drugiej fali weird fiction od końca lat 90. XX wieku i początku XXI wieku, którą cechuje duża różnorodność tematyczna (od problemów globalnych po obrazy intymne obrazy życia rodzinnego i miłości) i estetyczno-afektywna (groteska, surrealizm, dadaizm, absurd, satyra, przyrodopisarstowo, romans). W trakcie seminarium będziemy się zastanawiać zarówno nad poetyką i estetyką weird fiction w zestawieniu z innymi pojęciami opisującymi formy doświadczenia grozy (the uncanny, the abject, the sublime, the monstrous, the eerie ), ale również nad faktem, iż pojęcie „weird” stało się niejako kategorią teoretyczno-krytyczną i filozoficzną (szczególnie dla realizmu spekulatywnego oraz ontologii nakierowanej na przedmiot). Taka perspektywa otwiera możliwość spojrzenia na zjawiska współczesnego świata (kapitalizm, antropocen, globalne ocieplenie, ekologię, politykę, konsumeryzm) właśnie przez pryzmat kategorii „weird”. W tym kontekście seminarium również ma na celu poszerzenie umiejętności badawczych studentów i zakończy się dłuższą pracą zaliczeniową |
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
1. zna najważniejszych reprezentantów amerykańskiej literatury weird oraz potrafi nakreślić jej najważniejsze obszary tematyczne, narzędzia estetyczne i poetyckie
2. potrafi analizować teksty literackie wypracowanymi narzędziami interpretacji
3. potrafi określić krytyczny i filozoficzny potencjał kategorii weird
4. zna i potrafi stosować szereg narzędzi badawczych i metodologicznych na potrzeby dłuższej pracy badawczej.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła w trakcie trwania seminarium (przygotowanie do zajęć i uczestnictwo w zajęciach) - 40%; praca badawcza, oceniana zgodnie z kryteriami przyjętymi przez OSA - 60%.
Scala oceny eseju:
100-97% 5!
96-91% 5
90-84% 4+
83-78%
67-60% 3
59-0% 2
Literatura
Źródła teksów literackich
Barron, Laird, The Imago Sequence and Other Stories (Night Shade Books, 2007);
Barron, Laird and Michael Kelly (eds.), Year’s Best Weird Fiction, Volume 1 (Undertow Publications, 2014);
Bierce, Ambrose, The Complete Short Stories of Ambrose Bierce (University of Nebraska Press, 1984);
Booth III, Max and Lori Michelle (eds.), Lost Signals: Horror Transmissions (Perpetual Motion Machine Publishing, 2018);
Chambers, Robert W., The Yellow Sign and Other Stories. The Complete Weird Tales of Other Stories, (ed.) S.T. Joshi (Chaosium, 2004);
Cisco, Michael, The San Veneficio Canon (Prime Books, 2004);
Evenson, Brian, A Collapse of Horses (Text Publishing Company, 2016);
Files, Gemma, Spectral Evidence (Trepidatio Publishing, 2018);
Isis, Justin and Quentin S. Crisp (eds.), Dadaoism. An Anthology (Chomu Press, 2012);
Kelly, Michael (ed.), Shadows and Tall Trees, Issue 6 (Undertow Publications, 2014);
Kelly, Michael (ed.), Shadows and Tall Trees, Issue 7 (Undertow Publications, 2017);
Kiernan, Caitlin R., The Ammonite Violin & Others (DIP, 2018);
Koja, Kathe and Michael Kelly (eds.), Year’s Best Weird Fiction, Volume 2 (Undertow Publications, 2015);
Ligotti, Thomas, Songs of a Dead Dreamer and Grimscribe (Penguin Books, 2015);
Ligotti, Thomas, Theatro Grottesco (Virgin Books, 2008)
Lovecraft, H.P., Collected Fiction: A Variorum Edition, Vols 1-3, (ed) S.T. Joshi (Hippocampus Press, 2017);
Machado, Carmen Maria, Her Body & Other Parties (Serpent’s Tail, 2017);
Marshall, Helen and Michael Kelly, Year’s Best Weird Fiction, Volume 4 (Undertow Publications, 2017);
Padgett, Jon, The Secret of Ventriloquism (Dunhams Manor Press, 2016);
Price, Robert M. (ed.), The Hastur Cycle: Tales of Hastur, the King in Yellow and Carcosa (Chaosium Press, 2014);
Pulver, Joseph S. Sr. (ed.), A Season in Carcosa (Miskatonic River Press, 2012);
Rasnic Tem, Steve, UBO (Solaris, 2017)
Salaam, Kiini Ibura, When the World Wounds (Third Man Books, 2016);
Strantzas, Simon (ed.), Aickman’s Heirs (Undertow Publications, 2015);
Strantzas, Simon and Michael Kelly (eds.), Year’s Best Weird Fiction, Volume 3 (Undertow Publications, 2016);
Strantzas, Simon, Nothing is Everything (Undertow Publications, 2018);
VanderMeer, Ann and Jeff VanderMeer (eds.), The New Weird (Tachyon Publications, 2011);
VanderMeer, Ann and Jeff VanderMeer (eds.), The Weird. A Compendium of Strange and Dark Stories (TOR, 2011);
VanderMeer, Jeff, Secret Life (Prime Books, 2006);
VanderMeer, Jeff, “Annihilation” in: Area X: The Southern Reach Trilogy ()
Wehunt, Michael, Greener Pastures (Apex Publications, 2016)
Źródła krytyczne
Asma, Stephen T., On Monsters: An Unnatural History of Our Worst Fears (Oxford University Press, 2009);
Braidotti, Rosi, Metamorphoses. Towards a Materialist Theory of Becoming (Polity, 2002);
Canavan, Gerry and Andrew Hageman, Global Weirding, Paradoxa Volume 28;
Comaroff, Joshua and Ong Ker-Shing, Horror in Architecture (Oro Editions, 2018);
Edwards, Justin D. and Rune Graulund, Grotesque (Routledge, 2013);
Fawver, Kurt, “Why Weird? Why Now? On the Rationale for Weird Fiction Resurgence” in: Thinking Horror. A Journal of Horror Philosophy, Volume 1, 2015;
Fisher, Mark, The Weird and the Eerie (Repeater Books, 2016);
Harman, Graham, Weird Realism: Lovecraft and Philosophy (Zero Books, 2011);
Harman, Graham, Object-Oriented Ontology: A New Theory of Everything (Pelican Books, 2018);
Harpham, Geoffrey Galt, On the Grotesque: Strategies of Contradiction in Art and Literature (The Davies Group Aurora, 2006);
Hodder, Ian, Entangled. An Archaeology of the Relationships between Humans and Things (Wiley-Blackwell, 2012);
Houellebecq, Michel, H.P. Lovecraft: Against the World, Against Life (Gollancz, 2008);
Joshi, S.T., The Weird Tale (Wildside Press, 1990);
Joshi, S.T., The Modern Weird Tale (McFarland & Company, 2001);
Joshi, S.T., Lovecraft and a World in Transition. Collected Essays on H.P. Lovecraft (Hippocampus Press, 2014);
Joshi, S.T., Varieties of the Weird Tale (Hippocampus Press, 2017);
Kearney, Richard, Strangers, Gods and Monsters (Routledge, 2003);
Ligotti, Thomas, The Conspiracy Against the Human Race (Penguin Books, 2018);
Lovecraft, H.P., Collected Essays, Volume 2: Literary Criticism, (eds.) S.T. Joshi (Hippocampus Press, 2004);
Mieville, China, “Weird Fiction” in: Routledge Companion to Science Fiction, (eds.) Mark Bould et al. (Routledge, 2013);
Morton, Timothy, Hyperobjects. Philosophy and Ecology after the End of the World (University of Minnesota Press, 2013);
Morton, Timothy, Being Ecological (Pelican Books, 2018);
Poole, W. Scott, Wasteland: The Great War and the Origins of Modern Horror (Counterpoint, 2018);
Royle, Nicholas, The Uncanny (Manchester University Press, 2003);
Schweitzer, Darrell (ed.), The Thomas Ligotti Reader. Essays and Explorations (Wildside Press, 2003);
Sederholm, Carl H. And Jeffrey Andrew Weinstock, The Age of Lovecraft (University of Minnesota Press, 2016);
Shaw, Philip, The Sublime (Routledge, 2017);
Thacker, Eugene, After Life (The University of Chicago Press, 2010);
Thacker, Eugene, In the Dust of This Planet. Horror of Philosophy Vol. 1 (Zero Books, 2011);
Thacker, Eugene, Starry Speculative Corpse. Horror of Philosophy Vol. 2 (Zero Books, 2015);
Thacker, Eugene, Tentacles Longer Than Night. Horror of Philosophy Vol. 3 (Zero Books, 2011);
Toop, David, Sinister Resonance: The Mediumship of the Listener (Continuum, 2010);
Trigg, Dylan, The Thing. A Phenomenology of Horror (Zero Books, 2014)
Trigg, Dylan, Topophobia. A Phenomenology of Anxiety (Bloomsbury, 2016);
Vilder, Anthony, The Architectural Uncanny: Essays on the Modern Unhomely (The MIT Press, 1994);
Weinstock, Jeffrey Andrew, “The New Weird” in: New Directions in Popular Fiction: Genre, Distribution, Reproduction, (ed.) Ken Gelder (Palgrave, 2016);
Willems, Brian, Speculative Realism and Science Fiction (Edinburgh University Press, 2017);
Zapf, Hubert, Literature as Cultural Ecology (Bloomsbury, 2017).
W cyklu 2023L:
Źródła teksów literackich Źródła krytyczne |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: