Urban Communities (Społeczności miejskie) 4219-RS212
The course gives an overview of the classic and new community studies in the US, and prepares students to conduct a community case study. In the first part of the semester, each class discusses one or two community studies. An instructor provides an introduction to the academic tradition, author, geographic area and historical context of a place and a community that a given study deals with. A student presents an overview of the objectives, methodology, evidence and conclusions of the study. The class discussion focuses on critical analysis of the study methodology, conclusions, policy recommendations, consequences for the studied community and academic legacy. The course materials include ethnographic, historical and sociological studies of and movies on urban and suburban communities.
1. Introduction and Overview
2. RESEAERCH IDEAS, DESIGN AND PROPOSAL
Chodecka, The Bronx. From Ghetto to Gentrification (2015), Introduction and ch. 1, an ASC MA thesis
Using newspapers in social and culture research
CONTEMPORARY URBAN COMMUNITIES
2. PAKISTANI AND BANGLADESHI IN NYC. ETHNIC ECONOMIC NICHES
The Big Sick (2017) MOVIE
Community Health Needs& Resource Assessment: An Exploratory Study of South Asians in NYC https://med.nyu.edu/sites/default/files/asian-health2/chnra_southasian_0.pdf, PP. 1-10
Zukin, Sharon, Philip Kasinitz, and Xiangming Chen. Global Cities, Local Streets : Everyday Diversity from New York to Shanghai. Routledge, 2016
3. NEIGHBORHOODS AND THEIR RESTAURANTS
Zukin, Sharon, Scarlett Lindeman, and Laurie Hurson. “The Omnivore’s Neighborhood? Online Restaurant Reviews, Race, and Gentrification.” Journal of Consumer Culture 17, no. 3 (November 2017): 459–79. https://doi.org/10.1177/1469540515611203.
4. ETHNIC ENCLAVES. KOREATOWN IN NYC
Kim, Jinwon. “Manhattan’s Koreatown as a Transclave: The Emergence of a New Ethnic Enclave in a Global City.” City & Community 17, no. 1 (March 2018): 276–95. doi:10.1111/cico.12276
5. BLACKS IN CHICAGO
South Side with you (2018) MOVIE
https://www.theguardian.com/world/2020/may/24/chicago-black-coronavirus-fatalities-us NEWSPAPER ARTICLE
Robert Sampson, keynote address, 50th anniversary of the Kerner Commission Report https://www.youtube.com/watch?v=Y4y7HQ4J9EQ
6. MEXICANS IN CHICAGO
Curran, Winifred. “‘Mexicans Love Red’ and Other Gentrification Myths: Displacements and Contestations in the Gentrification of Pilsen, Chicago, USA.” Urban Studies 55, no. 8 (June 2018): 1711–28. https://doi.org/10.1177/0042098017736503.
7. URBAN UPPER CLASSES
Martin Wednesday, Primates of Park Avenue. A Memoir
HISTORICAL COMMUNITIES
8. JEWISH COMMUNITIES AND NEIGHBORHOODS IN EARLY 20TH C. CHICAGO
Wirth Louis, The ghetto, with a new introduction by Hasia R. Diner, New Brunswick, London: Transaction Publishers, 1998
CLASS 9. deadline for students’ research proposals
9 and 10. POLISH COMMUNITY IN EARLY 20TH C. CHICAGO
Fourth partition (documentary)
Thomas&Znaniecki, Polish Peasant in Europe and America, ed. By Zaretsky, ch. 3 Disorganization in the United States
Peasant Maids, City Women: From the European Countryside to Urban America Paperback, 1997 edited by Christiane Harzig
The Immigrant (2014) MOVIE
11. URBAN COMMUNITIES REMEMBERED
The Irishman (2019) MOVIE
Museum of the City of New York, Ellis Island Immigration Museum, Tenement Museum in NYC versus Chicago History Museum, National Museum of Mexican Art, DuSable Museum of African American History in Chicago
Kapralski, The Battlefields of Memory (2001), Zatorska, Lokalne interpretacje pielgrzymek chasydzkich do Polski i na Ukrainę (Lelów, Leżajsk, Humań) (Lud 2016)
12. Individual consultations
13. The seminar discussion of the research projects OR individual consultations
12. SUBURBAN COMMUNITIES – OLD AND NEW
Gans, Levittowners (1967); Heiman, Driving After Class (2015), fragments
Wright, The Code of the Suburb. Inside the World of Young Middle-Class Drug Dealers (2015), fragments
14 and 15. Presentation and discussion of the selected research papers
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
K_W01 - miejsce i znaczenie nauk społecznych: socjologii, historii, etnografii, ich specyfikę przedmiotową i ich relacje do innych dyscyplin w ramach dziedzin humanistycznej i społecznej, paradygmat interdyscyplinarności w badaniach miejskich
K_W02 - wybrane fakty, obiekty, procesy, wytwory i zjawiska kulturowe związane z amerykańskimi społecznościami miejskimi oraz charakterystyczne nich konteksty historyczne, społeczne, polityczne i gospodarcze
K_W05 - podejścia teoretyczno-metodologiczne w ramach nauk społecznych (socjologii, historii, etnografii) i ich wykorzystanie we własnych badaniach studentów
K_W06 - wybrane zagadnienia, fakty, procesy, zjawiska społeczne (industrializacja, migracje międzynarodowe i wewnętrzne, suburbanizacja, zmiany postindustrialne, gentryfikacja, konflikty grupowe) oraz cechy struktur społecznych (relacje między klasami społecznymi i grupami etno-rasowymi) w amerykańskich społecznościach miejskich oraz zasady ich funkcjonowania i rządzące nimi prawidłowości, normy i reguły, ich ewolucję oraz przyczyny i konsekwencje zachodzących w nich zmian
K_W08 - procesy historyczne (industrializacja, migracje międzynarodowe i wewnętrzne, suburbanizacja, zmiany postindustrialne, gentryfikacja, konflikty grupowe), które kształtowały amerykańskie społeczności miejskie w ciągu ostatnich 120 lat, a także podstawy teoretyczne i metodologiczne badań historycznych
K_W12 - etyczne uwarunkowania prowadzenia badań społecznych, w tym wpływ własnych doświadczeń i poglądów badaczy, zaangażowania w życie badanej społeczności, informowanie społeczności o prowadzeniu badań, krytyka źródeł (gazet, respondentów, stron internetowych) oraz zasady ochrony prawa autorskiego
UMIEJĘTNOŚCI:
K_U01 - wykorzystywać zdobytą wiedzę do formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych i nietypowych zadań i problemów badawczych, formułowania i testowania hipotez z nimi związanych przez dobór i stosowanie właściwych źródeł i informacji, ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę oraz twórczą interpretację w kontekście interdyscyplinarnych badań amerykańskich społeczności miejskich
K_U02 - stosować odpowiednie metody i narzędzia badawcze, jak również przystosowywać istniejące i dla potrzeb interdyscyplinarnych studiów amerykańskich społeczności miejskich
K_U03 - rozpoznawać, rozumieć, opisywać, interpretować, wyjaśniać i analizować w sposób pogłębiony przyczyny, skutki oraz przebieg procesów i zjawisk zachodzących w amerykańskich społecznościach miejskich
K_U04 - wykorzystywać w badaniach znajomość tradycji i szkół badawczych z zakresu
nauk o amerykańskich społecznościach miejskich (analiza treści prasowych i danych generowanych przez konsumentów, chicagowska szkoła badań miejskich, wykorzystanie zastanych danych statystycznych, statisticalatlas.com, dokumentów urzędowych, stron internetowych instytucji, antropologia i etnografia)
K_U05 - dostrzec i analizować przejawy miejskiej kultury politycznej w wybranych miastach amerykańskich narzędziami teoretycznymi i metodologicznymi z zakresu socjologii polityki
K_U07 - identyfikować, opisywać zjawiska społeczne oraz przejawy kultury społecznej w amerykańskich społecznościach miejskich przy pomocy narzędzi teoretycznych i metodologicznych z zakresu nauk społecznych, a także formułować i rozwiązywać problemy badawcze w tym zakresie
K_U08 - interpretować teksty źródłowe z różnych epok dotyczące amerykańskich społeczności miejskich, biorąc pod uwagę ich kontekst historyczny, polityczny oraz społeczno-kulturowy
K_U09 - komunikować się w grupie seminaryjnej oraz prowadzić debatę na
temat amerykańskich społeczności miejskich z użyciem specjalistycznej terminologii w języku angielskim
K_U10 - posługiwać się językiem angielskim na poziomie co najmniej B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w tym specjalistyczną terminologią
K_U12 - przygotowywać i przedstawiać prezentacje przy wykorzystaniu zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych w języku angielskim dotyczących zagadnień z zakresu studiów nad amerykańskimi społecznościami miejskimi, a także przygotować opracowania pisemne w formacie artykułu naukowego nauk społecznych w języku angielskim
K_U13 - proponować temat i przygotować własny projekt badawczy
w zakresie studiów nad amerykańskimi społecznościami miejskimi;
K_U15 - kierować pracą grupy seminaryjnej poprzez proponowanie pytań i prowadzenie dyskusji
KOMPETECJE:
K_K01 - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści dotyczących amerykańskich społeczności miejskich
K_K02 - wykorzystywania zdobytej, interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu studiów nad amerykańskimi społecznościami miejskimi celem formułowania własnych opinii
K_K03 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym ich rozwiązywaniem
K_K06 - odpowiedzialnego i etycznego prowadzenia badań społecznych oraz wymagania tego od innych
Kryteria oceniania
Inspired by the methods and following the structure of the discussed studies, the students prepare a research proposal. In the second part of the semester, they conduct a research and prepare a research paper. The research should concern a selected local community in the US. The research methods can include: observation, in-depth interviews, survey, official data analysis generated by local governments, churches and associations, newspaper content analysis, analysis of artifacts, i.e. architecture, topography, public space arrangements, family history analysis. The paper should have a format of a scholarly article and be about 10 standard pages long.
Students’ presentations should be submitted to aksosnow1@uw.edu.pl by 10AM on a day preceding the class.
Grading:
1. research proposal 25% (25: excellent; 20: very good; 15: good; 12: acceptable)
2. participation in the class discussion 25% (25: excellent, 20: very good; 15: good; 12: acceptable)
3. research paper 50% (50: excellent; 42: very good; 35: good, 27: acceptable)
Literatura
Foner Nancy, Foner, Nancy. New York and Amsterdam: Immigration and the New Urban Landscape, New York: NYU Press. 2014
Foner, Nancy. One Out of Three: Immigrant New York in the Twenty-First Century, New York : Columbia University Press. 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: