Slavery and the Making of the Americas (Niewolnictwo i tworzenie się Ameryk) 4219-RS204
Niewolnictwo było centralną instytucją w wielu krajach obu Ameryk aż do jego zniesienia pod koniec XIX wieku. Ten kurs nie jest tyle historią samej instytucji niewolnictwa, choć ta również będzie omówione, ile analizą, w jaki sposób niewolnictwo przyczyniło się do "tworzenia" narodów w obu Amerykach. "Tworzenie" w tym kontekście obejmuje szeroki zakres tematów, w tym społeczeństwo, gospodarkę, politykę i kulturę. Innymi słowy, oprócz innych kwestii, będziemy badać, w jaki sposób obecność niewolników w społeczeństwie kształtowała je poprzez tworzenie klas i kast; jak niewolnictwo wpłynęło na rozwój gospodarczy narodów poprzez handel niewolnikami oraz pracę niewolników przy produkcji roślin na eksport; jak niewolnictwo wymagało nowych rodzajów praw i wpływało na proces polityczny ich tworzenia; oraz różne aspekty kultury, takie jak literatura, muzyka, religia i kuchnia.
Niewolnictwo jednak nie było jedynie instytucją, to byli ludzie, a ten kurs nie pominie życia osób zniewolonych. Rozważymy, jak pracowali, jaką wyjątkową kulturę i społeczeństwo stworzyli, i w jaki sposób walczyli z warunkami, w których przyszło im żyć.
Niewolnictwo się skończyło, a sam proces jego zniesienia również przyczynił się do rozwoju narodów w obu Amerykach. Niewolnictwo nadal kształtuje narody poprzez pamięć o nim literaturze, muzyce, filmie i innych formach kultury popularnej, a także poprzez to, że stworzyło rasowo zróżnicowane społeczeństwa, z których każde ma inne sposoby rozumienia i życia z tą różnorodnością.
Chociaż główny nacisk będzie położony na Stany Zjednoczone, analiza będzie porównawcza z krajami Ameryki Południowej i Karaibów.
Ten kurs to nie tylko intelektualne przedsięwzięcie mające na celu zrozumienie przeszłości i jej trwającego wpływu; ma również praktyczną stronę. Studenci nauczą się podstawowych umiejętności prowadzenia oryginalnych badań na poziomie magisterskim.
Tydzień 1
Czym jest niewolnictwo?
Kontekst imperialny
Tydzień 2
Korzenie: Afryka
Ojo, „The Atlantic Slave Trade and Local Ethics of
Slavery in Yorubaland”
Podróże Equiano, rozdz. 1
Tydzień 3
Handel niewolnikami
Carrington i Noel, „Slaves and Tropical
Commodities”
Podróże Equiano, rozdz. 2
Tydzień 4
Niewolnictwo jako system pracy: Cukier
Dunn, „Demographic Contrast between Jamaica
and Virginia”
Odkrywanie przeszłości globalnej, rozdz. 4
Tydzień 5
Niewolnictwo jako system pracy: Bawełna
Bailey, „The Other Side of Slavery”
Tydzień 6
Niewolnictwo jako system kontroli rasowej:
Rasizm i niewolnictwo
Jordan, Biali nad czarnymi, rozdz. 1
Williams, Kapitalizm i niewolnictwo, rozdz. 1
Tydzień 7
Niewolnictwo jako system kontroli rasowej: Prawa
Maltz, „Slavery, Federalism, and the Structure
of the Constitution”
Tydzień 8
Kultura niewolnictwa: Rodzina i religia
Bush-Silami, „Women, Children,
and Resistance”
Camara, „Afro-American Religious Syncretism”
Tydzień 9
Kultura niewolnictwa: Muzyka i literatura
Mixon, „Joel Chandler Harris and
Uncle Remus”
Lawrence-McIntyre, „The Double Meanings
of the Spirituals”
Tydzień 10
Opór i bunt
Odkrywanie przeszłości amerykańskiej, rozdz. 8
DuBois, „The Haitian Revolution”
Tydzień 11
Koniec niewolnictwa
Haberly, „Abolitionism in Brazil”
Tydzień 12
Wyzwoleni ludzie
Bethel, „Forming a Free Black Community”
Beckert, „Emancipation and Empire: Reconstructing
the Worldwide Web of Cotton Production”
Alexander, „The New Jim Crow”
Tygodnie 13-15 Indywidualne prezentacje
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Po zakończeniu kursu studenci:
1. będą mieć ogólne zrozumienie historii niewolnictwa w obu Amerykach.
2. zobaczą konkretne sposoby, w jakie niewolnictwo kształtowało gospodarkę, społeczeństwo, politykę i kulturę krajów amerykańskich.
3. zrozumieją życie, społeczeństwo i kulturę, które niewolnicy tworzyli dla siebie.
Umiejętności
Po zakończeniu kursu studenci:
1. rozwiną umiejętności prowadzenia niezależnych badań historycznych, analizy źródeł pierwotnych oraz oceny pracy innych uczonych.
2. poprawią swoją zdolność do syntezy informacji zdobytych w trakcie badań.
3. staną się biegli w komunikowaniu wyników swoich badań w jasnej, zwięzłej prozie angielskiej.
Kompetencje
Po zakończeniu kursu studenci:
1. docenią wartość porównawczych badań międzykulturowych na określony temat.
2. zdobędą wgląd w studia nad hemisferycznymi Amerykami.
Kryteria oceniania
Studenci są zobowiązani do uczestniczenia w zajęciach i przygotowania się do dyskusji na temat przydzielonych materiałów. Studenci będą musieli ukończyć serię zadań "procesowych" mających na celu praktykowanie różnych umiejętności badawczych i pisarskich (40%) oraz napisać główną pracę badawczą (60%).
Jeśli ten kurs będzie prowadzony online, oprócz zadań procesowych i pracy badawczej, studenci będą odpowiedzialni za dwie prezentacje na temat wymienionych powyżej tematów. Oceny będą dostosowane w następujący sposób: Praca badawcza 50%, zadania procesowe 30%, prezentacje 20%.
Zajęcia będą odbywać się o zaplanowanym czasie za pomocą wideokonferencji.
Literatura
Ojo, “The Atlantic Slave Trade and Local Ethics of
Slavery in Yorubaland”
Equiano’s Travels, chap. 1
Carrington and Noel, “Slaves and Tropical
Commodities”
Equiano’s Travels, chap. 2
Dunn, “Demographic Contrast between Jamaica
and Virginia”
Discovering the Global Past, chap. 4
Bailey, “The Other Side of Slavery”
Jordan, White over Black, chap. 1
Williams, Capitalism and Slavery, chap. 1
Maltz, “Slavery, Federalism, and the Structure
of the Constitution”
Bush-Silami, “Women, Children,
and Resistance”
Camara, “Afro-American Religious Syncretism”
Mixon, “Joel Chandler Harris and
Uncle Remus”
Lawrence-McIntyre, “The Double Meanings
of the Spirituals”
Discovering the American Past, chap. 8
DuBois, “The Haitian Revolution”
Haberly, “Abolitionism in Brazil”
Bethel, “Forming a Free Black Community”
Beckert, “Emancipation and Empire: Reconstructing
the Worldwide Web of Cotton Production
Alexander, “The New Jim Crow”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: